Hopp til hovedinnhold

Sommerspalten med Hans-Petter Nygård-Hansen

Hans-Petter

Denne uken tar vi en prat med foredragsholder, gründer og programleder Hans-Petter Nygård-Hansen som tre år på rad har blitt kåret til en av mediebransjen mest interessante stemmer.

Hva var det mest spennende som skjedde på jobb denne våren?

Før regjeringens redningspakke ble offentliggjort tidligere i vår skrev jeg om frykten for at bedrifter og bedriftseiere selv måtte forskuttere sine egne redningspakker. Tiden som ledet opp mot offentliggjøringen av redningspakken kan for min del – som selvstendig næringsdrivende, beskrives som veldig spennende. Selskapet mitt mistet over natten 70% av omsetningen og i likhet med veldig mange andre hadde jeg selvsagt en buffer, men det er begrenset hvor lenge man kan holde det gående før det er tomt.

På et overordnet nivå har det vært spennende å følge med på hvordan ulike instanser har taklet pandemien, og jeg vil si at vi har fått det endelige beviset på at vi først og fremst endrer oss når det oppstår en krise. Den siste tiden har vist oss at det er utrolig mange som har potensiale til å innovere og skape nytt, men som ikke gjør det før de har kniven på strupen.

Hvordan har du tilpasset deg den nye hverdagen etter 12. mars?

De siste seks årene har jeg drevet for meg selv, og som en direkte konsekvens av covid-19 har jeg måttet justere store deler av min virksomhet. Tidligere har brorparten av omsetningen min vært relatert til foredrags- og konferansevirksomhet, som det naturligvis har blitt svært lite av den siste tiden. Jeg måtte justere min egen forretningsmodell og gjorde en såkalt pivot for å skape nye inntektskilder. De siste månedene har jeg derfor drevet mer med rådgivning direkte opp mot kunder, noe som heller ikke har vært bare enkelt da de fleste bedrifter har forsøkt å kutte kostnader der det kuttes kan.

Jeg må også innrømme at det har vært kjipt å se at jeg potensielt kunne bli nødt til å legge ned egen virksomhet, og da ikke fordi at jeg har vært lat, for gammel eller fordi jeg ikke har fulgt med i timen – men på grunn av et virus.

I kjølvannet av 12. mars har jeg også startet en serie på YouTube som heter Teknologi og natur. Jeg er en fersking i naturen, men konseptet er altså at jeg tester ulik teknologi ute i felten med naturen som min scene. Dette har for meg vært en lavterskel introduksjon til teltturer samtidig som det har gitt meg økt kunnskap om hvordan man lager god innholdsmarkedsføring i form av video på strategisk og operativt nivå. Videre planlegger jeg å bruke de erfaringene jeg har gjort meg i et nytt foredrag som vil handle om bruk video til å skape god innholdsmarkedsføring.

Hvem er du på hjemmekontoret?

De siste seks årene har jeg drevet selskapet mitt hjemmefra, så sånn sett har det ikke vært så stor forandring for min del. Den største forskjellen var nok at resten av familien også var hjemme samtidig. Siden jeg har hatt hjemmekontor såpass lenge har jeg blitt rutinert på det, men det er klart at jeg savner fysiske møter.

Personlig har jeg snart 20 år erfaring med videomøter og -konferanser, og jeg foreslår alltid å ta korte møter og ikke minst brief-møter til nye foredragsoppdrag via video. Den største forskjellen nå i motsetning til før covid-19, er at svært mange foretrakk å møtes fysisk før «Norge stengte ned». Nå er skepsisen borte. Samtidig har videomøtene blitt møtt av de samme utfordringene som telefonkonferansene har slitt med i mange år, ved at deltagere muter egen lyd og skrur av video. Covid-19 har også vist oss at det kan bli for mye av det gode. At det kan bli for mange digitale møter og webinarer. Digitalisering kan erstatte veldig mye, men ikke nødvendigvis behovet for å være sosiale.

Hva har du gjort i sommer?

Vi skulle egentlig tilbringe årets ferie på Bali, men som de fleste andre har det også blitt Norges-ferie på oss – og jeg har etter 48 år (!!) endelig fått oppleve Lofoten. Det har også blitt noen uker på Hvaler, en tur til Kristiansand og mange båtturer med gode venner i Oslofjorden.

Hva gleder du deg til å komme i gang med etter sommeren?

Mest av alt krysser jeg fingrene for at de fysiske foredragsoppdragene som er booket utover høsten vil gå som planlagt, for det gleder jeg meg veldig til. Jeg skal også få ferdig foredraget som bygger på «Teknologi og natur»-serien på YouTube, og håper at det kommer flere oppdrag utover høsten. Jeg har satt som mål å være 100% tilbake i eget selskap ved inngangen av Q4 og jeg gleder fryktelig mye til å ikke være avhengig av andre enn meg selv og min egen omsetning.

Hvilke trender tror du vi vil se mer av i tiden som kommer?

I tiden fremover tror jeg 5G, IoT og kunstig intelligens vil transformere både liv og næringsliv. Jeg tror dessverre at vi går mot mer proteksjonisme, eksempelvis med USA, Kina og potensielt Russland i spissen. Det er en slags kald datakrig som foregår. Kampen mellom de norske butikkene og Amazon vil også bli interessant å følge med på.

Jeg tror også det vil gå mot et kaldere debattklima og dersom pandemien vedvarer vil vi nok i større grad søke etter syndebukker. Jeg frykter et fattigere demokrati fordi så mange opplever ubehag ved å delta i diskusjoner og debatter i sosiale medier. Jeg kjenner på det samme selv og har pålagt meg selv en økende grad av selvsensur på hva jeg velger å debattere om. Rett og slett fordi det tar mer energi enn det gir.

Med smittetrusselen hengende over oss i uoverskuelig fremtid tror jeg vi kommer til å se en økning i netthandel og mer automatisering og digitalisering i ulike sektorer i tiden fremover. Mindre fysisk kontakt blir en trend i seg selv. Restaurantbransjen har vært tidlig ute her med bestilling av mat via forskjellige apper og tjenester, og det er nok bare en forsmak på det som kommer. Samtidig har vi gjennom pandemien blitt mer bevisste på viktigheten av fysiske tilstelninger og sosial kontakt.

Jeg – som de fleste andre – har testet ut digital fredagspils med kompisgjengen, men innså raskt at det ikke erstatter «the real deal». Teknologien og infrastrukturen er rett og slett ikke god nok. I tillegg er det over tid svært slitsomt å interagere med andre mennesker via en skjerm fremfor over et bord.  

Jeg håper også at vi i tiden fremover vil bli mer opptatt av etikk og moral knyttet til teknologiutviklingen. At vi fremover blir mer bevisst på hvor teknologien har blitt utviklet og hvilke etiske retningslinjer aktørene følger og at bærekraftsprinsippene blir håndtert globalt og ikke bare nasjonalt.

Har covid-19 forandret noe fundamentalt ved din arbeidshverdag?

Jeg håper og tror at min arbeidshverdag kommer til å gå tilbake til en tilnærmet normal situasjon på et eller annet tidspunkt. Det er dog ingen tvil om at morgendagens konferanser vil bli hybride. Fysiske og digitale. Et webinar vil aldri erstatte fullt ut en ekte scene med et ekte publikum. Musikk-artister er bedre på scenen med et ekte publikum å synge til. Det samme gjelder stand up-komikere, idrettsutøvere, foredragsholdere.

Hvem inspirerer deg og er det noen du spesifikt følger for å tilegne deg ny kompetanse og innsikt?

De gjestene jeg inviterer i podkasten Hans-Petter & Co vil jeg trekke frem som kilder til inspirasjon, ny kunnskap og innsikt. I utgangspunktet er jeg tilhenger av nordiske tankeledere og inspirasjonskilder, men jeg må også trekke frem Techmeme Ride Home av Brian McCullough. Her til lands kan jeg nevne Tut og Mediekjør, Den Norske mediepodden, Pressepodden og Gieæver og gjengen som svært gode kilder til ny kunnskap og innsikt.

YouTube er en annen plattform som jeg elsker å bruke for å bli inspirert og underholdt. Her er det (dessverre) flest utenlandske meningsbærere jeg følger i mangel på gode norske alternativer. Bloomberg QuickTake Originals, Engadget, Stefan Hyttfors og Mike Walsh må nok være mine favoritter. Og jeg må legge til at jeg savner Casey Neistat sine vlogger. Han er et av mine største forbilder og inspirasjonskilder til hvordan man forteller gode historier gjennom video.

Hvor ligger de største digitale mulighetene fremover?

De store mulighetene ligger i å skape de beste kundeopplevelsene. Dette gjelder før, underveis og etter et kundeforhold har blitt etablert. Her er historiefortelling et utrolig nyttig verktøy, som vil bli viktigere og viktigere i tiden fremover. De aller fleste har lyst til å fortelle gode historier, men svært mange fortsetter dessverre å pushe produkt fremfor historier. Utfordringen for mange er å balansere de kortsiktige kravene mot de langsiktige målene.

Hva er ditt viktigste råd til bedriftseiere og ledere i tiden fremover?

Bedrifter må ha en visjon som de ansatte samles omkring. De lange strategiene har jeg mindre tro på. Til det er det for mye som endrer seg i løpet av kort tid. Teknologiutviklingen har gjort verden mindre, men også mer uforutsigbar. Da blir femårsplaner i mange tilfeller meningsløse og strategier basert på historiske data får mindre verdi. Analyse, tolkning og endringer i en virksomhet bør i større grad baseres på sanntidsdata. Og da spesielt sanntidsdata akkumulert og strukturert på tvers av hele organisasjonen og ikke i organisatoriske siloer slik vi tradisjonelt har vært vant med. Det er først da virksomhetene vil ha gode nok forutsetninger til å kunne skape de beste kundeopplevelsene.

Vær nysgjerrig, for det er den beste måten å møte vår digitale fremtid på!

Sist, men ikke minst vil jeg understreke viktigheten av å velge noen få kanaler som bedriften fokuserer på. Bli veldig god på disse, fremfor middelmådig på mange.

Hva er din beste hack for en vellykket sommerferie?

Jeg mener det viktigste er balanse. Jeg har ingen tro på å logge fullstendig av i ferien slik at det bygger seg opp et hav av eposter og andre arbeidsoppgaver du må ta tak i når du kommer tilbake. Ved å sette av én time hver dag til å gå gjennom alt av inngående kommunikasjon slipper man det isberget som for mange ligger og venter etter ferien. Jeg er overbevist om at denne tilnærmingen hjelper meg å være mer tilstede – både offline og online i ferien, også etter endt ferie og i hverdagen generelt.