Gå til innholdet
Lukk

Be om gratis og uforpliktende møte

Vi hjelper deg med å planlegge ditt webprosjekt!
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.Open the time view popup.
Lukk
Meld deg på nyhetsbrev fra InCreo! Vi sender deg gode tips og råd, eksklusive kurs og seminartilbud, og annen informasjon som hjelper deg med å lykkes på nett! Det kommer ut omtrent en gang i måneden, og inneholder alltid dagsaktuelle temaer.
Morten Wikstrøm
Morten Wikstrøm
Daglig leder
morten@increo.no
Tlf: 97690017


Norske bedrifter satser ikke på nett som salgskanal

bloggheader3

InCreo publiserer i løpet av vinteren en bloggserie om funn fra WEB360 – en markedsundersøkelse om norske bedrifters nettsatsing.

Sinker på nettsalg. Kun 5 prosent av norske bedrifter har planer om å starte med salg av varer eller tjenester på nett de neste 12 månedene, mens 12 prosent av bedriftene sier de allerede satser aktivt på netthandel.
Dette avdekkes i en markedsundersøkelse om bedrifters nettsatsing, som nå foreligger. Undersøkelsen er utført av Norfakta på oppdrag fra InCreo.

Til tross for sterk vekst innen netthandel

Med tanke på at netthandelen sist jul hadde en økning på 20 prosent i verdi (tall fra DIBS), så er det rart at ikke flere satser. Når i tillegg godt over halvparten av norske bedrifter sier de benytter internett for å orientere seg før større innkjøp, er det betenkelig at ikke flere ser mulighetene for å skaffe seg nettkunder og økt omsetning på web.

Tallene fra undersøkelsen viser også at hele 37 prosent av de spurte sjeldent eller aldri mottar henvendelser via nettsidene sine. Flere norske bedrifter burde nok få øynene opp for mulighetene med nettet når det kommer til salg og det å initiere salgsprosesser. Mange tenker nok fortsatt veldig tradisjonelt, noe som bekreftes av at andelen ressurser brukt på trykte medier fortsatt er større enn den som benyttes på bedriftens nettsider.

Om undersøkelsen
Undersøkelsen WEB360 har som hensikt å skaffe overblikk over norske bedrifter sin satsing på internett. Undersøkelsen er bestilt av InCreo Interactive Creations AS, og utført av Norfakta Markedsanalyse i juni 2013. Undersøkelsen er nasjonal.

Skal du satse på nett, og ønsker mer innsikt om markedet? Ta kontakt, vi i InCreo kan hjelpe deg å lykkes med nettsalget!

Tidligere artikler fra undersøkelsen:
- Forgubbing i Web-Norge (E24.no)



Oppdatert