Slik skriver du metatekster som øker synligheten din!

Metatekstene er bedriftens salgstekst i søkeresultatene – hvorfor skal brukerne klikke på din link fremfor de 10 andre i resultatet? Slik skriver du metatekster som øker synligheten din – og trigger brukerne til å klikke seg inn på din nettside.

Ved å optimalisere metatekstene dine vil du skape et bedre førsteinntrykk i søkeresultatene og øke synligheten for potensielle kunder. En god klikkrate (antall som klikker seg inn av totalt antall visninger av din nettside i søket) vil også påvirke rangeringen din positivt. Så her er det bare å komme i gang med optimaliseringen!

Bilde av søkeresultat i google med title tag og meta tag

1. Unike metatekster per landingsside

Metatekstene bør optimaliseres per landingsside, på lik linje som at teksten bør SEO-optimaliseres på de ulike landingssidene.

2. Inkluder søkeord i metatittelen/page title

Søkeordet du har optimalisert dine SEO tekster med, bør også være med i metatittelen. Gjerne så tidlig som mulig – så blir det enkelt for brukeren å se at du har det de søker etter, og innholdet blir tydeligere for søkemotorer som Google slik at du blir mer relevant for søket.

3. Fortell brukeren hvilken side de kommer til

Metabeskrivelsen skal kort oppsummere hvilken side brukerne kommer til, og hva slags informasjon brukerne kan finne der. På denne måten kan du treffe mer målrettet mot de som faktisk er potensielle kunder. For eksempel om du tilbyr fraktløsninger for bedrifter og ønsker å rangere på søkeordet “frakt”, så vil nok det også treffe mange private. Da bør du gjøre  det tydelig i teksten at det er fraktløsninger for bedrifter det er snakk om, slik at du treffer riktig målgruppe.

Det blir vanskelig for brukerne å vurdere hvilken link de skal klikke på om de ikke vet hva siden faktisk handler om.

4. USP (unique selling points)

Fortell brukerne hvorfor de skal klikke på din link. Dette kan være at dere har mange års erfaring, god kundeservice, fri frakt, rask levering, kjente merkevarer, beste kvalitet etc.

5. CTA (call to action)

Sørg for at brukeren blir trigget til å gjøre en handling nå! F.eks: Bestill i dag! Begrenset antall på lager! Se hvordan her! Les mer! Bli inspirert! Last ned guiden her!

6. Merkevaren

Om det er plass, så bør merkevarenavnet inkluderes i tittelen, om ikke bør den være med i beskrivelsen. Har du en sterk merkevare kan dette være en klikkfaktor, er det en mindre merkevare vil det skape en gjenkjennelseseffekt i lengden. Har du en merkevare med et navn som ikke sier noe om produktet/tjenesten du tilbyr, kan det være en fordel å kombinere merkevarenavnet med et beskrivende ord. For eksempel for Increo, kombinerer vi det gjerne med digitalbyrå eller digitale løsninger. For eks. digitale løsninger fra Increo, Increo digitalbyrå, og lignende.

7. Lengde

Følg med på lengden på tittel og beskrivelse, blir den for lang vil den bli kuttet. Da mister man fordelen med å selge inn de viktigste argumentene. Bruk plassen du har til rådighet – det er her du har sjansen til å overbevise dine potensielle kunder til å sjekke deg ut.

Anbefalt lengde
Tittel: 600 pixels i lengde (ca. 50–60 tegn)
Beskrivelse: 920 pixels i lengde (ca. 155-160 tegn)

De fleste CMS-løsninger har et verktøy som viser lengden og hvordan det ser ut i søkeresultatet. For WordPress brukes gjerne Yoast SEO. Om ikke er også SEO-mofo et godt verktøy. Marker bold words og skriv inn søkeordet for mer eksakt lengde. https://seomofo.com/snippet-optimizer.html

Noen eksempler på SEO-optimaliserte metatekster for ulike søkeord og innhold:

Søkeord: speil med hylle
Metatittel: Frama speil med hylle – Bestill MS-1 Mirror Shelf hos Eitra
Metabeskrivelse: Veggspeil med praktisk hylle til badet. Den matte sortfargen gir et eksklusivt uttrykk. Bestill i nettbutikken i dag og få fri frakt på kjøpet – Eitra Bad.

Søkeord: lite melk
Meta tittel: Lite melk – hva kan du gjøre for å øke melkeproduksjonen?
Meta beskrivelse: Les mer om hva som kan forårsake lite melk og hva du kan gjøre for å øke melkeproduksjonen ved amming på ammehjelpen.no.

Søkeord: HPC og High Performance Computing
Meta tittel: HPC – High Performance Computing services – Apply for access
Meta beskrivelse: A support service for research and education in the university and university college sector provided by Sigma2. Read more about HPC here!

Søkeord: karbonavtrykk
Meta tittel: Karbonavtrykk – CO2-utslipp må reduseres i klimakampen
Meta beskrivelse: Intensjonen med CCS-prosjektet er å redusere klimaavtrykket for industrielle anlegg, der CO2 slippes ut som biprodukt. Les mer om CCS-prosjektet her!

Søkeord: catering bryllup
Page title: Catering bryllup – Smakfulle retter til bryllupet – Gastro Catering
Meta beskrivelse: Bryllup er virkelig en spesiell begivenhet. Vi hjelper deg mer enn gjerne med maten! Skikkelige råvarer – Erfarne kokker – Gode matopplevelser. Les mer!

Hvor skal du begynne?

De fleste nettsider eller spesielt nettbutikker har mer enn 15 forskjellige landingssider, og da er det fort gjort å miste motivasjonen. For hvordan skal du rekke å skrive så mange metatekster i tillegg til alt det andre du jobber med? Ett enkelt tips: prioritering. Med litt innsikt kan du enkelt lage en prioriteringsliste over hvilke landingssider du skal begynne med.

Jeg bruker en kombinasjon av 2 verktøy – Google Analytics og Google Search Console, begge verktøyene bør være satt opp for alle nettsider som ønsker å jobbe strategisk med innhold og øke trafikken.

Google Analytics gir deg innsikt i hvordan trafikken din er på nettsiden i dag. Er det noen sider du ønsker å øke trafikken på? Da kan metatekster være en fin plass å starte.

Gjennom verktøyet Google Search Console kan du se hvilke søkeord nettsiden din rangerer med, hvilken posisjon du har i søket og klikkraten per søkeord. Er klikkraten lav, så har ikke brukerne blitt fristet nok til å klikke seg inn på din side. En annen måte er å se på de søkeordene du rangerer på mellom 7. og 12. plass. Her har Google allerede sett relevansen til din nettside, som du kan forsterke ved å optimalisere metatekstene.

Trenger du hjelp med å komme i gang?

For best effekt av arbeidet, bør du se på metatekstene i sammenheng med SEO-optimalisering av tekstene dine. Trenger du hjelp med å utarbeide en søkeordsanalyse, komme i gang med skrivingen eller legge en SEO-strategi? Les mer om våre tjenester for SEO-optimalisering eller ta kontakt med oss for et uforpliktende tilbud.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev