Growth hacking er en strategisk tilnærming til markedsføring og vekst for virksomheter, som skiller seg fra tradisjonell markedsføring.
Kort fortalt handler dette om å forholde seg til hele kundereisen som vekstområde. Growth hacking fokuserer på å identifisere muligheter og innovative metoder for å skape vekst, så kostnadseffektivt og hurtig som mulig. Dataanalyse, eksperimentering og kreative teknikker benyttes for å skaffe oppmerksomhet, øke etterspørsel og konverteringer.
En viktig del av growth hacking er kontinuerlig testing og analyse. Ved å samle og analysere data kan veksthackere identifisere hva som fungerer og hva som ikke gjør det.
Denne informasjonen brukes deretter til å optimalisere og skalere vellykkede strategier, samtidig som man raskt forkaster eller justerer tiltak som ikke gir ønsket resultat.
Med andre ord krever growth hacking en fleksibel og eksperimentell tilnærming, der gode resultater oppnås gjennom rask læring, tilpasning, skalering og kontinuerlig innovasjon.
Det som kjennetegner bedrifter som jobber med vekst på denne måten er at de tar på alvor at det først og fremst er produktet kunden er interessert i.
Disse bedriftene har gjerne dedikerte team som jobber kontinuerlig med å finne ut hva som er den beste måten å gi verdi til kundene sine, gjennom hele kundereisen.
Og hvorfor gjør de det? Fordi det er den billigste måten å skape rask og bærekraftig vekst.
Growth hacking kan outsources eller bli en del av bedriftens metodikk, ved å opprette egne vekstteam. Vil du vite mer om hvordan vi hjelper deg å bygge en vekstmotor i selskapet ditt? Ta kontakt med vår vekst-ekspert, Gaute.