Gå til innholdet
Lukk

Be om gratis og uforpliktende møte

Vi hjelper deg med å planlegge ditt webprosjekt!
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.Open the time view popup.
Lukk
Meld deg på nyhetsbrev fra InCreo! Vi sender deg gode tips og råd, eksklusive kurs og seminartilbud, og annen informasjon som hjelper deg med å lykkes på nett! Det kommer ut omtrent en gang i måneden, og inneholder alltid dagsaktuelle temaer.
Morten Wikstrøm
Morten Wikstrøm
Daglig leder
morten@increo.no
Tlf: 97690017


Semantiske data: søkemotoroptimalisering mot et nytt nivå

Googles søkemotor kommer ganske snart med noe som omtales å være de største endringene de har gjort noen gang. Endringer som antakelig vil berøre millioner av nettsteder som avhenger av gode rangeringer i søkemotoren. Dette bør tirre enhver som driver et nettsted. Hvordan bør man optimalisere nettstedet sitt for å henge med i utviklingen?

Artikkel skrevet av Eilev Hagen

Semantiske data

Når en søkemotor indekserer sider, er det vanskelig for søkemotoren å vite om teksten den indekserer dreier seg om et produkt, en brukerkommentar, en kundeomtale eller en person. Om et tall er en pris eller antall på lager. Dette fordi søkemotoren ikke er et menneske, men kun et program som ser bokstaver og tegn. Dataene må struktureres, man må i koden definere at dette er et produkt, dette er produktets pris og her kommer kundeomtaler om produktet. Først da kan en søkemotor koble sammen dataene den har indeksert. Dataene som før har vært dumme, har nå blitt satt i en sammenheng mot den virkelige verden - det har blitt semantiske data. Det kan gjettes at semantiske data [1] vil prioriteres over ikke semantiske data i et søk, noe som gjøre at en sides rangering i dag vil være noe helt annet etter Googles endringer.

Hva endres i Google søk?

Google vil gå bort i fra å kun vise en enkel liste over søkeresultater, men gi mer direkte svar på søkefrasen. Søker man på et produkt, kan man kanskje få opp bilder, detaljer og prissammenligning fra ulike nettbutikker. Kanskje får man også prisutviklingen over tid, relaterte produkter og en oversikt over produktomtaler. Søker man på “topp ti gadget”, vil søkemotoren prøve å lage en slik liste. Alle disse dataene er samlet inn fra relevante nettsteder, hvor man kan klikke seg inn og lese mer. Dette kalles for semantiske søk, og baseres på semantiske data. Tanken er å gi bedre svar på hva som søkes etter, og mer relevante resultat. Det sies at dette vil påvirke 10-20% av søkene i Google.

Hvordan optimaliserer man nettstedet sitt?

Dette er ikke noe nytt som har kommet, det har eksistert flere standarder for å strukturere data på nettsteder; microdata, microformats og RFDa. Skulle man vært optimalisert for alle søkemotorer måtte man ha implementert alle, noe som gir mye kode, som igjen gir mye vedlikehold. Et samarbeid mellom Google, Microsoft og Yahoo! har gitt en ny felles standard: Schema.org [2]. Det er denne man nå bør nytte for å strukturere data, og bygges rimelig enkelt inn av utvikler i eksisterende malsett.
Standarden kan minne om Open Graph [3], men har klare forskjeller. Open Graph er lagd for sosiale medier, Schema.org er lagd for søkemotorer. Schema.org kommer med en klar fordel sammenlignet med Open Graph, man kan ha flere “ting” (personer, produkter, butikker) på samme side. Open Graph har i dag begrensningen at en side kun kan dreie seg om en ting. I en perfekt verden vil disse standardene slå seg sammen, og man trenger kun tenke på en standard både for søkemotorer og sosiale medier.

Et eksempel

La oss si at du har en semantisk optimalisert nettbutikk, og et utvalg fysiske butikker. Disse butikkene er presentert på nettbutikken med geoposisjon, telefonnummer o.l.. En potensiell kunde søker etter et produkt som finnes i din nettbutikk, søkemotoren oppfatter at brukeren er i nærheten av en av deres butikker. Deres nettbutikk vises i søkeresultatet, med en presentasjon av ønsket produkt og nærliggende butikk. Som kunde vil dette søkeresultatet med et lokalt treff kanskje telle mye høyere enn andre resultat. Lokasjonsrettede søk kan i høy grad nyttes mot mobile brukere, hvor man vil utforske det som er i nærheten. Bare fantasien setter grenser for hvordan dette kan nyttes, ikke bare av søkemotorer - men av de som ønsker det.

Å tilpasse din nettside mot neste generasjons søk behøver ikke å bety enorme endringer. Det du bør få gjort er å be utvikleren av din side “tagge” relevant informasjon, slik at søkemotorene raskt kan finne din side og indeksere deg høyt i søket. Vi gjør de grep vi kan for å optimalisere vår publiseringsløsning Wondercode for semantiske data, klare for fremtidens internett. 

Les også vår artikkel om søkemotoroptimalisering for dummies.
Har du spørsmål om Semantisk søk, eller om søkemotoroptimalisering generelt, ta kontakt med oss eller still spørsmål i kommentarfeltet nedenfor.

[1] http://no.wikipedia.org/wiki/Semantisk_web
[2] http://schema.org
[3] http://developers.facebook.com/docs/opengraph/

http://www.hardware.no/artikler/google-planlegger-stor-ombygging-av-sokemotoren/107618
http://online.wsj.com/article_email/SB10001424052702304459804577281842851136290-lMyQjAxMTAyMDEwNDExNDQyWj.html
http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=1211



Oppdatert