Hopp til hovedinnhold

5 grunner til at bedriften din bør ha en SEO-strategi

5 grunner til at bedriften din bør ha en SEO-strategi

Målrettet SEO-arbeid er noe «alle» egentlig vet er viktig, men som langt færre faktisk prioriterer. Uansett om du står helt i Google-startgropa, eller stadig dytter prosjektet nederst i bunken, skal du i denne artikkelen få et lite spark bak. Her er 5 grunner til at bedriften din bør ha en SEO-strategi!

Det finnes knapt en kundereise som ikke starter med et Google-søk. Derfor er så godt som alle bedrifter også opptatt av å rangere høyt i søkemotorene. Hovedgrunnene er egentlig ganske åpenbare:

Økt trafikk

Har du en nettside, tipper vi du vil at flest mulig skal besøke den. Og jo høyere du kommer opp i søkeresultatene, jo større er sannsynligheten for at folk klikker på akkurat din link. Tallenes tale er også like klar som den er utilgivende: Mens over 25 % klikker seg inn på den øverste linken, trykker kun 5 % seg videre til side to. Dermed: Jo høyere rangering, jo mer trafikk. Så enkelt, så vanskelig.

Bonusgevinst: Husk at høy rangering også gir synlighet for dem som ikke klikker seg inn. Et godt resultat øker altså merkevarebevissthet og flytter navnet ditt ett steg nærmere «top of mind».

Økt konvertering

Selv om trafikk i seg selv både er bra og nyttig, må den føre til noe. Og skal du lykkes med konvertering, handler det ikke bare om hvor mange som kommer på besøk, men om hvem som kommer. Ved å jobbe strategisk med SEO kan du øke konverteringsraten ved at du sikrer mer relevant trafikk.

Gjennom å optimalisere for såkalte long-tail keywords (lange søkefraser), kan du mer presist svare på behovene brukeren har. Og siden vedkommende da sannsynligvis befinner seg lenger ned i kjøpstrakten, er også veien til konvertering kortere.

Mer fornøyde brukere

Har du en grundig søkeordsanalyse i bunn, kan du skrive innhold som speiler det folk faktisk søker etter. Ser du noen spørsmål som går igjen? Vel, da lager du for eksempel en FAQ på siden din som svarer på akkurat de spørsmålene. Og folk som får hjelp, blir fornøyd.

Lokal synlighet

Har du noen gang søkt på noe sånt som «nærmeste bakeri»? Prøv selv, og legg merke til boksen som sannsynligvis dukker opp på høyre side. Denne kommer fra Google My Business, og er ett av mange grep du risikerer å gå glipp av dersom du ikke jobber målrettet med SEO. Og det er jo litt dumt å bomme på kunder som bokstavelig talt er rett rundt hjørnet.

Lar deg justere kursen

Skal du satse på digital synlighet, er det liten vits i å sette fart uten hverken kart eller kompass. En SEO-strategi gir deg begge deler. Hva er det brukerne egentlig klikker seg inn på? Hvordan ser lesemønsteret ut? Hvilket innhold er det som faktisk funker – og hvilke sider konverterer godt?

Gjennom tracking og analyseverktøy kan du kontinuerlig justere kursen etter hvert som du får mer data. Slik kan du også alltid være i forkant.

3 bonustips

Det er kanskje lett å tenke at rangering er mindre viktig dersom du allerede har betalt for plasseringen din. Sånn er det ikke. Google Ads og organisk søk er – av mange årsaker – to helt separate ting, og det ene slår ikke i hjel det andre. Gjør gjerne begge deler!

  1. Google Ads er ikke SEO

Det er kanskje lett å tenke at rangering er mindre viktig dersom du allerede har betalt for plasseringen din. Sånn er det ikke. Google Ads og organisk søk er – av mange årsaker – to helt separate ting. For det første betaler du med Ads langt mer per besøkende der konkurransen er høy. I tillegg er det sånn at 94 % av søkere hopper rett over annonsene og går rett til de organiske treffene. Det betyr ikke at betalt ikke kan være en god strategi, men du bør aldri undervurdere organisk. 

  1. Prioriter å nå førstesiden

Høyere rangering er alltid bedre, så du bør ikke gi deg før du er på topp. Men når du skal prioritere, velg søkeordene som dytter deg opp til første resultatside. En «quick win» er rett og slett å komme seg vekk fra den gudsforlatte side 2.

  1. Tallene kan overraske deg

Folk er forskjellige, og det viser seg i språkbruken vår. Noen ganger på overraskende vis. Hva tror du for eksempel har mest søk: «dunjakke» eller «boblejakke»? Vi har ikke tall på hvor mange ganger kunders (og egne) antakelser har måttet vike for dataens brutale sannhet. Derfor: Ikke gjett. Spør en ekspert.