Urmaker Bjerke

Urmaker Bjerke tar 100 års eksklusivitet inn i ny nettbutikk

Den tradisjonsrike Urmaker Bjerke valgte Increo da de rustet seg for fremtiden med ny nettbutikk.

Urmaker Bjerke forside

Det er noe helt spesielt med å eie et produkt som er laget for hånd med lidenskap og presisjon. Det handler om små kunstverk som oser av eksklusivitet.

Rolex, Patek Philippe, Breitling og Cartier. Eller hva med klokke fra H. Moser & Cie, Hublot eller Longines?

Når man fester en slik eksklusiv klokke rundt armen, kjenner man at man bærer med seg historien og håndverket til dem som har laget den. Det gir en opplevelse som varer lenge etter kjøpet. Det er dette Urmaker Bjerke handler om. I den fysiske butikken og i nettbutikken.

– Vi kjente på ærefrykten

Da Urmaker Bjerke fylte 100 år, var det på tide å fornye seg på nett. Bjerke valgte Increo som samarbeidspartner for å utvikle og designe en ny nettbutikk.

– Vi fikk fort en forståelse for hvilket nivå vi måtte levere på. Nettsiden måtte stå i stil med kvaliteten både på produktene de selger, og opplevelsen kundene får når de kommer inn i den fysiske butikken, sier Camilla Tveit, prosjektleder hos Increo. Hun styrer et team på 12 medarbeidere innen design, utvikling og prosjektering.

Urmaker Bjerke har over 100 års historie og noen av verdens mest eksklusive klokkemerker i utvalget. At de har overlevd skiftende trender, handler om være relevant og attraktiv.

I den fysiske butikken lager de en opplevelse man ikke kan google seg til. På nett kan de konkurrere med hele verden.

– Vi kjente på ærefrykten da vi gikk inn i dette prosjektet, men det appellerte til samtlige av våre ulike fagmiljøer, forteller Tveit.

Nettbutikken

Brukervennlighet og dataflyt

Det nye nettbutikken måtte gjenspeile merkevaren og gi brukerne en opplevelse av det unike utvalget av klokker. Hovedoppgaven til Increo ble å optimalisere produktpresentasjonen og flyten av produktdata.

– Urmaker Bjerke har egentlig tre separate nettsider. Utenom den vanlige nettsiden og nettbutikken, har de en egen side hvor folk kan selge og kjøpe brukte klokker, sier Dennis Janzso, leadutvikler hos Increo.

– De gamle løsningene fungerte ikke optimalt, med forskjellige leverandører og systemer som ikke snakket godt sammen. Så det å få ryddet opp i flyten av produktdata mellom systemene ble viktig i dette prosjektet.

I tillegg  har Urmaker Bjerke en egen Rolex-del av nettbutikken hvor klokkeprodusenten stiller strenge krav til utforming og SEO-funksjonalitet.

– Her hadde vi en rekke møter med Rolex for å oppfylle kravene de stilte til nettbutikken, forteller han.

Siden for Rolex klokker

Uttrykket på nett støtter opp om kjerneverdiene til Urmaker Bjerke. Nettbutikken gjenspeiler kvalitet, tradisjon og lidenskap for urmakerfaget.

– Disse verdiene skal komme til uttrykk i brukeropplevelsen. Her har fokus vært å optimalisere visningen av klokkene med tanke på utvalg, merkevare og moderne design, sier Tveit som legger til:

– Det er lagt mye arbeid i forbedringer i meny, navigasjon og andre små detaljer.

WooCommerce nettbutikk

Den nye nettbutikken er bygget for å tåle vekst. Løsningen kombinerer eksisterende systemer i backend med ny frontend, gjennom såkalt headless arkitektur. Det betyr at design, brukergrensesnitt og funksjonalitet som brukeren ser og opplever, er adskilt fra selve backend-programvaren.

– Bjerke hadde fra før et ERP-system som heter LS Central som produktdatabase backend. Det brukes internt i butikk, kassasystemer og for all logistikk. Dette beholdt vi uten å gjøre de store endringene, forklarer Janzso.

Etter ønske fra Urmaker Bjerke ble det bygget en nettbutikk med WordPress og WooCommerce som rammeverk, systemer Increo har lang erfaring med. Bygget med headless-arkitektur, ble dette en fremtidsrettet nettbutikk. En tredjepartsintegrasjon sørger for sømløs overføring av produktdata fra ERP-systemet til nettbutikken. For brukergrensesnittet ble React og Next.js valgt.

– De har fått en helt ny og bedre måte å jobbe med innholdet på etter oppgraderingen.

Urmaker Bjerke artikler og innhold

Tett dialog

For Bjerke var det viktig å finne en partner som forstod hvem de var, og samtidig kunne hjelpe dem med det digitale løftet de ønsket. For å lykkes med prosjektet var en tett dialog helt avgjørende. Increo startet med en grundig kartlegging av behov og utfordringer. Det ble først utført en merkevareanalyse.

– Vi kom bare med forslag til små forbedringene. Vårt råd var i bunn og grunn at de måtte bli litt strengere med bruken av egen merkevare, sier Tveit.

Deretter fikk prosjektgruppen innsikt i målgruppene og brukerreisene i den digitale butikken. Parallelt ble dagens nettsted analysert.

– Basert på alt dette laget vi en prototype som visuelle skisser for å vise retningen videre.

Skisse
prototype

Smidig utvikling

Smidig arbeidsmetode med tett kundeinvolvering.  I smidig utvikling deles prosjektet opp i mindre deler, såkalte sprints, på typisk 2-4 uker. I starten av hver sprint prioriteres de viktigste oppgavene for den perioden.

LES MER: Hemmeligheten bak et vellykket digitalt prosjekt

– Vi har møter internt og med kunden ukentlig. Det gir god fremdrift og mulighet til raske justeringer underveis, sier Tveit.

Kontinuerlig testing og brukerinvolvering nøkkelen i all smidig utvikling. Når første versjon er klar, fortsetter innsamlingen av tilbakemeldinger fra kunder og brukere. Deretter justeres løsningen basert på innsikten vi får.

– På denne måten skjer det en kontinuerlig forbedring. Med smidige metoder kan man omskape virksomheter raskere og billigere, samtidig som man leverer det kundene virkelig verdsetter.

Brukerreise i handlekurven

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306