Gå til innholdet
Lukk

Be om gratis og uforpliktende møte

Vi hjelper deg med å planlegge ditt webprosjekt!
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.Open the time view popup.
Lukk
Meld deg på nyhetsbrev fra InCreo! Vi sender deg gode tips og råd, eksklusive kurs og seminartilbud, og annen informasjon som hjelper deg med å lykkes på nett! Det kommer ut omtrent en gang i måneden, og inneholder alltid dagsaktuelle temaer.
Morten Wikstrøm
Morten Wikstrøm
Daglig leder
morten@increo.no
Tlf: 97690017


Interaksjonsdesign – form følger funksjon

At form følger funksjon er et prinsipp som man gjerne assosierer med moderne arkitektur. Uttrykket ble kjent i forrige århundre gjennom den amerikanske arkitekten Louis Sullivan. Årsaken var datidens finanskrise som gjorde det nødvendig å utvikle kostnadseffektive bygg i USA. Senere er uttrykket blitt videreført av arkitekter, så vel som andre designere. Ser man rundt seg, bekrefter nok tidsbildet at sitatet i stor grad etterleves den dag i dag.
Form vs. funksjon på web = interaksjonsdesign
Prinsippet om at form følger funksjon har også fått sitt innpass i den virtuelle verden, dog med noen andre tilnærminger. Innenfor webdesign og webutvikling handler det i større grad om brukskvalitet og effektive webløsninger. Et særdeles godt og hensiktsmessig verktøy for å lykkes med dette er bruk av interaksjonsdesign (fortkortet: iD eller IxD).

Interaksjonsdesign defineres av Wikipedia som en fagdisiplin som har som oppgave å definere atferden til produkter og systemer som mennesker kan interagere med. Oversatt dreier interaksjonsdesign seg om å legge fundamentet for brukervennlige og effektive webløsninger. Kort fortalt: å legge til rette for gode brukeropplevelser!
Et interaksjonsdesign avgjør sidens navigasjon, hvilke elementer som skal med i løsningen, størrelse og plassering.

Simplicity – less is more
Kvalitet på interaksjonsdesign er altså sammenfallende med brukskvalitet. Løsningen må derfor tilpasses brukernes/kundenes forutsetninger og erfaringer, ikke motsatt! En mye brukt tommelfingerregel er å fjerne alle elementer og støy som tar fokus bort fra hensikten med nettsiden. Logikken er klar: desto flere valg man presenterer, desto flere valg må brukeren ta stilling til. Så jo færre valg man presenterer, desto lettere blir for brukeren å ta et valg. ”Less is more” altså. Mange mener dessuten at det skal være et maks antall klikk på en nettside. For eksempel maks tre klikk fra forsiden til man har funnet det man leter etter. Personlig mener jeg antall klikk ikke er relevant. Brukere tolererer flere klikk så fremt det er lett å finne fram (som eksempel kan du sammenligne de to nettbutikkene Arngren.no og Eplehuset.no).

Design uten design
En interaksjonsdesignprosess resulterer i prinsippskisser/prototyper (i enkelte tilfeller også flytskjema) av webløsningen, hvor alt av visuelle elementer er tilsidesatt (løsningens visuelle rammer og elementer implementeres på bakgrunn av interaksjonsdesignet senere i designprosessen). I interaksjonsdesignet viser man løsningens navigasjon, hvilke elementer som skal med, størrelse og plassering.

For å kunne starte interaksjonsdesignprosessen er det en del input som må være tilstede. Man bør ha førstehåndsinformasjon om oppdragsgivers forretningsmodell/prosess, og videre kjenne til de forutsetningene som eksisterer for prosjektet. Både knyttet til mål og hensikt, samt ønsker og behov til den ferdige løsningen.

Først publisert 07.12.2008




Oppdatert