Hopp til hovedinnhold

The boss in town! Lett å bli kvitt bosset i Rogaland

    Da Westco Miljø ringte og ville ha en app for containerutleie, forventet vi en enkel sak. Det skulle fort bli noe ganske annet – og mye bedre.

    Westco Miljø driver utleie av containere i Rogaland. De ønsket å gjøre denne prosessen enklere for seg selv og kundene sine, og hadde sirklet seg inn på en app. De hadde shoppet litt rundt etter leverandører av mobile løsninger, men fant aldri helt kjemien med noen av byråene. 

    Så tok de en telefon til Increo.

    Utfordringen 

    Til nå har Westco Miljøs kunder stort sett fisket frem mobilen og ringt når de behøvde å leie en avfallscontainer. Noen har sendt mailer. Målet var å automatisere hele denne prosessen – fra bestilling av container til bestilling av tømming. Det ville effektivisere både internt og for kundene.

    Westco Miljø la lista høyt. Løsningen skulle være så god at den alene gjorde det uaktuelt for sluttkunder å bytte leverandør. «Skal vi først lage en app, må det være en game-changer», sa de. Det er sånt vi liker å høre. I tillegg ligger det en overraskende kompleks systematikk bak utkjøring og henting av containere. Godt vi setter pris på en utfordring.

    Slik løste vi det

    Som fullskala digitalbyrå er vi ganske annerledes enn en ren (app)utvikler. For oss er det alltid brukeren som står i sentrum. Deres ønsker, mønstre og behov legger premissene for hvordan vi utformer produktet. Hvis brukeropplevelsen ikke er fantastisk, har vi ikke gjort jobben vår – uansett hvor bra koden måtte være.

    Bilder av app for Westco Miljø

    Slik var det også her. Vi skjønte etter kort tid at for å lage en virkelig god løsning, måtte vi forstå folka og kulturen. Vi la ned mye arbeid i å samle info om markedet. Fordi det ble åpenbart for oss at dette handlet like mye om fagspråk som programmeringsspråk.

    Derfor jobbet vi slik vi liker aller best: Så raskt som mulig laget vi en prototyp med alle de nødvendige funksjonene. Deretter begynte det egentlige arbeidet: brukertesting, tweaking, nye funksjoner, rinse, repeat. 

    En drømmekunde

    Arbeidet med UX har gått ustanselig. Herunder ligger også mange språklige vurderinger for bruk av tekst. Hva skal vi kalle dette? Er dette ord alle forstår? Hva skal det stå på knappene til de ulike tjenestene? Tester vi ikke dette ut mot potensielle kunder, jobber vi blinde. Ingen kode kan redde et uforståelig språk.

    Westco Miljø har på mange måter vært en drømmekunde. De har vært «på», tilgjengelige og involverte. De forstår viktigheten av en god prosess. Samarbeidet har vært prima. Da gjør det ikke noe om det kommer nye bestillinger når vi helst vil fullføre den forrige. For tjenestens kompleksitet har vist seg frem gjennom stadig nye ønsker fra Westco Miljø. Flere valg, flere muligheter, flere ideer.

    Og ingenting tyder på at de bremser ned i Sandnes. De har nemlig «skuffen full av ny funksjonalitet».

    Vi har også laget dette

    Slik hjalp vi Trondheim Symfoniorkester

    Trondheim Symfoniorkester