Mia Katrine Nilsen
Skrevet av
Mia Katrine NilsenInnholdsansvarlig988 92 322

Kort om oppdateringer i Facebook-algoritmen

I den digitale verden finnes det et mylder av uttrykk og aktuelle tema, men hva innebærer de egentlig? I denne utgaven av Kort om tar vi en titt på de annonserte Facebook-oppdateringene som rulles ut om ikke lenge.

Hva er bakgrunnen for endringene?

Facebook-gründer Mark Zuckerberg skriver at Facebook skal være en kanal som gir verdi, hvor venner og familie er det viktigste. Etter tilbakemeldinger fra brukere om at private innlegg forsvinner i mengden av reklame og generisk innhold, ønsker de nå å endre på dette.

Hva går endringene ut på?

Når endringene snart rulles ut vil innlegg fra merkevarer i stor grad forsvinne fra nyhetsfeeden din, til fordel for innhold postet av familie og venner. I stedet vil organisk innhold fra merkevarer finnes i en egen utforsk-tab, som du kan velge om du vil bruke tid på eller ikke. Betalt innhold vil foreløpig distribueres som før. Det vil også bli mulig for brukere å huke av for at de vil se innhold fra din merkevare i feeden sin, slik som før.

Hva blir det nå viktig å tenke på for bedrifter på Facebook?

  • Kvalitet framfor kvantitet. Lag innlegg som er spesialtilpasset Facebook, både når det kommer til format, lengde og innhold, framfor å publisere alt du lager i andre kanaler.
  • Skap engasjement. Tiden for ”lik og del” er forbi. Forsøk heller å lage engasjerende innhold som inviterer til samtale, og sørg for å selv delta i denne samtalen.
  • Live-sendinger vil bli prioritert, og det vil være fordelaktig å publisere innhold i sanntid framfor å forhåndspublisere.
  • Vis samfunnsengasjement. Dette er positivt både for bedriften din, det gir merverdi for leserne dine og det er godt likt av Facebook.
  • A/B-test innholdet ditt, for å finne ut hvilket budskap som fungerer best. Kanskje må du slette innhold som presterer dårlig, mens velpresterende innhold kan sponses for ytterligere synlighet.
  • Legg en langsiktig strategi for betalte annonser. Ettersom organisk innhold vil bli mindre synlig, blir det viktigere enn noen gang å ha en ordentlig strategi for å nå ut med betalt innhold.

Har du spørsmål om Facebook-oppdateringene, eller ønsker du hjelp til å legge en strategi for kanalen? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.