Hopp til hovedinnhold
Lena Marie Olsen Robertsen
Skrevet av
Lena Marie Olsen RobertsenRådgiver, SEO955 21 815

Derfor kan billig fort bli dyrt

Prislappen er viktig for de fleste av oss, som bestillere i næringslivet og som forbrukere. Men både på jobb og privat går vi i de samme fellene: vi tenker for kortsiktig. Det taper seg som regel. Vladimir Janjusevic er en av våre utviklere, og forklarer hvordan billig fort kan bli dyrt.

Som byråer flest må vi i Increo være fleksible med hva vi leverer – og hvordan vi priser det. Ingen prosjekter er like, og alle kunder har ulikt budsjett.

– Det kan være mange veier frem til den samme digitale løsningen, og alle har hver sin prislapp. Selv om de kanskje ligner hverandre, betyr ikke det at det er likt «under panseret». Det krever at vi er gode på å forklare forskjellen, sier Vladimir.

«Not rich enough to buy cheap things»

Utvikleren ser at mange byråer legger seg lavere i pristerrenget når det lyses ut anbudskonkurranser. De har gjort det samme selv, men synes det er en uting. Like mye for kundens del.

– Det betyr at vi må fire på kvaliteten. Så enkelt er det. Det er klart at kunden må se på pris, men ofte hadde de fortjent bedre enn det som ble resultatet. En utvikler som gjør ting til halv pris, er ikke dobbelt så god, men må kanskje ta dobbelt så mange snarveier. Slikt blir det dårlig kode av, og det vil koste på sikt.

Vladimir påpeker at det er naturlig å være skeptisk til alle som vil selge deg en dyrere løsning. Men «buy cheap, buy twice» gjelder også i nullene og ett-tallenes verden.

– I de tilfellene vi råder kundene våre til å gå for en mer kostbar løsning, er det ikke fordi vi vil tjene mer penger. Det ville være kortsiktig tenkning også fra vår side. Vi gjør det fordi vi tror at det i lengden vil lønne seg for dem.

Intervju med utvikler, Vladimir Janjusevic
En av våre utviklere, Vladimir Janjusevic, forklarer hvordan prisen påvirker det ferdige resultatet

Tester og stafettpinner

Den garvede utvikleren trekker frem noen eksempler på arbeid med en tilleggsprislapp, men som betaler seg over tid.

– En klassiker er det som heter «unit tests». Det er små biter av kode som selv tester kode. Om jeg lager ny funksjonalitet for en kunde, kan jeg bruke unit testen til å prøvekjøre rundt på parkeringsplassen. Da vet jeg at den ikke ødelegger noe når jeg ruller den ut.

Noe annet er skriving av dokumentasjon. Er budsjettet for stramt, er dette gjerne noe av det første som blir nedprioritert. Det kan også bli dyrt ved neste korsvei, forteller Vladimir.

– Dokumentasjon er helt avgjørende for eksempel ved overleveringer. Kanskje bytter du utviklere, eller noen blir syke, eller eierskapet endrer seg. Da sikrer skikkelig dokumentasjon en smooth overgang som ikke koster utallige arbeidstimer.

Fleksibilitet. Stabilitet. Skalerbarhet.

I løpet av sine år i Increo har Vladimir sett at de nysgjerrige kundene som tør å satse, også blir mest fornøyd med resultatet.

– Og ikke minst sparer de penger. De som starter med minste minimum, ender opp med å måtte bruke store summer på å hele tiden legge til nye ting i en kode som ikke er rigget for det. Jo mer solid fundament vi har laget i bunn, jo enklere og raskere er det for oss å legge til nye features, forklarer han.

Increo er kjent for å lage digitale løsninger som effektiviserer og e-handelsløsninger, og Vladimir understreker at det i slike prosjekter er desto viktigere med bunnsolid kode.

– Grundig testing og «peer review», at noen andre ser gjennom koden, er verdt det. Billige løsninger blir etter hvert trege og seige, og det taper du rett og slett kunder på. Men en gjennomarbeidet og optimalisert løsning vil både gi deg den stabiliteten og skalerbarheten du trenger for å øke topplinja, sier han og avslutter:

Og når du tjener mer penger, er vi happy

Du er frakoblet.