Innovative avfallsløsninger for bedriftene ble konkurransefortrinn for Retura TRV
Avfallshåndtering er et konkurranseutsatt marked. For å vinne bedriftskunder gjelder det å ha en løsning som stikker seg ut.
Retura er en samarbeidsorganisasjon som består av en rekke norske avfallshåndteringsselskaper. Et av disse er Retura TRV, et kommunalt eid selskap som håndterer avfall for trønderske bedrifter. I motsetning til renovasjonstjenester for private innbyggere er ikke dette en kommunal tjeneste, men åpen konkurranse.
Krav skaper behov
For Retura TRV var målet å skape et digitalt fortrinn i denne konkurransen. Steg nummer én var å kunne tilby en løsning som gjør hverdagen enklere for sluttkunden.
Første fase ble å bygge en kundeportal, en «min side-løsning», hvor bedrifter raskt og enkelt kunne få løst sine behov. Et viktig behov her var miljø- og bærekraftsrapportering.
Et eksempel på en brukeroppgave er at om du bygger eller renoverer et bygg, så har du krav om at 60 prosent av alt avfallet skal gjenvinnes. Kan du ikke dokumentere dette, får du heller ikke ferdigstillingsattest. Inntil den nye løsningen kom på plass, har Retura TRV selv måttet finne frem og sammenstille alt dette. Det har altså ikke bare vært tidkrevende og uoversiktlig for sluttkunden, men beslaglagt interne ressurser som Retura TRV kunne brukt på andre ting.
Dette har vi gjort
Teknologi
Besøk nettsted
Lavere tidsbruk, mer oversikt
Increo utviklet derfor en løsning som er direkte integrert mot Retura TRVs datavarehus og forretningssystemer. Når en bedrift logger inn gjennom portalen, får de umiddelbar tilgang – og full oversikt – over relevant dokumentasjon.
Gjennom tjenesten kan man filtrere på blant annet eiendom og datatype, og raskt generere skreddersydde miljørapporter med all nødvendig data. Enkelt og tidsbesparende for både sluttkunden og Retura TRV.
Summen er konkurransefortrinn
I det samme systemet har vi også lagt inn full fakturahistorikk med spesifikasjoner, i tillegg til at hver bedrift får sin faste kunderådgiver. På toppen av dette har vi utviklet en Retura TRV-app, hvor bedriftskunder blant annet kan bestille containere eller ekstra avfallstømming. Increo drifter og vedlikeholder også Retura TRVs nettside.
Gjennom hele dette samarbeidet har vi gjort det vi gjør best: vi har digitalisert og effektivisert. Vi har fjernet manuelt arbeid, møtt behov og skapt bedre brukeropplevelser.
Summen av dette er at det ganske enkelt er bedre å være kunde av Retura TRV enn av noen som ikke har disse tjenestene. Det er definisjonen på et konkurransefortrinn.