Gå til innholdet
Lukk

Be om gratis og uforpliktende møte

Vi hjelper deg med å planlegge ditt webprosjekt!
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.Open the time view popup.
Lukk
Meld deg på nyhetsbrev fra InCreo! Vi sender deg gode tips og råd, eksklusive kurs og seminartilbud, og annen informasjon som hjelper deg med å lykkes på nett! Det kommer ut omtrent en gang i måneden, og inneholder alltid dagsaktuelle temaer.
Adam Storli
Adam Storli
Digital rådgiver
Prosjektleder
adam@increo.no
Tlf: 45 85 98 13


Google-krav til mobilvennlighet

istock_000030868966large
Mange har de siste månedene mottatt varsel fra Google om at nettsidene deres ikke er mobilvennlige. Hva vil dette bety og hva bør du foreta deg?
Det har i mange år vært snakk om viktigheten av å tilpasse nettsidene sine til både nettbrett og mobil. Andelen trafikk fra disse enhetene har hatt en markant økning de siste årene og disse står nå for en betydelig del av den totale trafikken for de fleste nettsteder. Tall fra InCreos mest besøkte nettløsninger for Q1, 2015 viser at 49,89% av den totalte trafikken kommer fra mobileenheter.

«Annenhver bruker kommer fra enten mobiltelefon eller nettbrett»

Google har lenge oppmuntret nettredaktører til å tilrettelegge for mobileenheter. Dette har kun vært oppfordringer og ikke medført noen konsekvens, før nå.

Oppdatering fra Google

Som endel av den evige jakten på den perfekte brukeropplevelsen meldte Google i Februar følgende:

«Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.»

Google oppdaterer sin algoritme (regelsett som bestemmer rekkefølgen for søkeresultatene) for søk den 21. April, denne vil for første gang inkludere mobilvennlighet som en viktig faktor for rangeringen av søkeresultatene. Det er viktig å presisere at dette kun gjelder søk utført på mobil. Men da Google har en markedsandel på over 90% i Norge (kilde: www.mvfglobal.com), er rangeringen en oppnår naturligvis ikke uten betydning. Tiden vil vise nøyaktig hvor mye Google vil vektlegge denne mobilvennlighetsfaktoren, men som de selv uttaler vil dette ha en betydelig innvirkning.

Gjelder dette meg?

Som nevnt tidligere sender Google i disse dager ut varsel til nettredaktører som er ansvarlige for nettsteder som ikke tilfredstiller Googles krav til mobilvennlighet. Er du allikevel usikker på om ditt nettsted møter disse kravene kan du benytte Googles egen mobilvennlighets test. En mer detaljert oversikt over mulige feil og problemer i Verktøy for nettredaktører.

Dette ser de etter:

+ Responsivt webdesign
+ Fonter og tekst som er lett å lese på mindre skjermer
+ Lett-å-trykke; store knapper og linker med god avstand til hverandre.
- Zoom og horisontal scroll for å kunne se hele siden
- Software som f.eks. Adobe Flash

mobilvennligtest_google

Hva skal jeg gjøre?

Det første en bør gjøre er å sjekke om denne oppdateringen faktisk rammer ditt nettsted. Gå igjennom punktene i foregående avsnitt og ta testene fra Google for å sjekke dette.

Hvis ditt nettsted ikke oppfyller Google sine krav bør du vurdere å ta grep. Dette er naturligvis avhengig av hvilket formål nettstedet ditt har og hvilke målgrupper en ønsker å nå med sin løsning.

Google har laget fremgangsmåter for hvordan man kan ordne dette i de mest kjente
open-source løsningene som Joomla, Wordpress og Drupal. Vi anbefaler imidlertid på det sterkeste at man tar kontakt med fagpersonell før man eventuelt foretar seg noe på egenhånd, da dette kan føre til feil på løsningen eller at hele nettstedet faller ned.

Oppsummering

Denne oppdateringen kommer ikke som noen stor overraskelse for de fleste av oss. Google ønsker å til enhvertid gi sine bruker hurtige, gode og relevante søkeresultater. Økt synlighet til nettsteder som er tilrettelagt mobilebrukere er en naturlig del av dette.

«Tilrettelegg for kundene, god rangering hos søkemotorene vil komme som en konsekvens av dette.»


Ja, det er kjedelig å bli straffet i form av dårligere rangering på bakgrunn av manglende mobiltilpasning. Men det vil uansett ikke være noe poeng i høy synlighet på mobil og nettbrett for et nettsted hvor det er vanskelig å navigere, umulig å lese innhold og som generelt er utilgjengelig på mobileenheter.

Trenger du hjelp til å gjøre nettstedet ditt mobilvennlig, ta kontakt med oss i InCreo

InCreo skriver en faglig blogg om webdesign, webutvikling og e-handel. Hvis slike ting er interessant for deg, kan du gjerne følge vårt nyhetsbrev. Dersom du har hatt nytte av artikkelen, setter vi også pris på om du gir oss tilbakemelding om det. Om artikkelen kan være nyttig for andre i kontaktnettet ditt, så del den gjerne med dem.




Oppdatert