Gå til innholdet
Lukk

Be om gratis og uforpliktende møte

Vi hjelper deg med å planlegge ditt webprosjekt!
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.Open the time view popup.
Lukk
Meld deg på nyhetsbrev fra InCreo! Vi sender deg gode tips og råd, eksklusive kurs og seminartilbud, og annen informasjon som hjelper deg med å lykkes på nett! Det kommer ut omtrent en gang i måneden, og inneholder alltid dagsaktuelle temaer.
Toril Aspaas
Toril Aspaas
Digital rådgiver
Prosjektleder
toril@increo.no
Tlf: 92087158


Gi oss en god handleopplevelse på nett, takk

esaias
Vi vet at nordmenn er de som handler aller mest på nett i Norden. Vi handler oftest fra utlandet, og totalt så er 81% av oss netthandlere. Dette gir oss og dere som driver med netthandel store muligheter, men her gjelder det å henge med, og for all del ikke miste den potensielle kjøperen som er på visitt.

Tenk på hvordan dere fremstår på nett

Nettbutikken er ofte ditt utstillingsvindu og det er sannsynlig at førsteinntrykket skapes her. Da er det viktig å tenke på hvordan man fremstår, spesielt med tanke på at man kun har 6–8 sekunders oppmerksomhetsvindu på nett.

Vi er der og har vært der lenge, og det har kommet for å bli. Vi snakker om kundeopplevelse og tilgjengelighet på nett. Vi snakker om våre alles krav til det store Internettet, og våre forventninger. De siste årene har kravene til nett og web og hvordan vår netthverdag bør være, økt drastisk.

Vær den som blir valgt

Vi Googler rundt til vi finner det beste blant mange;
Hvem kan levere varen jeg etterspør? Er den på tilbud? Er dette en trygg leverandør? Hvor kjapt kan jeg få den og tilbys det fri frakt?

Her er det avgjørende at din butikk er lett å finne, at man enkelt finner fram i butikken uansett hva man surfer med og at selve kjøpsprosessen er smidig. I den forbindelse er det viktig å tenke på synlighet i Google, at din nettbutikk er bygd opp med responsive web design, og ikke minst at betalingsløsningen fungerer plettfritt.

Forventninger må innfris for å ikke falle utenfor. Det gjelder å tilby kvalitet i alle ledd, være konsis og tenke helhetlig. Bruker du sosiale medier, så snakk med dine kunder der de er, og ikke bare vær en som snakker med seg selv. Og husk mange handler på nett på kveldstid - tenk på om dere burde være tilgjengelig da, for eksempel via chat. I tillegg kan man kanskje fange potensielle kjøpere ved å sende ut tilbud på kveldstid, for eksempel på sosiale medier, eller med et nyhetsbrev.

Engasjer brukeren

Utviklingen krever at vi er tilpasningsdyktige og at vi gir våre kunder en god og positiv opplevelse. Det gjelder å engasjere brukeren til å velge nettopp deg. Vi har tidligere skrevet om personalisering der man tilpasser handleopplevelsen til hver enkelt besøkende. Vi vet at relevant innhold gir fornøyde besøkende og at relevante produkter gir flere handlende kunder. Det er også kjent at beslutninger tas på følelser, så tenk på hvordan dere presenterer innholdet for brukerne.

Det kan være lurt å gå gjennom alle ledd i din virksomhet på nett og fjern det som eventuelt skaper friksjon. På nett må dere gå hånd i hånd med statistikken, forbedre det som ikke fungerer og gjør mer av det som fungerer. Still dere her spørsmål om det er noe med kundeopplevelsen som kan forbedres. Og da tenker vi på fra de finner nettbutikken til besøk, kjøp og levering (og selvfølgelig oppfølging i etterkant).  

Timing

Timing betyr mye og enkelte ganger kanskje alt. Det er tre måneder til jul, og absolutt på tide å forberede og optimalisere nettbutikken til kjøpefesten som venter oss. Flere og flere av oss velger å handle julegavene på nett til fordel for å bruke tid på kjøpesenter. Finn en god strategi slik at potensielle kunder ønsker å ta julegavehandelen i nettopp din butikk!

Har du full oversikt over din bedrifts satsning på nett? InCreo har levert nettbutikker i snart 20 år og vi er her for å hjelpe. Ta kontakt med oss :)


Kilder: Netthandel i Norden 2016, Postnord



Oppdatert