Gå til innholdet
Lukk

Be om gratis og uforpliktende møte

Vi hjelper deg med å planlegge ditt webprosjekt!
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.Open the time view popup.
Lukk
Meld deg på nyhetsbrev fra InCreo! Vi sender deg gode tips og råd, eksklusive kurs og seminartilbud, og annen informasjon som hjelper deg med å lykkes på nett! Det kommer ut omtrent en gang i måneden, og inneholder alltid dagsaktuelle temaer.
Juli Victoria Pramm
Juli Victoria Pramm
Digital rådgiver
Prosjektleder
juli@increo.no
Tlf: 46430678


Nettbutikkenes høysesong er rett rundt hjørnet – er du klar?

blackf-2
Om du ikke har begynt allerede, er det på tide å forberede nettbutikken på de store handledagene Black Friday og Cyber Monday. Og ikke minst - på julehandelen.

Det er to datoer i 2015 du må notere deg: 27. november og 30. november. Black Friday og Cyber Monday er salgsmuligheter du ikke har råd til å gå glipp av.

Black Friday og Cyber Monday

Black Friday er dagen etter feiringen av Thanksgiving i USA og startskuddet for julehandelen. Dette er dagen for knalltilbud og kupp. Selv om den opprinnelig var et fenomen myntet på den fysiske handelsstanden, har den etter hvert blitt et hett konsept på nett også.

For å følge opp suksessen, ble Cyber Monday til, og er en tilsvarende dag for nettbutikkene. I dag er de fleste nettbutikker på hugget i forkant av både fredagen og mandagen, og mange opplever økt salg hele helgen gjennom.

Bygg forventninger!

Ikke ta for gitt at kundene vet at disse dagene er spesielle. Mange gjør ikke det, og følger ikke spesielt nøye med. Bygg derfor opp forventninger om det som skal skje god tid i forkant, gjennom nyhetsbrev, annonsering og sosiale medier.

Skal vi tro tallene, er slik innsats verdt det. I 2013 rapporterte nemlig Klarna at Black Friday og Cyber Monday førte til en økning i salget i Norge med hele 143 %. Kilde: Bring

Flere besøkende = flere kontakter

De to handelsdagene og førjulshandelen vil gi økt trafikk, og om du vil øke sjansen for at de kommer tilbake senere, må du være i forkant. Tenk ut en måte å fange opp de besøkende på, som en funksjon som gjør det lett og attraktivt å melde seg på nyhetsbrev eller å følge dere i sosiale medier.

Derfor er førjulshandelen spesiell

I fjor antok man at nordmenn i snitt julehandlet på nett for 5 041 kroner. Kilde: PostNord.

At flere handler julegavene på nett er én ting, men i førjulstiden bør du også ta høyde for at en større andel ikke selv er i målgruppen – men at de jakter på en gave til noen som er det! I førjulstiden forlater også flere handlekurven enn ellers. Det kan handle mye om usikkerhet og ubesvarte spørsmål. Kilde: Servicemail Nordic.

Kan du gi svar og råd som gjør det lettere å kjøpe gaven akkurat hos dere? Ved å tilby chat, eller lage innhold som gavetips og tenkte ønskelister, kan du gjøre valget enklere. 

Tips i forkant av Black Friday, Cyber Monday og førjulshandelen:

1. Sats på saftige tilbud. 
Små avslag fungerer dårlig, spesielt i konkurranse med mange andre.

2. Slå to fluer i én smekk.  
Å senke prisen kan også bety at du får ryddet opp og kan bli kvitt et og annet fra lageret.

3. Frist med gratis frakt. 
Det senker terskelen for å handle, spesielt for de som ikke har handlet hos dere før.

4. Planlegg og annonser tilbudene godt. 
Bruk nyhetsbrev, sosiale medier og andre kanaler for alt de er verdt.

5. Vær beredt! 
Har du tilbud som lokker, og får tilbudene spredt ut, vær forberedt på storinnrykk og pass på å ha nok varer på lager. Det er surt å gå tomt lenge før midnatt.

6. Tilpass nettbutikken til alle flater. 
Stadig flere handler på farten, så sørg for at opplevelsen er god også på brett og mobil.

Ikke glem julegavefristen 16. desember!

Du er sikkert kjent med siste frist for å sende julegaver i posten? Samme frist gjelder for kunder som handler på nett. Pass på å gjøre kundene dine klar over fristen. Bestiller de pakker som ikke kommer frem til julekvelden, er det ikke bare leit for dem, men kan også gi en dårlig assosiasjon til nettbutikken, som du helst vil unngå. Fristen 16. desember betyr også at markedsføringsbudsjettet kanskje ikke bør fordeles jevnt over måneden, men heller med tyngde på første del av desember. Lykke til med høysesongen!




Oppdatert