Gå til innholdet
Lukk

Be om gratis og uforpliktende møte

Vi hjelper deg med å planlegge ditt webprosjekt!
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.Open the time view popup.
Lukk
Meld deg på nyhetsbrev fra InCreo! Vi sender deg gode tips og råd, eksklusive kurs og seminartilbud, og annen informasjon som hjelper deg med å lykkes på nett! Det kommer ut omtrent en gang i måneden, og inneholder alltid dagsaktuelle temaer.
Morten Wikstrøm
Morten Wikstrøm
Daglig leder
morten@increo.no
Tlf: 97690017


Relansere et nettsted? Ikke glem å gjøre dette

301_tallet_du_maa_huske.1
Skal du flytte eller relansere nettbutikk eller nettside? Om du ikke vil gå på en smell og miste både trafikk og omsetning i flytteprosessen, sørg for at relanseringen skjer på riktig måte.
At alt tilsynelatende funker fint, betyr ikke nødvendigvis at flyttingen eller relanseringen var vellykket – eller fullstendig. Google får med seg alle synlige og usynlige endringer. Vil du at prosessen skal være så knirkefri som mulig, gjør du lurt i å følge spillereglene.
 

Nye URL-er kan gi lenketrøbbel

Den utfordringen flest snubler i når de relanserer eller flytter et nettsted, er URL-er og URL-struktur. Har du en eksisterende side med backlinks (inngående lenker fra andre sider), vil du helst beholde verdien disse lenkene gir. Optimalt sett kunne du gjenskapt nøyaktig de samme adressene for de nye sidene. Om det er mulig – flott! Dessverre lar det seg ikke alltid gjøre, som hvis nettsidestrukturen også endres. Da er det viktig å ha korrekte «301 permanent redirects» på plass fra dag én.
 
La oss si at dette er en av dine viktigste sider:
 
www.butikkendin.no/jakker/gule-jakker
 
Mange andre nettsider peker inn til akkurat denne adressen, og siden har god organisk synlighet. Men når du relanserer nettbutikken, endres URL-en til denne:
 
www.butikkendin.no/alle-jakker/gule-jakker
 

301 viser vei

Dersom du ikke har gitt beskjed til Google om at siden har flyttet, gjennom en 301 permanent redirect, mister du verdien av de inngående lenkene. Ganske enkelt fordi søkemotorene ikke finner siden de leder til – den eksisterer ikke lenger. Du går også glipp av besøkende som ikke lenger kommer frem til riktig sted.

Det er kjedelig både for deg og de mange som blir møtt av en 404-feil (page not found). At en 404-side dukker opp i ny og ne, kan i alle tilfeller skje, så pass uansett på at det er enkelt for brukeren å navigere fra denne og til hovedsiden din. I begynnelsen er det lurt å overvåke brutte lenker som fører til 404. Et godt CMS, som for eksempel Wondercode, har innebygd funksjonalitet for dette.
 

Kostbart å feile

Når de indekserte URL-ene du har hatt god plassering på forsvinner, samtidig som du mister verdien av inngående lenker, er sannsynligheten stor for at du må vinke farvel til plasseringen du hadde gjort deg fortjent til.
 
Har du lagt ned mye arbeid i å oppnå god organisk synlighet, kan du oppleve dalende trafikk til sider som tidligere var mye besøkt. Besøkende som før kom via inngående lenker, går også tapt. Er du vant med en god andel organisk trafikk, kan resultatet av en ikke-eksisterende eller ikke-fungerende 301-strategi svi i kassaapparatet.
 

Få de nye sidene raskere indeksert

Performance-byrået Utbrudd er en av InCreos samarbeidspartnere på søkemotoroptimalisering. De hjelper blant annet kundene med å gjøre flytteprosessen så smertefri som mulig. I tillegg til «301 permantent redirects», har de flere anbefalinger.
 
– Det er viktig å få de nye sidene indeksert av søkemotorene så raskt som mulig. Dette gjøres ved å sende inn nye nettstedskart til søkemotorene, forteller Alfred Bois Lundqvist, digital utvikler i Utbrudd.
 
– For Google kan dette gjøres ved hjelp av Search Console, som tidligere het Webmaster Tools, sier han. Han forklarer at det forkorter tiden søkemotorene bruker på å finne de nye sidene og den nye strukturen. Han opplyser også om at en annen viktig prosess er å følge med på de rangeringene som er opparbeidet i søkemotorene. Med verktøy som for eksempel Moz Analytics kan man overvåke rangeringene og følge med på oppganger og nedganger.
 
– Men slike verktøy fall i rangeringene oppdages lett, og man kan raskere komme i gang med å snu trenden, tilføyer han.
 

Hvordan gå frem for å gjøre det riktig?

Å legge strategi for hvordan håndtere permanente videresendinger, er en essensiell del av planleggingen av en relansering. Når dette er utført, sørg for at det blir sjekket at de fungerer som det skal. Minste innsats her, er manuelle stikkprøver av noen av de viktigste sidene. Men enda bedre er det å gjennomføre en grundig gjennomgang av alle URL-ene ved hjelp av et av de mange verktøyene som er laget for dette bruket.
 
I Murphys ånd, om at alt som kan gå galt, vil gå galt, vær på den sikre siden: Utfør også en dobbeltsjekk. Å ta seg tid til å gjøre dette, eller å få webbyåret til å gjøre det, er definitivt verdt det.
 
Vil du unngå at flytteprosessen gir skraper i lakken, spør oss om råd eller hjelp. Vi har utviklet og migrert nettsider og nettbutikker i en årrekke.

Ta kontakt for en uforpliktende prat!



Oppdatert