Hopp til hovedinnhold

Slik hjalp vi Nikita Hair å bli ny

Nye nettsider for Nikita Hair

Over hele Norden strømmer folk til salongene deres for å bli ny. Men da Nikita Hair selv trengte en makeover, var det oss de kom til. Sjekk hva vi gjorde for å gi både nettside og bookingløsning en real glow up. 

Med over 150 salonger er Nikita Hair et av Europas største frisørkonsern. Men det var en delvis rådløs kunde som banket på døren hos oss i Increo (da Imbera). Ikke ulikt mange av kundene deres, visste de at noe måtte gjøres, men ikke helt hva. Og ikke ulikt en forsømt hårsveis, var nettløsningen deres rufsete i kantene, noe vanskelig å jobbe med – og ikke spesielt presentabel. 

De hadde heldigvis kommet til de rette folka. Og straks var vi i gang med å gi dem en total makeover.

Gjennom flere møter ble vi enige om det som måtte være hovedmålet: De ville ha flere bestillinger gjennom nettløsningen sin. Problemet var at grensesnittet til dagens bookingsystem, en tredjepartsløsning, ikke fremstod som en integrert del av Nikita. Den brøt med resten av helhetsinntrykket, litt som en skjev parykk.

Alt måtte bli enklere – og penere. Færre steg, mindre friksjon. Det skulle være lettere å velge, lettere å endre og lettere å bestille. Kardinalregelen var her som ellers: Skal du konvertere bedre, må du gjøre prosessen mer sømløs.

Slik løste vi det

Det første vi gjorde var å fjerne tredjepartssystemet (Hano) fra front-enden. Gjennom API-et deres, som vi er blitt godt kjent med, kunne vi sørge for at bestillingene kom inn på samme måte som før – samtidig som vi laget et helt nytt grensesnitt for sluttbrukeren. Vi tok med andre ord et eksisterende fundament og plasserte en helt ny brukeropplevelse på toppen. 

Det ble en liten nøtt for de dyktige UX-folka våre: Hos Nikita kan du velge en lang rekke forskjellige behandlinger, fritt sette dem sammen til pakker, og du skal kunne velge både frisør og dato. Å fremstille dette på en enkel måte, med så få steg som mulig, ble både en teknisk og kreativ utfordring. Men vi fikk det til. 

Kraftig økning i organisk trafikk

I tillegg til å skreddersy arkitekturen i det nye grensesnittet, sørget vi også for at det hele var kledd i Nikitas drakt. Du skal aldri måtte forlate Nikita-universet for å fullføre ordren din. Selve nettsiden har også vært optimalisert rundt hovedmålet om økt konvertering, og en knapp for å bestille time er det første du møter. 

Vi har forenklet opplevelsen for mobilbrukere, og gjort grundige analyser av brukerstatistikken i tett samarbeid med de dyktige folka i Raise Gruppen (som eier Nikita Hair). Resultatet har blant annet vært en nær 60 % økning i trafikk fra organiske søk. Det viser at godt håndverk fungerer. Spesielt når det utføres på toppen av dyp innsikt. 

Og selv om Nikita er svært happy med sitt nye jeg, stopper ikke vårt arbeid her. En topp moderne nettløsning må ivaretas og pleies jevnlig. Litt som en kul frisyre. 

Løsningen er utviklet av Imbera AS som vil bli fusjonert og fullt integrert med Increo fra 01.01.2021. Du kan lese mer om sammenslåingen her!