Hopp til hovedinnhold

Slik gikk Saltdalshytta fra å informere til å inspirere

    Saltdalshytta er Norges største hytteleverandør, og har i over sju år vært en god og trofast kunde av oss i Increo. Vi har tidligere hjulpet dem med å utvikle en multisite med nettsidene deres for Saltdalshytta, Saltdalshus og Røroshytta. For et års tid siden kom de til oss med et velkjent problem: saltdalshytta.no trengte et designløft. Her begynte samarbeidet vårt med de dyktige designerne i Itch (som nå heter Inventas).

    Utfordringen – både skjønnheten og udyret

    Både våre utviklere og Saltdalshyttas egne folk har jobbet mye med det tekniske de siste årene. Problemet var at et godt fundament lå gjemt bak et utdatert design. Hva er poenget med smart funksjonalitet hvis den ikke kommer frem på en god måte? Sammen med Itch, tok vi utfordringen – hvordan få system og utforming til å fungere sammen og samtidig inspirere brukerne våre?

    Saltdalshytta var også klare på én ting: de ville gå fra informasjon til inspirasjon. Hvordan skal vi få hyttekjøpere til å tenke på mer enn spesifikasjoner? Hvordan kan vi treffe folks følelser og verdier – ikke bare preferanser for kvadratmeter og materialer? Punchlinen de ønsket å kommunisere, var tid til å være sammen. Vår jobb var å vise det – med en ny og mye, mye freshere nettside.

    «De ville gå fra informasjon til inspirasjon»

    Cathinka, prosjektleder i Increo

    Slik løste vi det – drøm deg bort

    Det var ingen quick fix i dette prosjektet. Ingen ansiktsløfting eller lett oppussing. Det var en komplett makeover.

    «Grunnmuren» ble lagt med ny teknologi som gir flere muligheter for videreutvikling på sikt. Saltdalshytta fikk moduler som kan gjenbrukes, headless system med helt nytt CMS og React i frontend – og de ryddet selv i alt innhold, noe som er sjeldent en kunde tar seg tid til. Vi gav nytt liv til forsiden, med videoer, animasjoner og klarere bilder. Renders (digitale 3D-modeller) av hyttene ble justert etter nytt design og nytt fokus på “tid til å være sammen”. Totalt sett ble nettsiden mer levende, mer tidsriktig – og mer ekte.

    «Vi ønsket en inspirerende og «levende» nettside med godt innhold som ikke passet inn i en ferdig oppskrift. For å utvikle en slik skreddersydd løsning med ny teknologi, var god og tett kommunikasjon ekstremt viktig i prosessen. Dette var Increo gode på – og så hjalp det ekstra godt med et smilende og dyktig team som kjenner oss godt fra før av. Vi har nå en webside vi er stolte av, og jobber kontinuerlig med forbedringer.»

    Stine Røsand, salgs- og markesdirektør i Saltdalshytta

    Et av de virkelig store nye tiltakene var å la folk leke seg i en hyttekonfigurator. Vi kalte den «hyttevelgeren». Her kan besøkende svare på spørsmål – om stil, ønsker og behov – og finne den hytten som passer dem best. Ved å tilpasse og personifisere kan vi enklere treffe og inspirere – og gjøre hyttedrømmen ett steg nærmere virkelighet.

    Hyttevelgeren
    I denne smarte hyttevelgeren går man gjennom 8 steg og får anbefalt en hytte som passer dine behov, basert på dine svar.

    Hyttestien videre

    Etter at den nye løsningen ble lansert i juli, har vi jobbet kontinuerlig med videreutvikling. Den har fått flere funksjoner, samt en integrasjon – og en ytterligere oppdatert visuell profil. Med den nye arkitekturen i bunn er løsningen lettere å tilpasse, og bedre rigget for fremtiden.

    Gjennom et både tett, trivelig, og ikke minst lærerikt samarbeid i dette prosjektet, har vi laget en nettside som er like vakker og funksjonell som den er stødig. Akkurat som Saltdalshyttene.

    Vi har også laget dette

    Vokse i et krevende marked? En god nettbutikk hjelper

    Braasport