Gå til innholdet
Lukk

Be om gratis og uforpliktende møte

Vi hjelper deg med å planlegge ditt webprosjekt!
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.Open the time view popup.
Lukk
Meld deg på nyhetsbrev fra InCreo! Vi sender deg gode tips og råd, eksklusive kurs og seminartilbud, og annen informasjon som hjelper deg med å lykkes på nett! Det kommer ut omtrent en gang i måneden, og inneholder alltid dagsaktuelle temaer.
Morten Wikstrøm
Morten Wikstrøm
Daglig leder
morten@increo.no
Tlf: 97690017


Dette har du ikke råd til å overse i 2016

2016
Nytt år, nye trender – og nye krav til nettsider. Sjekk om nettstedet ditt holder mål i 2016.
Fokus på mobilvennlighet, lastetid og innhold er kanskje gammelt nytt, men en ny vri gjør at de spiller en større rolle enn noen gang. Om du vil ha et bruker- og Google-vennlig nettsted, les videre og finn ut hvilke trender du ikke har råd til å overse.

Sjekk mitt nettsted

Mobilvennlig for Googles skyld

At nettsiden din må funke på alle flater er ikke noe nytt. At Google straffer deg om nettsiden din ikke er det, det er relativt nytt. Tidlig i 2015 annonserte Google nemlig at de i større grad vil vektlegge mobilvennlighet som en rangeringsfaktor. Konsekvensen? Brukere som søker fra en mobil, vil enklere finne søketreff som er optimalisert for enheten de bruker. Om vi ser på vår mest besøkte nettløsning i Q1 2015, ser vi at annenhver bruker kommer fra mobil eller nettbrett. Det skal du ikke kimse av.

Lær mer om krav til mobilvennlige nettsider her

The need for speed

1 sekund, 2 seku... og der var det slutt på tålmodigheten hos han som prøvde å laste siden din på mobil. Page speed, altså hvor lang tid siden bruker på å laste, er viktigere enn noen gang, spesielt på mobil. Både for Google og den besøkende. Raske sider både rangerer og konverterer bedre, mens trege sider har høyere bounce rate (hvor mange som snur i døra). For å oppnå en raskere mobilside, er det flere ting du kan få gjort, som å optimalisere bildene og innholdet som vises i mobilversjonen.

Mål, test, optimaliser – og repeter

Google Analytics kan være en gullgruve, om du vet hvordan du tolker tallene. Eller du har noen som kan gjøre det for deg. Her handler det ikke bare om å sjekke trafikktall. For hva hjelper det om dørene rennes ned, hvis de besøkende bare snur på hælen? Å sette mål, klare KPI-er (Key Performance Indicator) for hver side, gjør det mulig å si noe om de gjør en god eller en dårlig jobb. Med klare mål kan du også A/B-teste ulike versjoner av både innhold og design, for å se hva som gir best resultater.

Content is still king

En gang i tiden handlet søkemotoroptimalisering om nøkkelord. I dag handler det om innhold, nærmere bestemt kvalitetsinnhold. Googles mål er, og har alltid vært, å gjøre det enkelt for folk å finne relevant og nyttig innhold fra troverdige kilder. Etter hvert som nye og smartere algoritmer kommer til, kan Google i større grad bedømme kvaliteten. Er dette innholdet virkelig nyttig for leseren? At folk liker og deler innholdet i sosiale medier, er blant parameterne som nå gir deg plusspoeng hos søkegiganten. Å investere i godt innhold i 2016, er derfor ingen dum idé.

Er det utfordrende å skape godt innhold selv? Vi samarbeider med tekstbyrået HvabeHager, som kan hjelpe deg med å produserer godt og relevant innhold, som blant annet blogginnlegg og nyhetssaker.

Chat med kundene dine

Visste du at 44 % av nettshoppere sier at mulighet for å få svar på spørsmål i en kjøpsprosess på nett er en av de viktigste funksjonene en nettside kan ha? Eller at 38 % oppgir chatte-sesjonen i seg selv som grunnen til at de faktisk gjennomførte et kjøp? (Kilde: Forrester Research) Folk har det travelt, de har ikke lyst til å bruke tid på å sende e-post eller ringe. En generell trend er at live chat på nettsider øker salgstallene. Dette fordi kundene får svar der og da, på spørsmål eller forvirring som ellers kunne spent beina på et salg. Slik vil også færre forlate handlekurven før de har fullført kjøpet.

En annen bonus er at du vil fange opp hvor usikkerhetsmomentene oppstår, og kan optimalisere innholdet deretter. Eller du kan skrive blogginnlegg og FAQ på bakgrunn av spørsmålene som dukker opp. På sikt vil det være mye mer effektivt enn å svare én og én på e-post eller telefon.

Universell utforming, ja vel?

Du er kanskje lei av å høre om det nå, men universell utforming er ikke en forbigående trend. Skal du lage ny nettløsning i dag, er du faktisk lovpålagt å tilpasse den etter disse kravene. Det innebærer at du må sørge for at nettstedet er tilgjengelig for alle, inkludert de med nedsatt syn, hørsel eller bevegelighet, eller med dysleksi eller andre utfordringer. Lar du det være som det er, vær obs på at du risikerer å støte fra deg kunder.

Les mer om universell utforming her

Sjekkliste

Summa summarum, er dette blant det viktigste du bør ha på plass i 2016.

• Består sidene Googles mobilvennlighetstest?
• Er siden og lastetiden rask nok, også på mobil?
• Oppdaterer du jevnlig med kvalitetsinnhold?
• Har du tydelige måleparameter for innholdet og de ulike sidene?
• Har du en live chat-funksjon for å ta deg av kundene dine?
• Er sidene universelt utformet?
• Utnytter du mulighetene i Google Analytics, for å måle, teste og optimalisere design og innhold?

Kan du sjekke av på alle? Supert, da er du klar for å ta 2016 med storm!

Hvis ikke, vet du at vi kan hjelpe deg. Og kommer du i gang nå før nyttår, gir vi deg en ekstra god deal. Ta kontakt for en uforpliktende prat.



Oppdatert