Nytt digitaliseringsprosjekt? Her er 6 ting du må tenke på

Det kan alltid virke overveldende å skulle sparke i gang et nytt digitaliseringsprosjekt. Her får du 6 gode tips og råd som gjør det mye enklere å komme i gang og sette riktig kurs.

Cathinka Y. Mørch
CPO, Rådgivning

#1 – Sørg for skikkelig forankring

Før dere sparker i gang, er det helt avgjørende at prosjektet er godt forankret i alle relevante ledd, som ledergruppe, styret eller interne nøkkelbrukere. På forhånd må dere avklare

  • hvem som har ansvar for hva
  • hvor mye tid som er satt av
  • rammene og hvor fleksible de er
  • hva målet deres er
  • hvor ambisjonsnivået ligger
Å ha alt dette på plass sikrer at alle drar i samme retning, at avgjørelser blir tatt raskt og at dere lager det dere faktisk skal lage.

#2 – Definer mål og målgruppe

Det er vanskelig å lage en treffsikker løsning uten å ha en målskive. Det første spørsmålet du må stille deg, er hvorfor dette prosjektet i det hele tatt skal settes i gang. Det kan kanskje virke banalt, men et definert svar vil skape et langt bedre utgangspunkt for det videre arbeidet.

Deretter må du finne ut hvem du ønsker å nå. Kort sagt: Hvem er – eller skal være – brukerne av løsningen? Jo mer innsikt du henter inn her, jo bedre. Hva er brukernes smertepunkter? Hva er de godt fornøyd med?

Når du har definert målgruppen, må du finne ut hva du egentlig ønsker å oppnå. Skal du øke kundetilfredsheten? Skal du skaffe flere leads – eller kanskje øke merkevarebevisstheten? Etter at dere har valgt et overordnet mål, og kommunisert det tydelig, bør dere sette konkrete, målbare KPI-er.

#3 – Finn ut hvilke systemer som må snakke sammen

Nå dykker vi litt dypere ned i «the nitty gritty», men det er en kjempefordel om du har tenkt gjennom dette på forhånd. Det kan på sikt spare deg både tid og penger. For kanskje er ikke alle systemene du bruker i dag, strengt tatt nødvendig. Kanskje er du ikke spesielt fornøyd med dem heller. Sett derfor av litt tid og finn ut

  • hvilke systemer dere har i dag – og hvilke som mangler
  • hvilke systemer som er must-have, should-have og could-have
  • hvilke systemer dere vurderer å bytte ut
  • hvem hos dere som kjenner systemene best

Da blir det lettere for din digitale partner å sy sammen en optimal løsning. Husk også at jo mer du kan automatisere, jo mer tid frigjør du til å bruke på mer verdiskapende arbeid.

#4 – Sett et ambisjonsnivå

Å bestemme et ambisjonsnivå er ikke bare viktig for å kunne estimere omfang og rammer, men også for å sikre en felles forståelse av hvilken funksjon løsningen skal ha. Skal den være selve motoren i kjernevirksomheten din – eller skal den primært være en støttefunksjon for andre prosesser eller verktøy?

Tenk over hvorvidt dette skal være et tidsavgrenset eller langsiktig arbeid – og i hvilken grad løsningen må være komplett ved lansering. Hvor er bedriften din i dag, og hvilken funksjon ser dere at løsningen skal fylle fremover i tid? Gjør dere også opp noen tanker om hva dere kan gjøre selv – og hva dere trenger fra en partner.

#5 – Ikke undervurder kjemi

Hvis du har store ambisjoner for prosjektet ditt, er det ikke bare å finne en «leverandør». De beste løsningene skaper dere sammen med andre digitale hoder. Det er derfor vi snakker om viktigheten av riktig samarbeidspartner. Den dere går for, skal spille dere gode.

Dere må kjenne på at dette er folk dere virkelig er gira på å jobbe med. Husk også at dere trenger noen som utfordrer dere. Som stiller de vanskelige spørsmålene, men samtidig skaper rom for de «dumme».

Når dere er kommet til fasen hvor dere skal velge partner, blir det også raskt åpenbart hvorfor det var så viktig å definere både mål og ambisjoner. Her vil noen catche oppdraget deres på forskjellig måte. Velg dem som forstår hvor dere vil.

#6 – Bonustips: Dypp tærne uti

Det er generelt en dårlig idé å flytte inn med noen etter bare en date eller to. Vi anbefaler derfor alltid å teste samarbeidet med en potensiell partner. Det kan dere gjøre gjennom for eksempel et forprosjekt eller en idéworkshop.

Er kjemien fortsatt der? Knall! Hvis ikke var det jammen godt å få avdekket det såpass tidlig. I verste fall sitter dere igjen med nyttig innsikt dere kan bruke når dere banker på neste dør.

Se hele serien «Hvordan starte ditt digitaliseringsprosjekt» på Youtube.

Vi ønsker lykke til med ditt digitaliseringsprosjekt!

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev