Hopp til hovedinnhold

Gull av gråstein – sjekk hvordan vi hjalp Minera Skifer

Vi elsker å se at arbeidet vårt har en effekt. At en kunde ikke bare får en mer elegant løsning, men at det hele leder til noe. Slik det gjorde for skiferprodusenten Minera. Sjekk hvordan vi økte den organiske trafikken deres med nesten 40 prosent – på bare noen måneder!

Det er faktisk mulig å lage gull av gråstein. Arbeidet vi gjorde for Minera Skifer viser at flott design er så mye mer enn bare staffasje – og at et kompromissløst arbeid med kundereisen faktisk teller.

Tid for innsikt

De hadde lenge snakket om at de trengte en ny nettside i Minera. Ja, faktisk var den gamle blitt såpass umoderne at de smårødmet litt av å dele den. På Instagram, derimot, var de helt skifer. Dermed følte de at nettsiden ikke sammenfalt med kommunikasjonen ellers i sosiale medier. Naturlig nok. En ny nettløsning var derfor det åpenbare steget i å sørge for at Minera snakket med én stemme.

Det som raskt ble helt åpenbart for oss, var at vi måtte få oversikt over hvem brukerne er, og vi måtte jobbe intenst med kundereisen. Hvorfor ender dagens besøkende opp på nettsiden? Hvor i kjøpsprosessen er folk når de søker seg frem til skifer? Vet de i det hele tatt at de trenger skifer? Det var på tide med innsikt.

Mindre friksjon, mer synlighet

Minera hadde heldigvis et berg av data å servere oss. Vi gravde oss langt ned i statistikken, analyserte både nettside og kundereise – og innhentet informasjon fra forhandlerne. Vi skal ikke plage deg med alle funnene her, men den korte historien er denne: Her var det mye verdi å hente på å øke synligheten i research- og inspirasjonsfasen.

Vi identifiserte målgrupper og fant fem konkrete kunder og kundecaser. Basert på dette begynte vi å bygge opp hele kundereisen: Hvilke kontaktpunkter finnes det langs den skiferbelagte veien? Hvor kan vi fjerne friksjon – og hvordan kan vi sørge for at Minera er det første som dukker opp både i Google og i pannebrasken?

«Prosjektledelsen har vært veldig bra. Increo har god drive, og har vært dyktige på å gjennomføre prosessen på en ryddig og effektiv måte. Det har aldri stått på Increo, de har alltid levert og ferdigstilt til avtalt tid.»

– Ane Gorset, Marketing Director

Content is king

Det starter selvsagt med selve nettsiden. Det er den alltid så viktige «huben», tross alt. Vi begynte helt fra scratch, la sten på sten (hoho) og gav Minera en splitter ny visuell profil. Den nye identiteten var frisk og moderne, samtidig som den tok vare på historien. Lune naturtoner og skifernyanser presentert på en stilig måte – men med store serif-fonter. Tradisjonelt, men ikke traust. Akkurat som skiferen.

Så var det alle tekstene, og her fikk vårt gode samarbeid blomstre. Noe vi ble glad for, var hvordan Minera virkelig tok innhold på alvor. De jobbet beinhardt med å få alt produsert og lagt inn. Vi lagde en innholdsliste basert på søkeord – og de tok seg av resten. At de involverte seg i det praktiske, og bidro mye selv, gjorde også at de følte seg tettere knyttet til produktet. Det er bedre for dem – og bedre for oss.

Tilby verdi, vis vei

Men hva slags innhold fyller du en slik side med, lurer du kanskje på? Vel, det handler om svare på de spørsmålene som potensielle kunder brenner inne med. Ja, hvordan legger du egentlig skiferheller i hagen? Og kan du bruke skifer på badet? Du har kanskje ikke svaret, men det har Minera. Slik kunne de bli synlige der de før aldri hadde vært det.

For du kan ikke bare sitte og tenke at kunden finner deg. Slik er det ikke lenger. Du må være der folk er, og du må tilby dem verdi. Og når de har fått svaret de leter etter, må du tilby dem en vei. Derfor jobbet vi også mye med å sørge for at navigasjonen spiller på lag med det nye innholdet. Har noen kommet inn på nettsiden via en artikkel de finner nyttig, skal de enkelt kunne trykke seg videre til enten mer inspirasjon, informasjon – eller en produktliste.

Og at det funker? Vel, vi lar tallene snakke for seg selv: Bare to–tre måneder etter relansering har den organiske trafikken til nettsiden økt med nesten 40 prosent. Og fremdeles er det mye som skal optimaliseres.

«Vi får utrolig mange flere henvendelser fra nettsiden. Det er jo liksom 99% mer henvendelser enn før.»

Tiden hvor Minera Skifer rødmer av å dele nettsiden sin, er i alle fall over. Resultatet kan dere selv sjekke her!