Sommerspalten med Ingvild Moen
Denne uken tar vi en prat med gründer, digital rådgiver og CEO Ingvild Moen. Med bakgrunn som lærer stiller kommunikasjonsentusiast Moen med et skarpt øye for digital transformasjon og har tidligere også blitt kåret til Årets sosiale medier personlighet.
Hva var det mest spennende som skjedde på jobb denne våren?
Denne våren har jeg gjennom selskapet mitt Resonate AS fått være med å lansere flere nettbutikker for våre kunder. Dette har vært særdeles spennende da de gode salgstallene har kommet umiddelbart etter lansering, og ikke minst – fordi det har gjort det enklere å vise til hvilke aktiviteter som bidrar til å styrke salg på nett!
Dette viser at merkevarebygging fremdeles er viktig, men også at selve salgsdelen er blitt enklere å regne hjem. Videre må jeg si at det har vært oppsiktsvekkende og interessant å se hvor mye tid som faktisk går med til å reise mellom møter. En av de jeg jobber med sa det så godt:
Nå skjønner jeg hvordan pensjonister har det når de sier at de ikke forstår hvordan de rakk alt det de rakk før!
Hvordan har du tilpasset deg den nye hverdagen etter 12. mars?
I Resonate jobber vi todelt hvor vi har faste kunder som det jobbes strategisk og operativt med, samtidig som vi holder en del kurs, foredrag og workshops. Det er ingen tvil om at det har vært en heftig periode. 9. mars kom vi hjem fra Bergen etter en større workshop med Norsk Industri, og basert på den utviklingen vi hadde sett den foregående uken ble det tydelig for oss at vi burde ta noen forhåndsregler. Vi spurte derfor alle våre kunder om vi kunne flytte samtlige møter over på digitale plattformer fra og med 10. mars.
Siden vi er et relativt lite byrå som har jobbet svært tett med kundene våre over lengre tid gikk overgangen til digitale flater fint. I tillegg er vi heldige som jobber med kunder som opplevde å bli ekstra relevant under pandemien med blant annet lydbøker og dagligvarekjeder. Verre var det med workshops og foredrag som var booket hvor det ble full stopp. Vi valgte selvsagt å gå for full fleksibilitet, og flyttet på det som flyttes kunne. Dessverre var det noen planer som måtte avlyses, men alt i alt har vi sluppet å permittere og ikke hatt behov for å søke om støtte – så vi føler oss veldig heldige.
Hvem er du på hjemmekontoret?
Jeg liker å tro at jeg er en god blanding mellom tidsoptimist og tidsforvirret. Da jeg ikke har barn selv har jeg heller ikke så mange forpliktelser i hverdagen, noe som gjør at jeg kan strukturere arbeidshverdagen slik jeg ønsker det. Jeg har derfor delt opp dagene i flere ulike økter hvor dagen startes med en morgenøkt der jeg tar unna mail og arbeidsoppgaver jeg kan løse alene. Deretter følger en del møter og samarbeidsoppgaver før jeg tar meg en god pause. Utpå ettermiddagen logger jeg på igjen for å ta unna flere oppgaver. Så på mange måter har det nok blitt mer en livsstil enn en jobb dette her.
Hvordan ser sommeren din ut?
Mammas tante og onkel har bygd opp Bardøla Høyfjellshotell i Geilo, så foreløpig har det blitt en tur opp dit med familien. Videre har jeg fått sett masse fine kriker og kroker rundt om i Norge og vært en tur innom Færøyene.
Fremover blir det nok å være en del hjemme på Tøyen og så skal jeg lytte til lydboken Buzz Aldrin (hvor ble det av deg i alt mylderet?). Utover det blir det nok bare å ta livet som det kommer!
Hva gleder du deg til å komme i gang med etter sommeren?
Jeg kjenner at jeg gleder meg til å se kundene mine igjen og til å ta fatt på en spennende høst. Vi har veldig mange spennende kampanjer og aktiviteter i pipeline for høsten og vinteren og jeg er veldig gira på å sette i gang!
Hvilke trender tror du vi vil se mer av i tiden som kommer?
Dette er et stort spørsmål, med mange mulige svar. Jeg tror dessverre vi vil se økt polarisering og flere diskusjoner i SoMe, og da spesielt gjennom Twitter og Facebook. Samtidig tror jeg flere vil søke seg til kanaler som tilbyr noe annet enn det vi ser i dag, og da spesielt med fokus på underholdning og inspirasjon som folk kan identifisere seg med. Dette er nok en av grunnene til at TikTok vokser frem i rakettfart, også blant de som er over 18 år.
1:1 dialog, gruppechat og personlig tilpasset kommunikasjon er kommet for å bli, og det vil derfor også påvirke måten vi bygger merkevarer fremover. Det er ikke noe nytt, men det vil være viktig å bygge gode og sterke relasjoner til relevante målgrupper i flere kanaler fremover.
Hvis vi skal se på de litt større linjene, vil jeg trekke fram artikkelen Ole Petter Nyhaug i Opinion skrev i starten av pandemien. Den vil jeg anbefale alle å lese, da jeg tror flere av punktene; og særlig de merket med lang varighet står seg godt.
Det er ingen tvil om at alle som har blitt pålagt hjemmekontor har hatt en tydelig digital læringskurve i tiden som har gått. Flere «enkle» møter vil nok holdes digitalt fremover, men samtidig er det mange som savner å møtes uten «lægg» og «oi, nå datt du ut, hva sa du?». Forhåpentligvis kan vi på sikt få det beste av begge verdener med en kombinasjon av gode, raske, effektive telefon- og videomøter, og også gode fysiske møter.
Har covid-19 forandret noe fundamentalt ved din arbeidshverdag?
Ja, det vil jeg så absolutt si. Det har blitt enklere å bevise at sosiale medier leverer svært godt da flere av kundene våre nå har fått nettbutikk. Selv om jeg lengter etter å treffe folk og diskutere ting over bordet må jeg si at det har gått overraskende greit med videomøter. Jeg er mektig imponert over kunder og kolleger som har klart å holde tempo og iveren oppe i den perioden vi har gått gjennom, og om mulig; enda stoltere av å jobbe med dem.
Hvem inspirerer deg og er det noen du spesifikt følger for å tilegne deg ny kompetanse og innsikt?
I tillegg til å lære ting teoretisk gjennom foredrag, podkaster, bøker, artikler og andre kilder – blir jeg aller mest inspirert av å få diskutere og faktisk teste ut teorier i praksis. I så måte er jeg veldig heldig, som jobber med folk som tør å teste nye ting. Jeg har et slagord og det er:
Jeg har en strategisk plan; den er å gjøre ting.
Hvis vi har en hypotese blir den alltid tatt tak i og diskutert med tanke på hvordan vi kan tilpasse og skreddersy til merkevarene, og deretter hvordan vi kan ta det ut i markedet. Kunder, kolleger og venner er gode inspirasjonskilder og det som inspirerer meg aller mest er å finne ut hva som fungerer for den enkelte merkevare.
Hvor ligger de største digitale mulighetene fremover?
Det ligger utvilsomt mange muligheter i digitaliseringen som sådan, men hvis jeg tenker som markedsfører, vil jeg faktisk trekke fram muligheten til å bygge gode og solide relasjoner til målgruppene sine som det viktigste. Dette gjøres ved å bygge gode og sterke relasjoner i de kanalene målgruppene bruker, på deres premisser. Influencere er svært gode på nettopp dette og mange merkevarer har mye å lære av måten de jobber på.
Hva er ditt viktigste råd til bedriftseiere og ledere i tiden fremover?
Teste, teste, teste. Les, lær og bli inspirert – og finn så ut hvordan den nye kunnskapen kan anvendes i din bedrift og på nettopp din merkevare. Og et tips til markedsførere: Se på hvordan historiefortelling gjøres på Tiktok (tenker ikke på dansevideoer, men hvor effektivt en historie fortelles). Det er ikke sikkert man skal registrere konto der som merkevare – men å se på måten historier fortelles på, det anbefales.
Hva er din beste hack for en vellykket sommerferie?
Jeg skulle ønske at jeg kunne komme med noe klokt og revolusjonerende her, men for min del handler det nok om de enkle tingene. Gi rom til egentid og bruk tid med noen du setter pris på og slapper av sammen med. Ikke minst vil jeg anbefaler å slå av varsler på mobilen og å gjøre minst én ting hver dag som gjør at du smiler.