Hopp til hovedinnhold

På leting etter en ny digital løsning? Her er 6 ting du bør tenke over

Synes du det er vanskelig å skulle sette i gang en større innkjøpsprosess? Er du redd for å bli oversolgt, ikke finne en leverandør som matcher – 
eller rett og slett ikke ende opp med et produkt som føles riktig? Her får du 6 tips for å sikre et godt resultat.

I løpet av Increos 24 år som byrå har det skjedd mye utvikling på vår side av bordet. Men vi har også sett hva som funker på den andre. Selv om tidene endrer seg raskt, har kunder ofte overlappende utfordringer, spørsmål og bekymringer. Så hvis du synes det er vanskelig å velge en digitalpartner, er du ikke alene. 

Heldigvis går det an lære seg å håndtere disse prosessene bedre. Både det å velge riktig folk å jobbe med, og å være en best mulig ressurs for dem underveis.

6 tips for et bedre beslutningsgrunnlag

Det disse tipsene har til felles, er at de gjør deg bedre rustet til å gå inn i en bestillingsprosess. Kort sagt: Du stiller mer forberedt, og får et bedre beslutningsgrunnlag

På den måten risikerer du ikke å kjøpe mer enn du trenger, og du risikerer ikke å måtte gjøre kostbare prosesser flere ganger. Kort sagt øker det sjansen for at du får den verdien du er på jakt etter.

1. Ha forankringen på plass

Før du går i gang med et prosjekt, må du sørge for at du har tilstrekkelig handlekraft og gjennomføringsevne. Pass derfor på at gjennomføringen er forankret hos ledelsen. Er du prosjektleder uten toppforankring eller et klarert budsjett, risikerer du at prosessen går i stå. Skal produktet bli godt, må du også ha rom til å ta raske avgjørelser underveis. 

2. Tenk nøye gjennom målsettingen

Før du banker på døren hos en potensiell partner, bør du ha en idé om hva målet for prosjektet er. Noe av det viktigste du kan gjøre, er derfor å stille deg selv de riktige spørsmålene. For eksempel:

  • Hvem skal nettløsningen egentlig lages for – ansatte, kunder eller medlemmer? 
  • Hvorfor trenger dere en ny løsning? Har dere ineffektive arbeidsprosesser, er dagens løsning utdatert eller har dere et nytt produkt/tjeneste som skal lanseres?
  • Hva er målet? Bedre synlighet i Google? Å styrke merkevare og gjenkjennelighet? Skal du generere leads eller selge flere produkter?

Med en god nettside er det selvsagt mulig, og ofte hensikten, å nå flere av disse målene. Poenget er bare å ha et bevisst forhold til dem, og gjerne prioritere hva som er viktigst. Mange ser fremdeles på nettsider som et nødvendig onde, men de er og blir en kjempemulighet, så lenge du bestemmer deg for noen formål.

3. Kartlegg systembegrensninger

Dere skal ikke behøve å tenke mye på hvordan. Det er derfor vi er her. Tenk i stedet på hvorfor – og hvem som til syvende og sist skal bestemme. Allikevel er det nyttig om du har reflektert litt rundt hvilke systemer eller rammer dere er låst til.

Har dere for eksempel tredjepartssystemer dere ikke slipper unna? Eller kanskje et CRM-system, et intranett eller et bookingsystem som helst bør funke sammen med den nye løsningen? Du trenger ikke ha svarene på hvordan det hele skal funke sammen, men rammene er nyttige for oss å vite. Da kan vi for eksempel kartlegge og anbefale automatiserte og effektiviserende arbeidsprosesser som passer dine behov.

4. Innsikt er avgjørende

Det kan ikke understrekes nok: Skal du få en knallbra løsning, krever det at leverandøren får innsikt i hvem dere er som selskap, hvem kundene deres er – og hvordan dere tjener penger. Jo mer de vet, jo bedre blir løsningsforslaget og løsningen.

Ja, innsikt tar tid, men den tiden er verdifull. Husk at hvis du har et stramt budsjett, kan du korte ned innsiktsfasen ved å gjøre mer av jobben selv. Jo bedre arbeid du gjør i forkant, jo kortere tid trenger vi.

Oppsummerer du forberedelsene dine i en liten prosjektbrief, er det gull verdt. Det kan være et dokument som forteller litt om hvem dere er, hvem som er målgruppen, hva målene deres er og hvilke ambisjoner dere har med prosjektet.  

5. Vær gjerne åpen om budsjett

Har dere budsjetter som er tydelige og faste? Det er det ingen grunn til å være redd for å snakke åpent om. Dere selvsagt ikke dele hvis dere ikke vil, men i de fleste tilfeller vil det være en fordel for begge parter.

De fleste skikkelige byråer er opptatt av at dere skal få mest mulig verdi igjen for pengene deres. Derfor vil vi også være sparringspartnere på hvordan dere mest fornuftig bruker det budsjettet dere har. Basert på tilgjengelig budsjett kan vi også peile deg inn mot en løsning eller til og med leverandør vi mener vil være en bedre match.

6. Ikke undervurder god kjemi

En god leverandør er også en partner. Forhåpentligvis skal ditt digitale prosjekt markere starten på et langsiktig, fruktbart samarbeid. Merker du at de forstår ambisjonene dine og kan tilpasse seg mulighetsrommet, er dere langt på vei. 

Velg en partner som både lytter og utfordrer deg. Som får dere til å tenke nytt. Noen ganger kan en idé være å dele opp prosjektet slik at dere får testet kjemien. Dypp for eksempel tåa uti ved å starte med et forprosjekt. Innsikten dere får der, vil uansett være viktig, enten dere velger å fortsette med det samme byrået eller ikke.

2 kjappe bonustips

Noterer du deg disse tipsene bak øret, står du langt bedre rustet til neste gang du skal finne deg en digitaliseringspartner. Forhåpentligvis blir resultatet et bedre samarbeid – og et bedre produkt. 

Og siden du har scrollet helt ned hit, skal du få 2 bonustips:

  • Planlegg hva dere selv har ressurser til å gjøre. Har dere for eksempel noen in-house til å ta foto eller skrive tekst? Dere ønsker kanskje at nettsiden har en blogg, men har dere en innholdsprodusent?
  • Tenk over hvilken fase dere befinner dere i. Altså ikke bare hva nettløsningen skal være i dag, men hva den skal bli. Det påvirker valg for skalerbarhet og fleksibilitet.

Og med det ønsker vi deg lykke til i jakten – på både den perfekte løsning og den perfekte partner!