Hopp til hovedinnhold

Nettsiden din blir aldri helt ferdig

Illustrasjon av kode

En nettside som skal levere resultater må vedlikeholdes og forbedres hele tiden.

Altfor mange bedrifter lar nettsiden sin gå for lut og kaldt vann. Det er en skrekkelig dårlige ide. I hvertfall om det er en tanke om at den faktisk skal bidra med noe for bedriften og ikke bare et enkelt kontaktpunkt.

Et fint eksempel (uten sammenligning forøvrig) er Golden Gate Bridge, den ikoniske brua som forbinder San Fransisco med Marin County. I 1937 ble Golden Gate bru åpnet. Blant noe av vedlikeholdet som gjøres, er maling. Brua males hele tiden for å unngå at det høye saltinnholdet i lufta skal få stålet til å ruste. En jobb de aldri blir ferdig med.

Akkurat slik er det med nettsiden din også. Den må vedlikeholdes for ikke å ruste.

Nettsiden er gjerne den første muligheten bedriften din har til å komme i dialog med potensielle kunder. Det er det stedet, den sjansen du har til å overbevise om at det bedriften din leverer er verdt å prøve. Vil du forspille mulighetene nettsiden gir ved å la den sakte men sikkert råtne på rot?

Hvordan bør du jobbe med nettsiden?

Du er nødt til å se at de besøkende har den ønskede adferden på nettsiden din. Besøker de de viktigste sidene, leser de artiklene og gjør de det du vil de skal gjøre? Dette er innsikt du bør ha kontroll over til så og si enhver tid.

Aller først: nettsiden din må ha ett eller flere klare mål!

Har bedriften din klare mål og måleparameter for nettsiden kan du hoppe til neste avsnitt — Hvilket innhold er mest populært

Forhåpentligvis har nettsiden noen klare mål som det jobbes mot. Disse er knyttet til kjernevirksomheten din og skal bidra til bedre resultatet på bunnlinja.

Gå igjennom disse målene og forsikre deg om at de er aktuelle i dag. Har noe endret seg ellers i bedriften? Har nettsiden nye produkter/tjenester eller funksjoner som ikke er tatt med i de opprinnelige planene for siden?

Når målene er på plass, kan du starte med en gjennomgang av nettsiden.

Har du ikke mål for nettsiden?

Har ikke din bedrift klare mål for nettsiden, så må dette på plass. Hvordan skal du kunne vurdere og måle suksess om målene ikke er satt? Hvilke måleparameter skal du da styre etter?

Klare mål gjør det enkelt å få frem tydelige «call to actions»

Før du definerer målene for nettsiden må det defineres hvem nettsiden er til for. Her er det fort gjort å inkludere seg selv og de ansatte som målgruppen. Selv om det er vanskelig, er det viktig å holde personlige meninger og ønsker for dere selv. Alle i bedriften har noen tanker om hva som ville ta seg bra ut, noe som veldig raskt ender med lange diskusjoner som hindrer fremdrift. Her vil man dra nytte av å involvere eksterne fagpersoner som ser nettsiden fra brukerens perspektiv.

Når målgruppene er på plass kan dere definere hva som er viktige handlinger de besøkende skal gjøre på nettsiden.

Hvilke konverteringer er viktigst for din side?

Det kan være en eller flere av disse:

  • kjøp av produkt/tjeneste
  • abonnere på nyhetsbrev
  • lese artikler
  • fylle inn kontaktskjema
  • timebestilling
  • sende e-post

++

Lesing av artikler, se en video eller noen sekunder inne på en spesifikk side kan være andre konverteringer som er viktig for din nettside.

Når målene er på plass, er det greit å få en oversikt over følgende:

Hvilket innhold er mest populært?

Hvilke landingssider får flest besøk? Hvilke landingssider bruker de besøkende mest tid på?

Sørg for å vite hva de besøkende liker å lese

Bruker bedriften penger eller tid på produksjon av innhold, er det viktig at man har kontroll på hva som faktisk leses. Det viser hva besøkende liker, hva nettsiden eventuelt mangler av innhold eller ikke har nok synlighet på.

Kilder til suksess

Kildene de besøkende kommer fra (Google, Facebook, annonse i avis m.m.) er med på å gi et bilde eller forklaring på (manglende ønsket) adferd.

Eksempler på spørsmål man kan stille seg er:

  • Hvilke kanaler generer mest trafikk?
  • Hvilke kanaler gir flest konverteringer?
  • Hvilke kanaler gir mest tid på siden?

Hvilke spørsmål du stiller deg her, avhenger av hvilke mål du har for nettsiden.

Trafikk fra Google og søkemotorer

Har nettsiden en god andel trafikk fra søkemotorer eller lite?

De fleste sider vil i dag ha størsteparten av sin trafikk fra Google (organisk). Søkemotoroptimalisering er et enkelt men effektivt grep for å øke andelen riktig besøk til nettsiden. Dette er ikke vanskelig eller veldig komplisert, men samtidig kreves det både tid og kompetanse for å oppnå gode resultat.

Sjekk hvilke sider de besøkende går til fra Google. Hvordan samsvarer innholdet i forhold til det brukeren har søkt på? Er det noe som kan justeres i tekstene for å treffe søkeren enda bedre?

Når Google hele tiden gjør endringer i sin algoritme for å forbedre søkeresultatet, er det viktig å gjøre de små nødvendige justeringene for å opprettholde gode rangeringer i søk og være synlig på relevante søkeord.

Finn de riktige søkeordene for temaene du skriver om

Se på hva brukerne faktisk googler rundt det temaet du snakker om slik at du både får riktig ordbruk og innhold som brukeren søker etter. For eksempel: søker de fleste joggesko eller løpesko? Via verktøy som Google Ads (gratisverktøy men man må ha en aktiv konto), Semrush (betalt) eller Ahrefs (betalt) kan du finne statistikk på søk per måned. Et annet triks dersom man ikke har tilgang til slike verktøy er rett og slett å Google temaet du skal skrive om og ser hvilke søkeordsforslag som dukker opp, spørsmål og svar i søkeresultatet, og andre søkte også etter. Her får man ikke konkret statistikk på hva som er mest søkt, men det gir en indikasjon på hva brukerne er opptatt av.

Når du har en oversikt på hva folk søker etter i Google, så kan du også sikre at de viktigste landingssidene dine er optimaliserte med de viktigste (og riktigste) søkeordene. Les mer om søkemotoroptimalisering her.

Trafikk på nettsiden

Økt antall besøkende er alltid ønskelig. Sammenlign med foregående periode og samme periode tidligere år. Du ønsker å se økt trafikk over tid.

Tips: Husk å merk i analyseverktøyet om noe spesielt skjer. For eksempel vil Covid-19 ha påvirket besøket på nettsiden for mange, enten positivt eller negativt. Den er lett å huske, men det kan være andre mindre, men likevel viktige hendelser som påvirker trafikken til nettsiden. Det er greit for fremtiden å vite hva som faktisk skjedde på tidspunkt der man ser større endringer i antal besøkende.

Returnerende besøk

Hvis folk kommer tilbake til nettsiden din, så fant de noe de likte der, enten det var en form for innhold eller produkter.

Kommer de aldri tilbake? Kan du få dem til å komme tilbake oftere?

Scrolldybde

Viktige artikler/innholdssider bør spore scrolldybde. Med å spore dette kan du se hvem som har lest 25%, 50% eller 100% av artikkelen.

Slik informasjon kan bidra til å forstå om man skriver for langt, for kjedelig eller urelevant for målgruppen. Overskrifter som ikke samsvarer med innholdet kan være ødeleggende. Det å se hvor langt de besøkende faktisk leser gir en god pekepinn på om innholdet ditt faktisk blir lest.

Enkelte besøk på nettsiden din vil bare se på den siden de kom inn på, og så forsvinne ut igjen. Dette registreres som bounce rate/fluktfrekvens.

En side med høy fluktfrekvens indikerer at besøkende ikke finner det de er på jakt etter, og/eller ikke ønsker å gå videre inn på siden av en eller flere grunner.

Det er skummelt å bare se på fluktfrekvensen alene. Har du gode artikler som gir de besøkende det de er på jakt etter, kan de ha et suksessfylt besøk på siden din, selv om de «flykter». De fant rett og slett det de var på jakt etter.

Med sporing av scrolldybde, kan du ved å se på disse tallene sammen med gjennomsnittlig tid brukt på siden, se om de besøkende likte innholdet ditt.

Lastetid

Lang lastetid av en nettside er veldig effektivt om du ønsker å jage bort besøkende. Sørg for å ha en rask side, og det kan du enkelt sjekke gratis med Googles PageSpeed Insight.

Illustrasjon av page speed og fluktrate

God navigasjon er viktig for brukeropplevelsen

Er det lett å navigere seg videre på siden uten å måtte gå til forsiden eller menyen hver gang? Er det en fornuftig og god internlenking?

En god navigasjon innebærer også en god og oversiktlig struktur på nettsiden. Hvordan bør innholdet kategoriseres, og skal man vise alle kategoriene eller bare hovedkategoriene? Her bør en UX-designer jobbe sammen med en SEO-rådgiver for å utforme en god menystruktur som gjør det enkelt for brukeren å forstå hvor man skal gå.

Sørg for at de besøkende ikke må tenke. Gjør navigasjonen intuitiv – her kan det være naturlig å gjøre en brukertest for å avdekke eventuelle misforståelser.

Brutte lenker

Uansett hvordan du kommer til en side som ikke lenger eksistere er det frustrerende. Sjekk at alle sider på nettsiden er oppe og går. I tillegg sjekk at du har en god 404 side. En god 404 side gir den besøkende gode alternativ til navigasjon videre, noen utvalgte lenker, internsøk og hovedmeny er ting som godt kan få plass.

Man kan være morsom, men sørg for å gi de besøkende en lett vei videre.

Mange bruker kun et bilde eller lager noe «arti`» på sin 404-side.

Humor er humor, men en som ikke finner det han eller hun leter etter vil nok sette større pris på noen gode tips for veien videre.

Design utgjør førsteinntrykket

God design fremhever funksjon samtidig som den kan skille klinten fra hveten. Ta gjerne en vurdering på om nettsiden trenger å få litt oppfrisking på designet, men ikke overdriv endringene, her kan små justeringer gjøre store utslag.

Så fremt du ikke er en fagperson selv, så anbefaler vi at fagfolk tar seg av dette. Det er målgruppene dine som skal like og bruke nettsiden din, ikke du eller de ansatte i bedriften.

Så når du først skal se om nettsiden presterer, ikke heng deg opp i utseendet først. Mange er også veldig ofte inne på egen nettside, av ulike grunner. Konsekvensen er at de blir lei av å se samme forside ukentlig, og ofte føler et behov for å gjøre endringer på designet. Med et eksternt blikk vil man få en fordel ved å se løsningen fra brukernes øyne.

Nettsiden kan alltid bli bedre!

Friksjoner og flaskehalser vil alltid finnes. Du kan aldri lage den perfekte nettside, men du kan alltid lage nettsiden din bedre.

Arbeidet med en nettside handler om å forsøke å tilfredstille flest mulig av de besøkende så de gjør det du ønsker. Gitt at det ikke finnes en klar fasit på hvordan en nettside skal være, medfører det at man er nødt til å gjøre nødvendige justeringer for å sikre at den er rigget best mulig, til enhver tid. Det er med andre ord en evig prosess.

Dette er ikke en fullstendig liste over hva du skal sjekke på nettsiden din, men forhåpentligvis inspirerer den til handling.

La ikke nettsiden råtne på rot, ta affære i dag!