Ett system – lokale tilpasninger? Slik fikset vi det for Family Sports Club

Da treningskjeden med 60 sentre kom til oss og ønsket nye nettsider, var det med en klar utfordring: Hvordan kan hvert enkelt treningssenter styre sin egen digitale informasjon fra vårt felles system?

Cathinka Y. Mørch
CPO, Rådgivning

Lokale løp, mindre friksjon – og mer fleksibilitet

Alle de 60 sentrene i Family Sports Club-gruppen har ulik profil. De har ulike tilbud, priser, målgrupper, ansatte og åpningstider. Før de kom til oss var det nærmest umulig for hvert enkelt senter å drive målrettet kommunikasjon med sin egen kundegruppe. De ville ha lokale løp, mindre friksjon – og mer fleksibilitet. Vi foreslo et forprosjekt, men kunden takket nei. De ville bare vite: Kan det fikses, og kan Increo gjøre det?

Klar, ferdig, sprint

Svaret vårt var klart vi kan. Vi startet raskt med å tegne opp et MVP: Hvordan løser vi dette best rent teknisk? For å sikre både fleksibilitet og brukervennlighet skisserte vi forslaget på en headless-løsning. Slik kunne vi bruke best mulig teknologi til hvert enkelt felt: WordPress til innhold, Laravel til API og React for frontend.

Etter noen runder var ikke kunden i tvil om at dette lot seg gjennomføre. Startskuddet gikk – og sprinten var i gang. To dager i uka hadde vi kvarterlange «standups» hvor vi avklarte småting, og hver andre uke hadde vi større leveransemøter: Hva er status? Hva har vi produsert – og hvor går neste sprint?

Family Sports Club hadde en prosess med flere potensielle leverandører, men vi ble raskt glad i Increo og deres løsningsforslag. Forslaget viste en god løsning på kravspesifikasjonen, der de hjalp oss å tenke på en god langsiktig løsning.  
- Jamie Sørensen, Family Sports Club

Sprint som prosess

Denne arbeidsmetodikken sørget for at alle var på ballen til enhver tid. Ingen var i tvil om hva de andre holdt på med. Det har vært kjappe avklaringer heller enn å samle opp store og forsinkende «supper».

Og kanskje viktigst av alt: Med mange mindre, men intense sprinter risikerer vi aldri å ende opp i en blindvei. Når vi justerer kursen fortløpende, kjører vi aldri feil. Det lar oss jobbe smartere, og det åpner for å implementere flere gode ideer etter hvert som de dukker opp.

Vi i Family har opplevd det som enkel og ryddig å jobbe med Increo. Prosjektteamet har bestått av dyktige folk med god arbeidsmetodikk og struktur. Vi er fornøyd med prosjektet og ser frem mot videre samarbeid.
- Jamie Sørensen, Family Sports Club

A til Å-leveranse

Vår hovedoppgave var å legge til rette for at sluttkunden skulle kunne føle på den lokale tilhørigheten til «sitt» treningssenter. Her er det mange småelementer som virker sammen: Dersom du for eksempel sjekker åpningsstidene til et treningssenter i Arendal, og deretter trykker på «Bli medlem», er Arendal allerede valgt som ditt foretrukne senter i menyene. Med grep som dette hjelper vi kundene gjennom de lokale løpene – og fjerner friksjon i prosessene.

Samtidig har UX og SEO, analyse og utvikling alle jobbet tett sammen. Vi har flyttet, forenklet og optimalisert innhold for å styrke og tydeliggjøre inntrykket av lokale enheter. Folk fra hvert av de 60 sentrene ble selvsagt tilbudt opplæring i hvordan de gjør endringer på sin egen underside. Slik har vi i praksis desentralisert hele kommunikasjonen til et nasjonal konsern – og det er vi ganske stolte av.

Og om det var arbeidsmetodikken, det tette samarbeidet med kunden, vår kompetanse eller bare flaks, vites ikke, men lanseringen ble den mest smertefrie vi noen gang har opplevd: Kunden, som hadde satt av lanseringsdagen til telefonstorm, tok i stedet kontakt med oss. Hvorfor er det ingen som ringer og har problemer?

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev