Gå til innholdet
Lukk

Be om gratis og uforpliktende møte

Vi hjelper deg med å planlegge ditt webprosjekt!
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.Open the time view popup.
Lukk
Meld deg på nyhetsbrev fra InCreo! Vi sender deg gode tips og råd, eksklusive kurs og seminartilbud, og annen informasjon som hjelper deg med å lykkes på nett! Det kommer ut omtrent en gang i måneden, og inneholder alltid dagsaktuelle temaer.
Morten Wikstrøm
Morten Wikstrøm
Daglig leder
morten@increo.no
Tlf: 97690017


Responsive webdesign, et landskap i endring

[Publisert den 09.12.2011] En av de nyeste trendene innenfor webdesign er responsive design – webdesign som automatisk tilpasser seg brukerens skjermflate. Responsive webdesign er et tilsvar på et landskap i sterk endring, hvor man kan surfe på Internett fra alle mulige enheter med ulik størrelse, oppløsning og perspektiv.
Responderer og tilpasser seg
Responsive webdesign går ut på at webdesignet responderer og tilpasserer seg plattformen, størrelsen og perspektivet til enheten brukeren surfer på nettet med. Dette betyr at designet vil presenteres annerledes på en PC kontra en smarttelefon eller et nettbrett. Det er viktig å presisere at responsive design ikke er design for smarttelefoner, men for de også, sammen med alle de andre klientene man benytter til å surfe på nettet. Faktum er at det faktisk begynner å bli en del ulike skjermflater – selv benytter jeg PC, iPhone, iPad og TV til å orientere meg på nettet. De dekker ulike behov, og har et stort spenn i både egenskaper, skjermflate og oppløsning. Fra 4,5 tommer til 32 tommer gir så klart ulike utfordringer til webdesigneren.

ntnu-techtrans-2


Flytende design
Responsive webdesign er et flytende webdesign, og er designet for å tilpasse seg og fungere godt i ulike visninger. Ved en nedskalering av visningsflaten vil oppsettet (grid) endre seg, og innholdet vil omstruktureres. Bilder vil kunne skaleres ned, elementer vil kunne skjules og fonter skaleres opp på en liten skjerm med lavere lesbarhet.

Enhetsuavhengig
Hovedfordelen med responsive webdesign er at det er enhetsuavhengig – noe som vil si at det fungerer godt på alle de ulike «dingsene» vi surfer på nettet med. Det er forventet at surfing via nettbrett og smarttelefoner innen få år vil gå forbi konvensjonell surfing, noe som gjør det helt nødvendig å tilpasse webløsningen til de ulike visningsflatene. Videre er det en stor fordel at man får en sentral versjon av webløsningen å forholde seg til. I stedet for å vedlikeholde egne versjoner for mobil, nettbrett og PC, så trenger man kun å vedlikeholde løsningen ett sted (noe som for øvrig også gir positive konsekvenser for SEO).

Utfordringer til designeren
Responsive webdesign medfører et fleksibelt oppsett. Som designer må man utvikle et design som kan endre seg umiddelbart og tilpasses ulike skjermvisninger. Det vil derfor være hensiktsmessig å designe for ulike scenario, eksempelvis cinema display (stor skjermflate), nettbrett (mellomstor skjermflate) og smarttelefon (liten skjermflate). I tillegg må designet tilpasses ulike perspektiver – eksempelvis både liggende og stående iPad-visning. For designere med mye «offline»-erfaring fra annonser, magasiner og andre trykksaker, vil dette være utfordrende, da man er vant til å designe for fastsatte størrelser. Som designer vil man dessuten kunne føle at responsive webdesign begrenser de kreative mulighetene, da alt må designes for å være flytende, med få faste holdepunkter.

Baksiden av medaljen
Til tross for at designet endrer og tilpasser seg, og man på en iPhone-visning kanskje ikke vil vise alle elementene, vil man allikevel måtte laste ned hele websiden. Dette medfører at man laster ned mer data enn hva man trenger for visningen, noe som kan føre til at websiden oppleves som treg. En responsive løsning vil også kunne være mer teknisk komplisert, noe som gjør den mer tidkrevende å vedlikeholde. I tillegg skal man ikke legge skjul på at informasjonsbehovet til en bruker som besøker en webløsning fra kontor-PC’n kontra en som besøker den fra smarttelefon, er annerledes.

Det handler om brukeropplevelsen
Stort sett alle kunder jeg prater med ønsker en mobiltilpasset webløsning, og nesten like mange ønsker at siden skal fungere godt på nettbrett. I tillegg må den fungere godt på ulike skjermer, størrelser og oppløsninger. Jeg tror responsive webdesign vil være løsningen for mange for å opprettholde en god brukeropplevelse på alle de ulike klientene vi surfer webben med.



Oppdatert