Skolene svikter våre digitale talenter
Digital Opptur-sjef Erik Storm tror trenden med stadig kortere videosnutter vil fortsette, og spår enda dårlige tidere for vårt «attention span». Selv har han operert inn en chip i hånden for å spare tid.
Når vi snakker med gründer Erik Storm, sitter han i en hotellobby i Sveits. Han har nettopp vært på den årlige konferansen Google Marketing Live i Zürich. Fremste takeaway? Innhold blir viktigere og viktigere.
– Dette er jo en arena hvor det snakkes mye om kommende produkter, formater og muligheter. Det er også interessant å høre om hvordan Google i økende grad bruker AI og ML i markedsføringsstacken sin. Men ja, det koker i grunnen ned til at tekst, bilder og video fremdeles kommer til å bli både synligere og viktigere.
Må være på ballen
Det er selvsagt gode nyheter for et byrå som har spesialisert seg på kampanjer og annonsering. Men at Digital Opptur har gått fra 1 til 20 ansatte på 5 år, skyldes ikke tilfeldigheter. Storm tror det handler mye om nysgjerrighet.
– Vi er helt tydelige på at vi alltid skal være nysgjerrige. Terskelen for å teste nye ting skal være nærmest ikke-eksisterende. Det betyr ikke at vi skal gå hodeløst «all in», men alltid undersøke om det kan funke. Det kommer hele tiden nye formater og funksjoner, og mens noen dør, blir andre fremtiden. Da må vi være på ballen.
For å understreke poenget kommer Storm med et eksempel som kun er to dager gammelt.
– Bare i forgårs traff jeg en Google-ansatt på dette seminaret. Han ønsket caser for å betateste en ny modellering inne i Google Analytics. Vi signet selvsagt opp, og nå skal vi teste dette på en håndfull kunder, sier han.
Mangelfullt pensum
Mens Storm nettopp har sørget for å få sin dose faglig påfyll rett fra mastodonten Google, er han bekymret for dagens studenter. Ja, faktisk mener han utdanningssystemet svikter digitale talenter når det gjelder markedsføring.
– Det de lærer på våre store, dyre skoler, er rett og slett utdatert. Det holder ikke mål. Jada, unge er oppdatert på SoMe og sånn, men pensumet i digital markedsføring inneholder ikke det det bør inneholde, sier han og fortsetter:
– Vi ser folk som kommer rett fra skolebenken, med fag du skulle tro var relevante, og så kan hverken sette opp annonser eller analysere digitale strategier. Her må skolene ta sitt ansvar.
I mellomtiden har han bestemt seg for å ta ansvar selv. Storm har nettopp ansatt 6 studenter som Digitale MarkedsOperatører i det han kaller «verdens mest relevante deltidsjobb».
– Her lærer vi dem opp i det de faktisk trenger for å lykkes i denne bransje, konkrete oppgaver og alt vårt fagmiljø har å by på. Da får de praktisk erfaring samtidig som de tar utdanning, sier Storm.
AR blir en megatrend
På spørsmål om å være spåmann er heller ikke Storm vond å be. Når han gløtter inn i krystallkula, er det særlig én markedsføringstrend han ser i emninga.
– Det kommer til å ta tid, men min langsiktige påstand er at AR blir en megatrend. Du kommer til å få opp AR-bilder og modeller av alt fra mat, klær og møbler til reisedestinasjoner. Skal du innrede noe hjemme, kan AR vise deg nøyaktig hvordan den stolen kommer til å passe. Det der kommer for fullt, sier han, og legger til:
– Google viste for eksempel nylig hvordan de har brukt AI/ML til å sette sammen bilder folk har tatt inne i ulike restauranter. Det lar deg ta steget fra «street view» og inn i bygningen. Det er en del av denne utviklingen som lar oss inspirere digitale elementer både tydeligere og mer realistisk.
Han tror heller ikke vårt «attention span» er på vei tilbake til sine glansdager. Tvert imot.
– Du vil alltid få noen «minutt for minutt»-motpoler, men den generelle trenden kommer til å fortsette mot raskere og kortere snutter. TikTok har pushet på der, som presser for eksempel YouTube til å lansere Shorts, som igjen påvirker hvordan bedrifter må tenke markedsføring.
– Jo, og helt til slutt: implantater! Jeg har operert inn en chip i hånden, og det tror jeg kommer til å bli vanligere. Du «tæpper» allerede med bankkortet ditt, og har nøkkelkort for å åpne dører. Hvorfor ikke bare en chip i hånden? Det er langt mer praktisk, og du mister det ikke.
Det beste rådet
Storm har et krystallklart råd til alle bedriftseiere: Bry deg om nettsiden din.
– Det er altfor mange som ikke tar dette på alvor. Har du en fysisk butikk eller et kontor, vil du aldri latt det forfalle. Du går rett og slett glipp av masse business hvis du ikke jobber kontinuerlig med nettsiden din, enten det er innhold, trafikk via annonser, brukervennlighet eller konverteringsoptimalisering.
– Poenget er å gjøre nettsiden sentral i forretningsvirksomheten din. Her er det mange som har mye å hente. Så mitt beste råd er å gi nettsiden din oppmerksomhet, pleie og kjærlighet. Det kommer til å betale seg!