Hopp til hovedinnhold

Hvem skal få ordet?

Karusell, slider, galleri. Kjært barn har mange navn. Det våre kjære barn ofte også har tilfelles, er at de konkurrerer om hvem som kan rope høyest.

Jeg er ikke den første som skriver dette innlegget, og ei heller vil jeg nok være den siste. Betyr det at jeg burde la være? Nei. Er vi mange nok som sier det, så når det kanskje gjennom til slutt. Kanskje.

En problemstilling de fleste sliter med på nett er hvordan de skal få fram budskapet sitt. Plassmangel er et kritisk tema på enhver nettside. Hvor kan jeg legge innhold slik at det blir sett? Hvordan skal jeg få besøkende til å se alt det viktige innholdet jeg har å tilby? Dessverre ender dette altfor ofte opp med at det blir laget en karusell som opptar nettsidens beste plassering, slik at alt innholdet får skinne. På denne måten får man jo inn mye mer informasjon, på lite plass, enn hva man ville gjort med kun et bilde, eller litt tekst, og det er jo bra! Eller?

Fakta er at karuseller ikke fungerer. En undersøkelse utført av menneskene bak shouldiuseacarousel.com viser at kun 1% av deres besøkende valgte å klikke på innholdet i karusellen på nettsiden deres. Og hele 89% av disse igjen klikket kun på innholdet i den første sliden av karusellen. Dette viser ganske tydelig at en karusell er en dårlig måte å engasjere dine besøkende på, i tillegg til at dine kjære budskap ikke får den oppmerksomheten de fortjener.

Brukervennlighet

Når du lager innhold på nett må du alltid ha brukeren i fokus. Nettsiden skal være tilpasset store som små, blinde, hørselshemmede og utålmodige. Karuseller byr på utfordringer spesielt for de som er avhengig av skjermlesere eller tastaturnavigasjon for å finne fram på nettsiden. Karuseller er altså ikke spesielt brukervennlige heller. Så, hvorfor bruker vi dem fortsatt?

  • «En karusell er en flott måte å fortelle folkene i markedsavdelingen at deres innhold er publisert på nettsiden.«
  • «Sjefen min ønsket at jeg skulle framheve vår kompetanse i denne artikkelen. Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle legge det, så karusellen var en enkel løsning.»
  • Karusellen byr på problemer for personer som benytter skjermlesere eller tastaturet for å navigere gjennom nettsider.
  • Sannsynligheten for at du i det hele tatt leser noe av innholdet i en karusell er svært liten. Og hvis du gjør det irriterer du deg kanskje over at du ikke får lest ferdig før det forsvinner?

Banner blindness

For noen år siden var jeg på St. Olavs hospital i Trondheim, hvor de har utstyr for å kartlegge hvor på skjermen øynene til en bruker beveger seg mens de besøker en nettside. Dette var i forbindelse med testing av brukergrensesnitt for en ny nettside som skulle hjelpe kunder med deres abonnement. Brukeren hadde altså i de fleste tilfeller et mål når de kom inn på nettsiden. Det første som møtte dem når de besøkte denne nettsiden var en stor karusell som inneholdt gode tilbud til abonnenter, samt nyttig informasjon og de mest bruke tjenestene på siden, noe som skulle føre til at det var enklere å finne fram. Det testingen derimot viste var at den aller største gruppen av brukere ble truffet av noe som hetet «Banner blindness». Det vil si at øynene deres beveget seg rundt elementet da det ble ansett som støy, eller unødvendig informasjon (reklame). Altså fungerte karusellen mot sin egen hensikt.

Brukeren i fokus

En potensiell kunde, en besøkende eller en bruker som kommer inn på nettsiden din er i de fleste tilfeller kommet dit med et formål, en oppgave som skal utføres. Dette være seg å finne fram til spesifikk informasjon, et produkt, eller gjøre en bestemt oppgave. Det er da din forpliktelse å gjøre det så enkelt som mulig for den besøkende å oppnå dette formålet. Når dette er gjort kan du gjerne servere vedkommende mer informasjon som du gjerne vil få fram om bedriften eller siden din.

Husk: Alltid ha brukeren i fokus når du jobber med nett. Kundens behov må dekkes først, så kan du tenke på dine behov etterpå.

Dette kan vi

Har du spørsmål i forbindelse med utforming av nettsiden din, eller ønsker du rett og slett hjelp med å fremme et budskap? Vi hjelper deg gjerne! Kontakt oss for en uforpliktende kaffe, så diskuterer vi mulighetene nærmere.

Du er frakoblet.