Hopp til hovedinnhold

Sommerspalten med Alexander Haneng

Folk elsker Sommerspalten. Derfor har vi bestemt oss for å holde den gående, selv om sommeren unektelig er på hell. Hva navnet blir når alle bladene er gule, har vi ikke bestemt oss for ennå. Men at du fremdeles skal få høre våre mest spennende bransjestemmer snakke om de mest spennende trendene, er sikkert.

I dag har vi tatt en prat med Alexander Haneng, innovasjonsdirektør i Posten og Bring. Like før vi ringer, kommer beskjeden om at Posten har vunnet 2. plass i Innovasjonsmagasinets kåring over Norges mest innovative virksomheter.

Da er vel kanskje en liten gratulasjon på plass?

Jo, takk! Det var ekstremt gøy med kåringen. For 3 år siden hadde vi aldri vært på lista engang. Så fikk vi 5. plass, ifjor en 1. plass og nå en 2. plass. Dette har vi klart som konsern, og alle er stolte, men det er selvsagt ekstra gøy for oss 30 som jobber akkurat med dette. Selv er jeg jo utdannet programmerer, teknologihode og har jobbet 10 år i startups i tillegg til 10 år i konsulentbransjen. Det er skikkelig artig for meg å se at når du får sving på innovasjon i store selskaper, får du også stor impact. Ja, det tar kanskje lenger tid å få ting gjort, men når du først får ut en endring, får det store ringvirkninger.

Hva var det mest spennende som skjedde på jobb denne våren?

Det var at vi i mars, i Dagsavisen, ble utfordret av noen politikere. «Kan ikke Posten gjøre mer?» spurte de. Våre første og viktigste steg var selvsagt å innføre smittevernstiltak og å opprettholde driften. Det er viktig for hele landet. Men da vi fikk til det: Var det noe mer vi kunne gjøre? 

Vi bestemte oss for å ta den ballen. Fra da gikk det 5 uker til vi lanserte, sammen med COOP, en hjemleveringstjeneste av dagligvarer. Vi gikk fra ingenting til en fungerende løsning som dekket 91 % av Norges befolkning. Det synes vi er utrolig kult. Vi er stolte av at vi klarte å rigge om to så store konsern på så kort tid.

I tillegg var det et arbeid som gav mening for oss alle. Hva er mer fundamentalt enn kunne å gi folk mat? Det viste også at med et tydelig mandat og en klar retning, kan selv store selskaper kaste seg rundt, samarbeide og være innovative. Jeg tror for øvrig vi vil se mer av denne typen samarbeid også mellom selskaper som konkurrerer på enkelte områder. Frenemies, om du vil.

Hvordan har du tilpasset deg den nye hverdagen etter 12. mars?

Det har selvsagt vært en stor endring, fra 100 prosent kontorjobb til 100 prosent hjemmekontor. Jeg har gjort noen små grep, som å kjøpe inn nytt headset og webkamera, og så har jeg investert i en heve- og senkepult. I tillegg har jeg jo to barn, så det har vært hjemmeskole en periode. Det var krevende, men også veldig hyggelig. Jeg kom litt nærmere barna mine, og ble bedre kjent med hva de egentlig gjør på skolen. 

Det rareste av alt har nesten vært å holde foredrag. Jeg gjorde mye av det før krisen, og da kunne jeg snakke for forsamlinger opptil 1000 mennesker. Men omstillingen til webinarer har vært snodig og krevende, altså. Jeg er vant til tilbakemelding fra publikum, men digitalt får du ingen respons. Nå vet jeg ikke om de ler eller sover!

Hvem er du på hjemmekontoret?

Jeg er heldigvis strukturert, så den delen av det går greit. Siden jeg har en lederrolle, og sitter tett på prosjekter, blir det mange møter og telefoner. Jeg kjenner at jeg savner kollegaene mine. Videomøter funker greit, men det tærer litt på deg når det er den eneste kommunikasjonsformen. Jeg er avhengig av luft og mosjon, så jeg prøver å komme meg ut minst en gang om dagen. Jeg kombinerer ofte videomøter med en rusletur. Det funker bra!

Hva har du gjort i sommer?

Jeg skulle egentlig en tur til Hellas, men sånn ble det jo selvsagt ikke. Så dermed har jeg tilbragt den på hytta på Hvaler. Det har vært godt å koble helt ut. Jeg er fæl til å tenke jobb hele tiden ellers, men når jeg først kan ta ordentlig fri, så klarer jeg det. Det tror jeg er både sunt og viktig.

Hva gleder du deg til å komme i gang med denne høsten?

I min avdeling har vi lagt ned mye arbeid i dette med sirkulærøkonomi. Vi har undersøkt trender og ser på en rekke muligheter her. Nylig har vi lagt frem en 100 siders rapport om dette internt, og så kom det en rapport i går om hvordan det står til med ressursbruken generelt i Norge. Vi liker jo å tro at vi er ganske gode. Men Nederland, for eksempel, har 24 prosent gjenbruk på alle materialene i kretsløpet? Vet du hva vi har? 2,4 prosent! Dette er en av megatrendene vi skal jobbe mye med fremover, og vi holder på å teste flere konsepter på tvers av tre team.

Hvilke trender tror du vi vil se mer av i tiden som kommer?

Netthandel bare øker og øker, Amazon er på vei til Skandinavia, og både butikker og bysentrum sliter allerede.  Alt dette påvirker både kundene våre og oss.  Av ny teknologi synes vi kanskje 3d-printing er det mest interessante. Det lar oss produsere ting nærmere, kjappere og mer tilpasset. Jeg tror 3d-printing vil ha en massiv påvirkning på logistikkkjedene i verden, og derfor er det jo ekstra interessant for oss. Ellers har vi selvsagt AR og VR på radaren, og jeg gleder meg til å se hvordan det går med de brillene Apple ryktes å ha på vei.

Hvem inspirerer deg, og er det noen du spesifikt følger for å tilegne deg ny kompetanse og innsikt?

Jeg er svært nysgjerrig på dette med ledelse. I motsetning til så mye annet så finnes det ingen fasit. Derfor startet jeg like godt en egen podcast som heter Ledertips. Her intervjuer jeg eksperter og kjente ledere om konkrete problemstillinger. Det er utrolig interessant. I tillegg jobber vi i Posten tett mot MIT og forskerne der, og de lærer vi masse av, spesielt om skjæringspunktet digitalisering og ledelse. Ellers hører jeg mye på podcast og leser mye bøker, men skulle jeg trekke frem én: Sjekk ut professor Robert C Wolcott! Han er professor ved Kellogg School of Management og skikkelig spennende å høre på. 

Hvor ligger de største digitale mulighetene fremover?

Noe vi er gode på i Norge, er å innovere for å effektivisere. Det blir vi tvunget til fordi vi har høye lønninger og tøffere forhold. Men der vi må bli bedre, er innovasjon på helt nye forretningsmodeller og tjenester. Slik som vi gjorde med COOP. Vi har jo et nettverk over hele landet for å levere ting, og det vi gjorde var å tilby noe helt nytt basert på nettverket vi allerede hadde. 

Et annet eksempel fra oss er tjenesten AMOI, som er en liten sandkasse for oss i Posten. Her har vi knyttet 8 butikker på Grünerløkka sammen i én markedsplass. Bor du i stor-Oslo, kan du gå inn og få tre gratis leveringer. Du betaler det samme som i butikken, og vi leverer det hjem samme dag. Slik kan du støtte lokale butikker uten å måtte kjøre inn til sentrum. Det er mer bærekraftig at vi kjører det samlet ut, og det er fint for butikkene å få tilgang til nye kunder. Det handler altså om å ta i bruk det du har for å skape noe helt nytt.

En shoutout du har lyst til å gi til slutt?

Jeg har lyst til å gi en liten shoutout til initiativet DigitalBar, som Lise Fimreite Simensen og jeg startet for 4 år siden. For du vet hvordan det er med konferanser. Utviklere drar på sine, ledelsen drar på strategisamlinger og juristene har sine egne konferanser. Men det er jo det tverrfaglige som er spennende! Så vi startet dette som en møteplass på tvers av fag og bransjer, startups og etablerte selskaper.

Vi synes det er trivelig og spennende å møtes også utenfor jobb, og her kan du gjøre det helt gratis. Slike seminarer har jo ofte bindinger, men sånn er det ikke her. Vi er ikke sponsa, og vi skal ikke selge deg noe – bare få til den gode samtalen. Her kan du mingle, networke og utveksle ideer tverrfaglig, og det tror vi er avgjørende for å få til omstillingen vi står overfor.

Neste treff går sannsynligvis av stabelen i januar, og det blir på MESH i Oslo. Du er selvsagt invitert!