Hopp til hovedinnhold
Arnaud Fontaine
Skrevet av
Arnaud FontaineSEO-ansvarlig918 68 441

Kort om AMP – Accelerated Mobile Pages

I den digitale verden finnes det et mylder av såkalte buzzord og uttrykk, men hva betyr de egentlig? Kort om er vår nye bloggserie som gir deg en kjapp og enkel innføring i aktuelle ord og tema. Først ute: Accelerated Mobile Pages. 

Hva er AMP?

AMP er et ”open source”-prosjekt med formål å laste opp nettsider så raskt som mulig på mobilenheter. Flere og flere benytter mobilen til å surfe på nettet, og AMP imøtekommer dette ved å gjøre nettlesing på mobil raskere, ved hjelp av en renere HTML-kode.

Hvorfor er AMP aktuelt og viktig?

Med mobil som favorittplattform for nettbruk, og med Googles ”mobil først”-indeksering på vei, har sidehastighet nok en gang blitt et hett tema. AMP forkorter lastetiden til nettsider drastisk, og AMP-sider blir ofte prioritert i organiske søkeresultater ved nyhetssøk i Google.

Hastighet påvirker også omsetningen til en nettside, noe som betyr at AMP-formatet kan være aktuell for nettbutikker og innholdsbaserte nettsider, i tillegg til nyhetssider.

Her kan du lese mer om viktigheten av hastighet for omsetning og SEO

Utfordringene med AMP

Google er en av hovedaktørene bak AMP-prosjektet, noe som har ført til at flere i SEO-verdenen, og den digitale verden forøvrig, mener at dette gjør prosjektet mistenkelig. Om du klikker på en lenke i søkeresultatene som fører til en AMP-side, blir du nemlig ikke sendt til nettsiden som har publisert lenken, men til Google sin cache av nettsiden på google.com. Dette betyr at du kun beveger deg innad i Googles økosystem, med mindre du klikker deg videre fra denne landingssiden. Digitale aktører reagerer på dette og anklager Google for å omdirigere trafikk fra andre nettsider til sine egne.

Den siste utviklingen innen AMP

Denne uken har AMP vært et svært aktuelt tema innen digitale nyheter. Google har nemlig tatt til seg kritikken og svart ved å utvikle nye URLer som ikke begynner med ”google.com”, men som ser ut som den aktuelle nettsidens ordinære URL. Endringen trer i kraft høsten 2018 og går ut på at når du klikker på en AMP-lenke vil du fortsatt bevege deg i Google sin cache, men opplevelsen blir mer brukervennlig. Det vil også kunne øke sjansen for at du klikker deg videre til den opprinnelige nettsiden.

I tillegg har Google sluppet en oppdatert versjon av sitt verktøy for AMP-testing, med mange nye funksjoner.

Er du nysgjerrig på om AMP kan være aktuelt for din nettside, eller ønsker du å vite mer om formatet? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.