Bedre kundereiser – flere feriereiser

Hva får du hvis du kombinerer grundig innsiktsarbeid, flinke folk, helhetlig tankegang og tett samarbeid? Sannsynligvis et bra resultat. Som Visit Helgelands nye nettsider, for eksempel. Bare sjekk ut denne transformasjonen.

Camilla Tveit
Prosjektledelse, Rådgivning

Først: Zoom ut

I Increo har vi jobbet lenge med reiselivsbransjen, og flere av våre kunder bruker oss til å lokke ferierende til akkurat deres sted. Kanskje var det derfor Visit Helgeland til slutt valgte oss da de ønsket seg et skikkelig designløft – og ny funksjonalitet – på nettsiden sin.

Utgangspunktet var etter vårt hjerte: høye ambisjoner og et tett samarbeid. Kunden var fast bestemt på å lage noe virkelig bra. Spørsmålet var bare nøyaktig hva det skulle være. De visste blant annet at de ville ha en integrasjon mot reiselivsløsningen Citybreak, og kanskje en arrangementskalender, men hvordan kan vi få til det store løftet?

Da gjorde vi som vi alltid gjør: Vi tok 10 skritt tilbake – og stilte de riktige spørsmålene. Hva er det dere egentlig er ute etter? Og viktigst: Hva er det brukerne deres ser etter?

Det ledet oss til innsiktsfasen, hvor de hadde gjort et imponerende forarbeid. De hadde både personas, målgruppe-research og en brukerundersøkelse om hva folk finner – og ikke finner. Her så vi at det lå et stort uforløst potensial. I tillegg fikk vi gleden av et både hyggelig og lærerikt besøk til Helgeland, hvor vi selv kunne oppleve magien på kloss hold.

Mock-up av Visit Helgeland nettside på mobil

Treff hjertet

Og joda, selvfølgelig skulle de få integrasjonene sine, men vår jobb er til syvende og sist å spille kunden best mulig. Da må vi også være tøffe rådgivere. Så vi utfordret dem på kundereisen: Hvilke valg er det brukerne må ta på nettsiden? Og enda mer fundamentalt: Hvordan inspirerer vi folk til å dra til Helgeland?

Innsikten ble at vi i enda større grad må gå fra informasjon til inspirasjon. Her ligger det verdi i fresht design, og vi spilte inn en modernisert profil – med nye farger, en grønnere linje og modernisert logo. Vi jobbet med strukturen og la til rette for tydelige innganger som spilte på følelser, interesser og sesong. Den nye løsningen legger også til rette for å la Helgeland – eller i det minste bilder derfra – snakke for seg selv. Med det nye designet gjør naturen halve jobben med å inspirere folk til å komme på besøk.

For å vise at Helgeland er et sted som yrer av liv, trengs en moderne portal som selv er livlig.

Finn din drømmereise

Den nye strukturen er heller ikke bare mer appellerende, den er smartere. For en av reiselivets mange utfordringer er mangfoldet av målgrupper. Mye av vårt arbeid handlet om å løse dette best mulig – for å treffe flest mulig. Både gjennom innganger, menyvalg, og ganske geniale filtreringsfunksjoner (prøv selv!), kan du enkelt manøvrere gjennom tagger for tema, reisemål og aktiviteter.

I tillegg utviklet vi et interaktivt kart som hjelper brukerne å planlegge sine reisemål geografisk. SEO var også et viktig område for kunden hele veien – fra prosjektstart til etter lansering. Derfor satte vi alle kluter til, og vår SEO-rådgiver var tidlig inne i prosessen for å sørge for at strukturen var optimalisert etter alle kunstens (Googles) regler.

Etter et tett, trivelig og tillitsfullt samarbeid var vi ganske happy da vi endelig kunne sende splitter nye Visit Helgeland på lufta. Resultatet kan dere selv sjekke her!

Og det skulle ikke forbause oss om din neste ferie går til kysten av Nordland.

Ønsker du mer informasjon om hva vi kan hjelpe deg med?

Ikke nøl med å ta kontakt med oss, så hjelper vi deg i gang!

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev