Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (Sit)

Lynrask utvikling av ny innholdsstruktur

Det startet som en overføringsjobb mellom to CMS-er, men ble omgjort til en total revidering av innholdsstrukturen for seks forretningsområder og tre studiebyer. Alt dette uten økning av budsjettet. Men hvordan?

SIT forside

Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (Sit) er en stor organisasjon som betjener studenter i tre studiebyer. Organisasjonen er delt inn i flere avdelinger og forretningsområder, deriblant helse, bolig, mat og drikke, barnehager og treningssentre.

Sit kontaktet Increo på sensommeren 2023, med ønske om å gå over til CMS-løsningen Sanity. Fra før hadde de en utdatert versjon av plattformen Drupal som dessverre ikke lot seg oppdatere og videreutvikle, og nå måtte de ha en ny løsning på kort tid. Increo skulle derfor bistå med en migrering, eller en kopiering og overflytting av deres eksisterende innhold fra Drupal til Sanity. 

Underveis i kartleggingen fikk Increo innsikt som identifiserte flere forbedringsbehov i nettstedsløsningen. En høy andel av såkalt “teknisk gjeld” lå i veien, og vi mente derfor at det ville bli både lettere og billigere å heller utvikle et splitter nytt nettsted med ny innholdsstruktur. 

Som sagt så gjort. Sit.no er et stort nettsted med komplekse kundereiser, og etter faser med innholdskartlegging, utvikling og opplæring, ble det nye nettstedet lansert 18. mars.

Større prosjekt med samme budsjett

Innholdet på nettsidene til Sit skulle i utgangspunktet bare overflyttes fra Drupal til Sanity. De sa seg likevel enige i forslaget om å heller utvikle alt innhold på nytt, så lenge budsjettet ble overholdt. For Increo betydde dette at teamet måtte jobbe smartere med timene de hadde tilgjengelig. Budsjettet var og ble det samme, men det ble tatt smarte valg underveis som gagnet.

Samtidig er Sits nettsider komplekse. De må være brukervennlige for flere segmenter og ulike forretningsområder. Medarbeidere med ulike kompetansenivåer, fra nettredaktører til kantinemedarbeidere, skal kunne bruke løsningen aktivt. I tillegg skal studentene oppleve nettsidene som intuitive.

Eksempel på fargevelger fra baksiden

Løsninger

Tjenestedesign for nettredaktører og 

Brukeropplevelsen til sluttbrukerne er viktigst når du designer et nettsted. Sit sine hjemmesider skal gjøre det enkelt for hovedbrukerne av nettstedet, altså studentene, å navigere seg rundt og lese om Sits ulike studietilbud. Samtidig ønsket Increo å lage en publiseringsløsning som fungerte godt for Sits mange nettredaktører. Ved å fokusere på å lage et brukervennlig publiseringsverktøy, gjorde vi det lettere for Sit å publisere innhold som gir gode brukeropplevelser for studentene. Dermed samskaper vi ikke kun et nettsted, men et arbeidsverktøy.

Ny innholdsstruktur basert på kartlegging

For Increo måtte designerne forstå innholdet i nettsidene til Sit, og hvordan man navigerte seg rundt i den gamle løsningen. Deretter skilte vi ut hvilke innholdstyper, eller byggeklosser, sidene besto av. Til slutt kombinerte vi funnene med resultatene fra behovskartleggingen.

Kartlegging av behov: Hvilke funksjoner må et treningssenter ha? Gruppetimer, booking og medlemskap er for eksempel ganske viktige. Increo startet med blanke ark og la opp en splitter ny struktur.

Kontinuerlig dialog og opplæring for mange brukergrupper

Godt tjenestedesign krever god dialog. Increo har derfor hatt kontinuerlig kontakt med brukerne av systemet for å optimalisere navngiving, struktur og funksjonalitet. Her valgte vi å inndele brukerne i hierarkiske grupper etter behov: Studenter, enkeltmedarbeidere fra hver avdeling i Sit, og nettredaktørene. En slik inndeling gjorde det enklere å planlegge dialogen, samt å organisere opplæring for Sits medarbeidere. Nettredaktørene har et overordnet kommunikasjonsansvar for hver avdeling. Enkeltmedarbeidere fra avdelingene skal vite hvordan de publiserer oppdaterte informasjon og endre sine åpningstider selv. Studentene skal bruke nettsidene aktivt og intuitivt.

Mockup av et utvalg undersider i mobilformat

Avdekke -og unngå teknisk gjeld

Teknisk gjeld er et uttrykk som dukker opp når CMS-et ikke er optimalt tilrettelagt bedriftens behov og arbeidsmønstre. Dette bunner i menneskelige valg og sjeldent i tekniske feil. For mye teknisk gjeld gjør at plattformen blir som et lappeteppe av dårlige løsninger. Med tiden blir det en dyrere affære å videreutvikle plattformen enn å bare starte på nytt, slik som Drupal-løsningen til Sit. Derfor gjorde Increo en vurdering om å heller bygge løsningen på nytt i Sanity – et fleksibelt CMS som er spesialtilpasset for strukturelle endringer av innhold

Har du mye teknisk gjeld, eller ønsker du å finne ut av hvilket CMS som passer for deg? Increo har utviklet digitale løsninger for norske bedrifter siden 1997, og tar gjerne en prat om teknologi og innovasjon for dine behov.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306