Gå til innholdet
Lukk

Be om gratis og uforpliktende møte

Vi hjelper deg med å planlegge ditt webprosjekt!
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.Open the time view popup.
Lukk
Meld deg på nyhetsbrev fra InCreo! Vi sender deg gode tips og råd, eksklusive kurs og seminartilbud, og annen informasjon som hjelper deg med å lykkes på nett! Det kommer ut omtrent en gang i måneden, og inneholder alltid dagsaktuelle temaer.
Morten Wikstrøm
Morten Wikstrøm
Daglig leder
morten@increo.no
Tlf: 97690017


Markedsføring og salg på nett – disse reglene må du kunne

blogg_paragraf
Reklame i blogger, konkurranser i sosiale medier, nyhetsbrev og SMS – hvilke regler gjelder, egentlig? Driver du med markedsføring og salg på nett, gjelder det å holde tunga rett i munnen. Her får du en oversikt over den delen av regelverket som du som nettstedseier har ansvar for å følge.

Reklame i blogger og sosiale medier – slik gjør du det

Reglene er ganske klare: Reklame og annen markedsføring skal utformes og presenteres slik at det tydelig fremstår som nettopp markedsføring. Skjult reklame er med andre ord ikke lov. Dette er en typisk problemstilling man møter i forbindelse med sponsing av bloggere i sosiale medier. For når bloggeren får betalt (eller annen form for vederlag) for å omtale produktet eller tjenesten din, er det per definisjon reklame. Dette gjelder også annonselenker. Bloggeren skal da merke det aktuelle innlegget som reklame eller annonse. Merkingen må ligge øverst, og det må være så tydelig at brukerne ser det. I andre sosiale medier skal det også merkes. På Instagram for eksempel, benytter man #reklame som den første hashtaggen. Det samme gjelder Facebook og tilsvarende kanaler.

Styr unna falske brukeromtaler

Her er det naturlig å nevne brukeromtaler (for eksempel på produkter i nettbutikker). Det er problematisk, og brudd på regelverket om skjult reklame, om brukeromtaler er falske, kjøpte, redigerte eller premierte. Er du i tvil, er anbefalingen at du merker det som reklame.

For mer informasjon: Last ned Forbrukerombudets veiledning for merking av reklame i sosiale medier her

Få samtykke før masseutsendelse av e-post og SMS

Hovedregelen er at man som forbruker selv skal bestemme om man vil motta reklame. For e-post og SMS er det derfor et krav at du skal ha forhåndssamtykke fra forbrukeren. Samtykke skal
være gitt uttrykkelig (det vil si at det krever en handling fra brukeren), og vedkommende må samtidig vite hva han samtykker til. I tillegg skal mottakerne når som helst kunne melde seg av om de ønsker det. Du som annonsør må senere kunne dokumentere dette samtykket.

Ingen regel uten unntak: Er mottakeren kunde i et eksisterende kundeforhold, er dette et unntak fra de nevnte reglene. Men kravet er da at man har en løpende avtale – det vil si at det bør være snakk om noe mer enn enkeltkjøp.

For mer informasjon: Last ned Forbrukerombudets veiledning om markedsføring via e-post og SMS.

Konkurranser: Vær obs på spam-effekt og husk å trekke en vinner

Konkurranser på nett gir ofte god oppslutning, og er et effektivt markedstiltak. Konkurranser i reklame er tillatt – også når de er kjøpsforpliktende (du må kjøpe for å kunne delta). Men du bør passe på at de ikke er villedende, at du ikke bryter personvernet til deltagerne eller spam-bestemmelsene (ved for eksempel å ha konkurranser som baserer seg på deling). I tillegg må det selvfølgelig være en premie, og noen må vinne den.

Sjekkliste for deg som selger varer over internett

Driver du nettbutikk med salg av varer til privatpersoner blir ting litt mer komplisert, og du må forholde deg til en del nye bestemmelser. For å forenkle det litt, har Forbrukerombudet utarbeidet en god veileder og sjekkliste, hvor du kan kontrollere (og eventuelt korrigere) at regelverket følges. Regelverket er ganske konkret, og tar for seg hvordan man som bruker skal akseptere salgsbetingelsene, hvordan priser skal presenteres og hvordan bestillingsknappen skal utformes. Videre er det føringer for ordrebekreftelse og betalingsinformasjon. Veilederen sier også noe om levering, angrerett og hvem som skal dekke returkostnad.

Sjekk nettbutikken din ved å laste ned Forbrukerombudets veileder her

Det handler om folkeskikk

Reglene kan fort virke unødvendig kompliserte, men intensjonen er god. Alt i alt handler det om å gjøre nettet til et best mulig sted å være for oss alle, gjennom høflighet og gjensidig respekt.

Er du usikker på om nettsiden din følger aktuelle regler eller om markedsaktivitetene dine er i tråd med lovgivningen? Spør oss om råd, så skal vi svare eller henvise etter beste evne. Ta kontakt for en uforpliktende prat!

Nytte ressurser:

Forbrukerombudets nettside: http://www.forbrukerombudet.no
Forbrukerombudets veiledning for merking av reklame i sosiale medier
Forbrukerombudets veiledning om markedsføring via e-post og SMS.
Forbrukerombudets veileder for Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over internett

Markedsføringsloven
Ehandelsloven
Angrerettloven
Åndsverksloven
Forskrift om urimelig handelspraksis «Svartelisten»


Er du usikker på om nettsiden din følger aktuelle regler eller om markedsaktivitetene dine er i tråd med lovgivningen? Spør oss om råd, så skal vi svare eller henvise etter beste evne. Ta kontakt for en uforpliktende prat!



Oppdatert