Hopp til hovedinnhold

Nå har det skjedd! INCREO + Imbera har blitt ett. Les mer om sammenslåingen

Fra bak i feltet til gul ledertrøye – slik løftet vi Cykleforbundets nettsider

Terreng illustrasjon 2021

Foto: Leo Solland

400 medlemsklubber, et mylder av grener og en stor medlemsbase i alle aldre: Det er ikke rart Norges Cykleforbund slet med at det rant over av innhold. Da hjelper det med en opprydning – og en flunkende ny nettside. Her er hvordan vi hjalp dem med akkurat det.

Norges Cykleforbund er et særforbund som legger til rette for aktivitet i alt fra landeveissykling til enduro, BMX og sykkelkross. Ettersom nettsiden de hadde fra før skulle være en informasjonskanal mot både medier, sponsorer og medlemmer, ble den oppfattet som ustrukturert og overveldende.

Utfordringen

Det er mange problemer med en overfylt nettside. Viktigst av alt er at det rett og slett er vanskelig å finne frem for brukeren. Så da NCF kom til oss, var det med et klart ønske om å gjøre det enkelt å finne frem til det du var på jakt etter. Det skulle ganske enkelt være færre ting å klikke på – og færre steg til mål.

I tillegg var de ikke spesielt fornøyd med publiseringsløsningen, som både var tungvint og «låst». Og det ble ikke gjort enklere av at dette er et ganske komplekst nettsted, med ulike regioner, grener og kryss og tvers. Men sånt fikser vi i Increo – det var bare å tråkke hardt på pedalen.

Noen innledende grep

Selv om kunden allerede hadde laget et utkast til skisse, og generelt var bestemt på hvordan de ville ha det, fikk vi få føringer. Så lenge vi stort sett holdt oss til brand guide, var de åpne for både nye forslag og fonter. Derfor giret vi like godt opp og lagde en helt ny styleguide – med forslag til både støttefarger, elementer og knapper. Det gledet oss at den falt i smak.

Så siden er kanskje litt uoversiktlig, men hva sier statistikken? Her gjorde vi et dypdykk i Google Analytics: Hvor faller folk av? Hvordan ser egentlig rotet ut? Hva virker det som om folk flest egentlig leter etter? Det vi fant her, skulle danne grunnlaget for den nye sidestrukturen.

Slik ble det

Og resultatet? Tja, du kan jo selv ta en kikk på sykling.no. Når du kommer inn, blir du ikke lenger presentert for et hav av ulike innganger. Grenene står i sentrum. Du har en hamburgermeny som er oversiktlig, og du kan med noen få klikk komme deg inn i materien – uten å måtte vente på at hele siden laster. Underveis har vi også lagt inn et smart, globalt søk på forsiden, og en enkel nettbutikk hvor folk kan betale med Vipps.

Publiseringsløsningen har vi også forbedret betraktelig, med langt mer fleksibilitet. Administratorer har fått både opplæring og brukerveiledning – og de står friere enn før til å legge ut innhold.

Rittet er ikke over

Men touren fortsetter, og tilleggsbestillingene tikker inn. Siden lansering har vi lagt inn kurskalender, integrasjon med EQ Timing og en helt ny gren: e-sport! For når kunden kommer opp med en genial idé, kaster vi oss selvsagt rundt. Det var nytt for både dem og oss, men det var stor stas å kunne hjelpe dem med gjennomføringen av et heldigitalt sykkelmesterskap. 

Vi gleder oss til å se hva neste etappe bringer.