Datatilsynet anbefaler bedrifter å finne alternativ til Google Analytics

Onsdag 1.mars delte Datatilsynet en oppdatering ang. bruk av Google Analytics, og varsler vedtak for bruk av analyseverktøy på norske nettsider.

Foreløpig konklusjon om at Google Analytics ikke er i tråd med personvernforordningen

Dette gjelder i utgangspunktet Google Analytics 3/Universal Analytics, men de sier også i samme artikkel at de mener at Google Analytics 4 ikke vil kunne rett opp i de problemene de har registrert i bruken av Google Analytics.

Vi vil komme med en nærmere informasjon om hva som gjelder og hvilke forventninger vi har til norske nettsider når vedtak er fattet. Dette kan komme tidligst i slutten av april.

Derfor anbefaler Datatilsynet nå å finne nye alternativ til Google Analytics som er i tråd med personvernforordningen.

Les hele artikkelen fra Datatilsynet her.

Veien videre for Google Analytics

I tråd med personvernforordningen og det nye vedtaket som er varslet av datatilsynet, kan dette føre til at vi må fase ut Google Analytics på sikt, og erstatte det med et alternativt analyseverktøy. Derfor anbefaler vi deg allerede nå å begynne å tenke gjennom hvilke behov dere har for nytt analyseverktøy, slik at vi kan rådgi dere best mulig på veien.

Alternative analyseverktøy for din nettside

Det kan være vanskelig å navigere seg rundt i alle analyseverktøyene som finnes, og hva som passer best til ditt bruk og nettsidens formål. Og hvordan vet du egentlig om de er GDPR-vennlig? Samtidig er det lurt å tenke på hva slags statistikk og brukerinnsikt dere ønsker å samle.

Vi har gjort researchen for deg – dette er noen av verktøyene som vi anbefaler som alternativ for Google Analytics. For å sikre at analyseverktøyet er GDPR-vennlig, så er det viktig å vite hvor firmaet ligger, hvor løsningen driftes og hvilken data som samles.

Matomo – komplett analyseverktøy

Matomo er et av de verktøyene som er mest sammenlignbar med Universal Analytics og dekker det meste av samme data og innsikt du får i Google Analytics. I tillegg får du også funksjonalitet for heatmaps, brukeropptak, A/B testing og søkeordsrangering.

Fordelen med Matomo er at man kan importere historisk data fra GA Universal Analytics, slik at man ikke mister tidligere data. Verktøyet kan driftes på egen server eller skybasert løsning av Matomo, slik at man har full kontroll på data som samles inn.

Verktøyet egner seg godt til nettsider med mye innhold eller nettbutikker.

Sjekk ut demo av Matomo her

Plausible – enkelt og oversiktlig

Dette verktøyet gir deg rask og enkel oversikt over trafikken på nettsiden. Har du aldri åpnet Google Analytics, eller kun vært innom verktøyet et par ganger det siste halvåret? Da er kanskje Plausible mest aktuelt for deg. Her får du en “one-pager” med oversikt over hvor mye trafikk siden din har, de mest brukte sidene, de største trafikkildene, geografi og mulighet for å sette opp tracking for å måle handlinger/events.

Passer best for små nettsider og bedrifter som kun ønsker en enkel og rask oversikt over trafikken på nettsiden.

Se live demo av Plausible her

Hvilket analyseverktøy passer best til din løsning?

Vi har sjekket ut og testet flere analyseverktøy den siste tiden, deriblant Fathom, Piwik Pro, Posthog, Siteimprove, Umami analytics og Kissmetrics – og mange av disse er også gode alternativ, men for de aller fleste kundene våre så vil Matomo eller Plausible kunne dekke de fleste behov. Er du usikker på hva som blir riktig analyseverktøy for din løsning, eller ønsker å teste ut noen andre verktøy, så vil vi bistå deg med research, installering og eventuell hosting ved behov – slik at du får best mulig utbytte av verktøyet du velger.

Pris for de ulike verktøyene avhenger av behov for funksjonalitet, hvor løsningen skal driftes og oppsett av rapporter. Har du en digital løsning hos oss, kan du ta kontakt med din prosjektleder i Increo for mer informasjon.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev