Hva vil det si å skreddersy en webløsning?

I Increo utvikler vi skreddersydde løsninger. Det kan høres innlysende ut, men hva vil det egentlig si i praksis? Sebastian Krohn, leder for vårt Oslo-kontor, forklarer forskjellen på skreddersøm og hyllevare – og når du bør velge hva.

Hallgrim Bjørvik
Gründer, Styreleder

Hvilke behov har din bedrift?

La oss si du leder en bedrift som skal satse tungt på netthandel. I dag har dere ikke en skikkelig e-handelsløsning, men har bestemt dere for å skaffe en. Hva gjør dere? Kjøper dere en fiks ferdig hyllevarebutikk fra Mystore eller Shopify, eller går dere til et digitalbyrå og får laget en løsning tilpasset deres bedrift og kunder?

– Det er ikke noe fasitsvar her, siden ingen bedrifter har akkurat de samme behovene. Men så er det også nettopp derfor skreddersøm gjerne ender opp med å være det smarteste valget, sier Sebastian.

Portrett av Sebastian Krohn
Sebastian, digital rådgiver og byråleder i Oslo, forklarer at skreddersydde webløsninger ofte er den beste løsningen for bedrifter som ønsker å vokse og videreutvikle seg.

Når billig blir dyrt

Det finnes absolutt situasjoner hvor en rimelig hyllevareløsning kan være det rette. Kanskje er du en startup som bare trenger en MVP, eller du vil teste om business-modellen din er liv laga.

– Har du et ordentlig stramt budsjett, så vil jo en out-of-the-box-løsning være bedre enn ingen løsning i det hele tatt. Men du bør være klar over at det ikke er en langsiktig løsning, og kanskje er det heller ikke så billig og enkelt som du tror.

For billig kan fort bli dyrt. Selv om produktet fungerer fint der og da, melder gjerne problemene seg litt senere.

– Dette ser vi ofte. Plutselig en dag gjør ikke systemet som du vil, eller behovene dine endrer seg, og du ønsker en ny feature. Da får du kanskje beskjed om at dette ikke er «standard». Det betyr som regel at leverandøren enten ikke kan hjelpe deg, eller at du må betale i dyre dommer for at de skal gjøre det, forklarer Sebastian.

Unngå Frankensteins løsning

Resultatet, dersom du velger å «klattvis» bygge på hyllevareløsningen din, er ofte et ineffektivt lappeteppe av et system.

– Det blir ikke bare kostbart, det er fryktelig lite skalerbart. Disse uhyrene av noen løsninger, med masse tilvekster som ikke blir oppdatert, ender som regel opp med å bli forlatt fordi kunden vokser ut av dem. Og da er det tilbake til start.

Så hva er alternativet? For å fortsette der vi begynte: Hvordan vil en skreddersydd løsning egentlig se ut?

I korte trekk handler det om å lage noe som er tilpasset bedriften og deres behov, heller enn at bedriften må gå på akkord med behovene for å tilpasse seg et ferdig produkt
Sebastian Krohn, rådgiver og byråleder i Oslo

Med deg hele veien

Det betyr at kartlegging og innsikt er avgjørende. Ja, faktisk er det akkurat det skreddersøm handler om. Å ta nøyaktige mål slik at du får et produkt som ikke er for lite – og ikke for mye.

– Når vi vet hva slags kompetanse kunden har, hvordan de jobber og hvordan de leverer verdi, kan vi lage noe som passer dem perfekt. Resultatet blir både rask og «lean» kode, samtidig som de får akkurat så mye funksjonalitet de kan dra nytte av.

Så er det heller ikke slik at alle skreddersydde løsninger er like fleksible. I Sebastians og Increos solsystem kretser alt rundt skalerbarhet – dressbuksa må ha stretch.

– Det geniale med en virkelig godt tilpasset løsning, er at det er helt greit om du ikke vet hvor bedriften din er om 3 år. Du trenger ikke synse deg frem til hva som er behovet frem i tid, vi bare lager akkurat det du trenger her og nå. Resten kan vi alltids legge til når tiden er inne.

En god digitalpartner lager løsninger som vokser sammen med deg.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev