Gå til innholdet
Lukk

Be om gratis og uforpliktende møte

Vi hjelper deg med å planlegge ditt webprosjekt!
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.Open the time view popup.
Lukk
Meld deg på nyhetsbrev fra InCreo! Vi sender deg gode tips og råd, eksklusive kurs og seminartilbud, og annen informasjon som hjelper deg med å lykkes på nett! Det kommer ut omtrent en gang i måneden, og inneholder alltid dagsaktuelle temaer.
Morten Wikstrøm
Morten Wikstrøm
Daglig leder
morten@increo.no
Tlf: 97690017


Få mer salg i nettbutikken din med personalisering

AdobeStock_101950965-1
Personalisering går ut på at man tilpasser handleopplevelsen til hver enkelt besøkende, med mål om å kunne presentere mer relevant innhold. For som kjent: relevant innhold gir fornøyde besøkende, og relevante produkter gir flere handlende kunder. 

Hvordan fungerer det?

I teorien skjer jo personalisering i alle nettbutikker. Den besøkende velger for eksempel kategorien ’dame’, og får da presentert kvinneprodukter. Man kan også utvide denne funksjonalitet til at den besøkende i tillegg legger inn for eksempel størrelse og fargepreferanser, og da får presentert mer relevante produkter. Dette kaller man gjerne manuell personalisering, og finnes som nevnt i en eller annen form i de aller fleste nettbutikker, og er derfor kjent for de fleste.

Når man snakker om automatisk personalisering, så betyr dette at man automatisk tilpasser nettbutikken og visning av innholdet på bakgrunn av atferden til den besøkende (uten at den besøkende gjør noen bevisste valg for dette). Automatisk tilpasning kan være direkte eller indirekte. Det vil si at man bruker atferden til den besøkende i sanntid som grunnlag (direkte), eller at man også baserer seg på tidligere besøk og atferd (indirekte).

Du har sikkert hørt begrepet Big Data, hvor man samler store mengde data, og analyserer disse. Big Data er grunnlaget for automatisk tilpasning, og går ut på at man kan predikere hva den besøkende liker eller vil foreta seg. Slik kan man gi de besøkende en personlig tilpasset handleopplevelse, og skape flere handlende kunder. Tilpasning baserer seg på algoritmer som ser på brukernes atferd i nettbutikken, relasjonene mellom de ulike produktene, visningtider, og bruksmønster ved tidligere besøk. Desto mer trafikk man har i nettbutikken, jo mer og bedre data har man som grunnlag for å kunne personalisere handleopplevelsen til hver enkelt besøkende.

Plug and play

I dag finnes det flere 3. partsløsninger på markedet som tilbyr automatisk personalisering for nettbutikken din, og som man relativt enkelt kan implementere og ta i bruk. I tillegg til at det gir deg flere fornøyde og handlende kunder, vil det også kunne være tidsbesparende, da men slipper å manuelt knytte opp antatte relevante produkter eller å utvikle andre regler for å kunne presentere ”bestselgere” og annet personalisert innhold.

Hva kan man bruke personlig tilpasning til?

Først og fremst vil man kunne gi de besøkende en bedre opplevelse gjennom å presentere mer relevant innhold for dem. Dette i seg selv er jo et sterkt argument, og kan bidra til både bedre konverteringer og større transaksjonsverdier.

eksempel

Skjermbilde med eksempel fra oslosportslager.no


Videre kan man, på bakgrunn av atferden, lære seg når det er best å presentere ulike budskap. Feks. om man med stor sannsynlighet kan anta at brukeren innen det neste minuttet vil forlate nettsiden, kan man presentere en rabatt eller muligheten for å melde seg på nyhetsbrev.

Mange har blitt forfulgt i sosiale medier og andre kanaler av produkter de har sett på (retargeting). Hva om man i tillegg kan presentere nye relevante produkter for brukerne utenfor nettbutikken?

Man kan også personalisere e-postutsendelser på bakgrunn av brukeren – enten ved å vise relevante produkter, eller å gi en rabatt eller et annet incentiv for å skape en handlende kunde.

Personalisering gi mange muligheter. Teknologien som har vært kostbar begynner nå å dukke opp i flere tilgjengelige alternativer, og gir de som tar den i bruk flere fordeler.

Vil du lære mer om hvordan du kan få bedre effekt gjennom høyere relevans i nettbutikken din? Ta kontakt med InCreo



Oppdatert