Elveguiden

Disrupsjon i elveleiet

I Increo prøver vi å gjøre alle til lags. Denne gangen handlet det om laks til alle.

Bilde av forsiden til elveguiden.no
Det har ikke alltid vært en smal sak å få tak i fiskekort. Liker du å stå i stri strøm med vadestøvler, vet du akkurat hva vi snakker om. Har du hatt en drøm om få elvas konge på kroken, har du tradisjonelt måttet kjenne en grunneier – eller kjenne noen som kjenner noen. Ingen fiskekort, ingen fiske.

«Samarbeidet med Increo har vært bra fra starten. Vi har sammen med dem gjennomført 3 større utviklingsprosjekter for å utvikle vår plattform for formidling og forvaltning av laksefiske. Det som startet som et enkelt prosjekt har gjennom prosessen utviklet seg veldig, og er i dag er stort og avansert system med mye smart-funksjoner. Morten Wikstrøm har god kontroll på prosjektledelsen, og med teamarbeidet mellom Marcin og Vladimir har vi fått til utrolig mye på kort tid.»
Patrick Gimmestad Emblem, daglig leder i Elvefiske AS

Utfordringen – mer enn en bookingløsning

Selv om markedet for fiskekort ikke har vært profesjonalisert, er laksefiske strengt regulert. Av hensyn til bestand og miljø varer sesongen kun i 3 måneder. Får du fisk, må du rapportere det inn. Får du ikke fisk, må du rapportere inn det og. Dette har ikke vært bare enkelt i et delvis uoversiktlig marked.

Så kom Elveguiden på banen. Tjenesten fungerer litt som Airbnb, bare at det er fiskerettigheter de leier ut. Da de kom til oss, startet det som en ganske enkel bookingløsning. Men produktet tok raskt av – Elveguiden var i ferd med å endevende et helt marked. Denne nye etterspørselen skulle kreve skreddersydde digitale løsninger. For hvordan setter vi dette i et system som både tjener grunneier og fisker? Ja, som rett og slett gjør alle til lags?

Kartfunksjonen på elveguiden.no med små utsnitt av andre funksjoner over

Slik løste vi det – Elveguiden.no

Nye Elveguiden.no, som vi har laget fra scratch, er langt mer enn bare en nettside. Grunneiere kan logge seg inn på et dashboard, hvor de har full kontroll på absolutt alt. Her styrer de fiskekortene de selger, prising, informasjonen om elv og vald – og kapasiteten i dem. De har også et system for å håndtere desinfisering av utstyr når fiskere beveger seg fra elv til elv (ja, det er en viktig greie!).

I tillegg har vi bygget en app som gjør prosessen lekende lett også for fiskeren. Du kan trykke deg inn, søke etter en elv eller finne nærmeste på et kart. Les informasjon om de ulike elvene, og med noen få trykk kan du lete deg frem til et vald – og kjøpe kortet du ønsker deg. Når fiskekortet ditt utløper, plinger det i appen din: «Har du fått fisk?». Aldri har det vært enklere å rapportere fiskelykken din til relevante myndigheter.

«Løsningen vi i dag sitter på, er uten tvil markedets beste og mest moderne. Mye på grunn av gode løsninger og rask levering har selskapet vårt vokst i stor hastighet, og vil i løpet av 2020 allerede være Norges største portal for laksefiske og lakseforvaltning. Vi har i dag både web- og appløsning for vår plattform, og tilbakemeldingene fra kunder og sluttbrukere på det systemet vi har i dag, er utrolig bra.»
Todelt bilde med mobiler som viser Elveguiden på mobil til venstre og nærbilde av fluer til fluefisking til høyre

Fosser fortsatt frem

Dette har hele tiden vært mer et produkt enn et prosjekt. Det er sånn vi liker å jobbe. Vi har kontinuerlig forbedret og utviklet – og kunden har vært aktivt involvert i faste statusmøter. Det har blant annet ført til enda flere kule funksjoner over tid:

  • Legger du inn ruggen du nettopp fikk i appen, får du opp en egen «laksebørs» med oversikt over fangsten i de ulike valdene. Hva slags utstyr ble brukt, og hvor stor var egentlig fisken din, sånn helt ærlig? Slik statistikk er artig, men også viktig.
  • Vi har bygget funksjonalitet som også lar grunneierne selge overnatting og pakkeløsninger direkte gjennom Elveguiden.
  • Er du del av et elveeierlag bestående av flere grunneiere? Ikke noe problem – vi har laget en egen innloggingsside til deg.

Og slik skal det fortsette. Elveguiden er ikke ferdig – og det er ikke vi heller. For såpass har vi lært av makrellen; Skal vi unngå å synke, må vi bevege på oss.

«Increos største styrke er kvalitet og effektivitet. På kort tid med svært stramme tidsfrister har de levert et produkt med høy kvalitet. Det er enkelt å få kontakt, og når utfordringer oppstår, løses disse raskt. Dette har vært avgjørende for Elveguidens utvikling de siste årene. Man merker at Increo er et selskap som verdsetter kundeforholdet, og gjerne strekker seg ekstra for å levere topp kvalitet.»

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017