Urmaker Bjerke tar 100 års eksklusivitet inn i ny nettløsning
Den tradisjonsrike Urmaker Bjerke valgte Increo da de rustet seg for fremtiden med ny nettløsning. Bedre brukerreiser og mulighet for e-handel var noen av behovene som måtte dekkes.
Det er noe helt spesielt med å eie et produkt som er laget for hånd med lidenskap og presisjon. Det handler om små kunstverk som oser av eksklusivitet.
Rolex, Patek Philippe, Breitling og Cartier. Eller hva med klokke fra H. Moser & Cie, Hublot eller Longines?
Når man fester en slik eksklusiv klokke rundt armen, kjenner man at man bærer med seg historien og håndverket til dem som har laget den. Det gir en opplevelse som varer lenge etter kjøpet. Det er dette Urmaker Bjerke handler om. I den fysiske butikken og på nett.
Dette har vi gjort
Teknologi
Besøk nettsted
– Vi kjente på ærefrykten
Da Urmaker Bjerke fylte 100 år, var det på tide å fornye seg på nett. Bjerke valgte Increo som samarbeidspartner for å utvikle og designe en ny nettside med nettbutikk.
– Løsningen måtte stå i stil med kvaliteten både på produktene de selger, og opplevelsen kundene får når de kommer inn i den fysiske butikken, sier Camilla Tveit, prosjektleder hos Increo. Hun styrer et team på 12 medarbeidere innen design, utvikling og prosjektering.
Urmaker Bjerke har over 100 års historie og noen av verdens mest eksklusive klokkemerker i utvalget. At de har overlevd skiftende trender, handler om å være relevant og attraktiv.
I den fysiske butikken lager de en opplevelse man ikke kan google seg til. På nett kan de konkurrere med hele verden.
– Vi kjente på både stolthet og ærefrykt da vi gikk inn i dette prosjektet, men det appellerte til samtlige av våre ulike fagmiljøer, forteller Tveit.
Brukervennlighet og dataflyt
Det nye nettsiden måtte gjenspeile merkevaren og gi brukerne en opplevelse av det unike utvalget av klokker. Hovedoppgaven til Increo ble å optimalisere produktpresentasjonen og flyten av produktdata.
– Løsningen til Urmaker Bjerke har egentlig tre separate nettsider. Utenom den vanlige nettsiden og nettbutikken, har de en egen side hvor folk kan selge og kjøpe brukte klokker, sier Dennis Janzso, leadutvikler hos Increo.
– De tidligere løsningene hadde noen utfordringer, da de involverte flere leverandører og systemer som ikke var fullt integrerte. Derfor ble det essensielt i dette prosjektet å forbedre og effektivisere flyten av produktdata mellom systemene.
I tillegg har Urmaker Bjerke en egen Rolex-seksjon av nettsiden hvor klokkeprodusenten stiller egne og nøysomme krav til utforming og SEO-funksjonalitet.
– Her hadde vi en rekke møter med Rolex for å oppfylle kravene de stilte til nettsiden, forteller han.
Uttrykket på nett støtter opp om kjerneverdiene til Urmaker Bjerke. Nettbutikken gjenspeiler kvalitet, tradisjon og lidenskap for urmakerfaget.
– Disse verdiene skal komme til uttrykk i brukeropplevelsen. Her har fokus vært å optimalisere visningen av klokkene med tanke på utvalg, merkevare og moderne design, sier Tveit som legger til:
– Det er lagt mye arbeid i forbedringer i meny, navigasjon og andre små detaljer.
WooCommerce nettbutikk
Den nye nettbutikken er bygget for å tåle vekst. Løsningen kombinerer eksisterende systemer i backend med ny frontend, gjennom såkalt headless arkitektur. Det betyr at design, brukergrensesnitt og funksjonalitet som brukeren ser og opplever, er adskilt fra selve backend-programvaren.
– Bjerke benyttet fra før et ERP-system for lagring og håndtering av all produktdata. Systemet brukes internt i butikk, som kassasystem og for all logistikk. Dette beholdt vi uten å gjøre de store endringene, forklarer Janzso.
Etter ønske fra Urmaker Bjerke ble det bygget en nettbutikk med WordPress og WooCommerce som rammeverk, systemer Increo har lang erfaring med. Bygget med headless-arkitektur, ble dette en fremtidsrettet nettbutikk. Et nytt integrasjonslag sørger nå for sømløs overføring av produktdata fra ERP-systemet til nettbutikken. For brukergrensesnittet ble React og Next.js valgt.
– De har fått en helt ny og bedre måte å jobbe med innholdet på etter oppgraderingen.
Tett dialog
For Bjerke var det viktig å finne en partner som forstod hvem de var, og samtidig kunne hjelpe dem med det digitale løftet de ønsket. For å lykkes med prosjektet var en tett dialog helt avgjørende. Increo startet med en grundig kartlegging av behov og utfordringer. Det aller første vi utførte var en merkevareanalyse.
– Vi kom med forslag til små forbedringer. Vårt råd var i bunn og grunn at de måtte bli litt strengere med bruken av egen merkevare, sier Tveit.
Gjennom en UX-workshop hentet prosjektgruppen innsikt i, og fikk kartlagt målgruppene og de ulike brukeroppgavene de presenteres for. Slik kunne vi skape et kart over nettstedets mange ulike brukerreiser. Parallelt ble dagens nettsted og brukerdata analysert.
– Basert på alt dette laget vi en prototype for å vise retningen videre.
Smidig utvikling
Smidig arbeidsmetode innebærer tett kundeinvolvering og inndeling av prosjektet i mindre deler, kalt sprinter, som typisk varer 2 uker hver seg. Ved starten av hver sprint prioriteres de viktigste oppgavene for den perioden.
LES MER: Hemmeligheten bak et vellykket digitalt prosjekt
– Vi har møter internt og med kunden ukentlig. Det gir god fremdrift og mulighet til raske justeringer underveis, sier Tveit.
Kontinuerlig testing og brukerinvolvering er nøkkelen i all smidig utvikling. Når første versjon er klar, fortsetter innsamlingen av tilbakemeldinger fra kunder og brukere. Deretter justeres løsningen basert på innsikten vi får.
– På denne måten skjer det en kontinuerlig forbedring. Med smidige metoder kan man omskape virksomheter raskere og billigere, samtidig som man leverer det kundene virkelig verdsetter.