Hopp til hovedinnhold

Nå har det skjedd! INCREO + Imbera har blitt ett. Les mer om sammenslåingen

Tenker du «mobile first»? Her er fallgruven du må unngå

Det er en velkjent sannhet at de små skjermer dominerer forbruksmønsteret vårt – og utviklingen fortsetter i samme retning. Men har vi egentlig justert oss nok etter tommelscrollingens inntog? Nei, mener vår designer og utvikler Eileen Osmo. Her er hvorfor – og hvordan – du bør tenke «mobile first».

Eileen jobber som designer i Increo

Vi skal ikke mange år tilbake i tid før nettsider først og fremst var digitale oppslagstavler. Det var stedet hvor du plasserte alt du ønsket å si. Etter at smarttelefonene kom, var tilpasning bare et spørsmål om komprimering. 

– Sånn er det selvfølgelig ikke lenger, og mobile first er så etablert at det begynner å bli gammelt nytt. Allikevel henger vi for mye igjen i gamle tankemønstre, sier Eileen. 

Hjemsøkt av fortiden

Mobile first er egentlig en ganske enkel tankegang: Det handler rett og slett om å legge fra seg ideen om at en nettside «også må se bra ut på mobil», og heller tenke liten skjerm før vi tenker stor skjerm. Det setter både Google og brukerne pris på.

– Dette har begynt å sette seg, og det er blitt helt naturlig å prioritere mobilopplevelsen allerede i skissestadiet. Vi blir selvsagt glad når kunden er klar på at det skal være minimalistisk, med masse whitespace og nedstrippa sider. Det er musikk i ørene våre, sier Eileen.

Problemet kommer når nettsiden etter hvert skal fylles med innhold. Da faller vi gjerne tilbake til gamle synder, mener designeren.

– Det er så mye vi skulle ha sagt, og for mange er det vanskelig å prioritere. Det ender ofte med at et ellers brukervennlig design kludres til av altfor mye tekst. Det undergraver hele poenget med mobile first, forklarer hun.

Unngå å miste konverteringer

Sier du for mye, ender du opp med å si ingenting, påpeker Eileen, som råder alle til å tenke nøye gjennom hva bedriften deres egentlig tilbyr. Klarer du å destillere budskapet ditt, vinner alle.

– Det er noe av grunnen til at mobile first er så genialt. Det tvinger deg til å lage gode pitcher. Du har ikke noe annet valg enn å presentere budskapet ditt kort og konsist, og det setter sluttbrukerene pris på.

Hun minner om at de aller beste nettsidene setter forventningene, og at spesielt den oppvoksende generasjonen har høye krav – og lav tålmodighet.

– Det skal lite til før noen dropper et kjøp eller ikke tar kontakt. I tillegg er det viktig å huske på at mange bruker mobilen på farta, i kø, på bussen eller på do. Om folk må reise seg for å hente laptopen, risikerer du rett og slett å miste verdifulle konverteringer, sier hun.

Få hjelp til å prioritere

Men det krever naturligvis litt modighet å svinge seg med barberkniven. Noen ganger føles hver setning uvurderlig. Da er det viktig med dialog.

– Som rådgivere er det viktig at vi har en åpenhet med kunden, og sørger for at de er med på mobile first-tankegangen fullt og helt. Mange får for eksempel kalde føtter når de ser at skissene inneholder whitespace på mobil, fordi da må brukeren scrolle. Men vi vet jo at folk tåler scrolling langt bedre enn innhold som føles irrelevant.

Eileen forteller at en innholdsworkshop kan være en effektiv løsning. Her får kunden hjelp til å prioritere – og det basert på innsikt mer enn bare magefølelse.

– Ofte er det du vil fortelle noe annet enn det leseren får mest verdi av å lese. I en workshop finner ut av dette sammen, og resultatet blir en nettløsning som folk faktisk blir glad av å bruke, sier hun og avslutter:

For i bunn og grunn handler det tross alt om people first.

Er du nysgjerrig på hvordan et prosjekt med mobile first-tankegangen foregår i praksis? Ta gjerne en titt på hvordan vi jobbet sammen med Ammehjelpen for å lage en løsning rettet mot travle småbarnsforeldre med hendene fulle.