Hopp til hovedinnhold

Hammerfestby.no – din guide til å jobbe, bo og leve i Hammerfest

Klapp ble valgt til  å bli Hammerfest Næringsforenings samarbeidspartner i dette prosjektet, som blant annet handler om å sikre byen arbeidstakere med riktig kompetanse, og gjøre det attraktivt å flytte til Hammerfest generelt. Andre aktører som er involverte i dette prosjektet er Hammerfest Kommune,  Finnmark Fylkeskommune, Finnmarkssykehuset og Statoil.

I anbudsdokumenter var det allerede lagt en omfattende strategi for dette prosjektet, som hadde pågått siden 2012. Vår oppgave har derfor vært å omforme strategier til visuelle uttrykk, og å utvikle en helt ny nettside som skal være den praktiske portalen til å jobbe, bo og leve i Hammerfest.

Første møte med Hammerfest

De innledende møtene foregikk både i Oslo og via Skype, men for å presentere design, og selvsagt bli litt bedre kjent med byen og kunden vår, dro Janne og Anne til Hammerfest. Utover møtevirksomhet, ble det også tid til å se byen og områdene rundt, og delta på Næringslivsdagene med foredrag og middag, noe som ga mye nyttig innsikt i næringslivet i byen.

Fin morgen i Hammerfest?? #kundemøte #hammerfest

Et bilde publisert av Klapp Media (@klappmedia)

Logo og grafisk profil

Nettsiden er hele kjernen i dette prosjektet, men hadde ingen identitet å ta utgangspunkt i. Ja, selv navnet har blitt til underveis i denne prosessen. Hammerfestby.no ble merkevaren, som vi utviklet en logo og et visuelt univers rundt.

Stikkordene vi hadde forankret på forhånd var:

  • Framtidsrettet
  • Moderne
  • Inkluderende
  • Klimaet og naturen
  • Teknologi

Logoens historie

Logoen skulle være enkel og praktisk å bruke, med nettstedets navn i fokus. I tillegg ønsket vi å designe et symbol som akkompagnerte navnetrekket, som også kan brukes i andre sammenhenger. Symbolet, som er en stilisert versjon av en kart-pin som man kjenner fra f.eks. Google Maps, er inspirert av det arktiske klimaet. Kart-metaforen er viktig, da det forteller en historie om det å finne et nytt sted å bo, noe hele nettstedet er basert på.

Group 3

Grafisk profil: Fonter, farger, bilder og illustrasjoner

Når det kommer til det omkringliggende visuelle landskapet, holdes designet rent og enkelt.

Fargene er i den kjølige skalaen, men vi har valgt modige og sterke farger for et friskt uttrykk. De crispy, blå fargetonene representerer den kalde lufta og det friske klimaet. De mørkere blå fargene er en seriøs motvekt, og representerer næringslivet. Den lilla skaper kontrast, og representerer det moderne, modige og fremtidsrettede. Et annet gjennomgående virkemiddel er den skarpe kontrasten mellom lyst og mørkt, som er inspirert av dagslyset i Hammerfest.

Formen i både logo, illustrasjoner og andre elementer er grafisk forankrede, med rette linjer og skarpe kanter. Dette har både med teknologi å gjøre, og med natur og klima i form av iskrystaller og kulde. Vi har også utviklet en illustrasjonsstil med utgangspunkt i fasettene i logoen. Dette dras videre i illustrasjoner vi lager, og har et grafisk og lekent uttrykk.

Typografien er basert rundt Google-fonten Raleway, som har et lett og enkelt uttrykk og flere vekter man kan leke med.

Fonter, bildestil, illustrasjonsstil og farger

 

Alt du trenger å vite om å bo og flytte til Hammerfest finner du på hammerfestby.no

Vi designet og utviklet en ny nettløsning, hammerfestby.no. Nettsiden er portalen inn til å jobbe, bo og leve i Hammerfest, og skal gi brukerne den praktiske informasjonen de trenger på ett sted. Det var viktig at informasjonen ble presentert på en oversiktlig måte, slik at brukeren raskt finner svar på det han leter etter. I tillegg til redaksjonell praktisk informasjon, har nettstedet teknisk funksjonalitet som CV-database og arrangementkalender.

Vi har derfor valgt å tilrettelegge informasjonen i kategoriene Jobbe, Bo og Leve, og bruke forsiden som hovednavigasjon for nettsiden. Navigasjonen ellers på siden er sti-basert, slik at brukeren alltid vet hvor han befinner seg.

På siden kan man blant annet: 

  • Laste opp CV til en CV-database, som bedrifter i Hammerfest har tilgang til
  • Få informasjon om næringslivet i byen, jobbmuligheter, starte egen bedrift
  • Se ledige stillinger i Hammerfest (integrasjon mot NAV.no).
  • Se boliger til salgs og leie
  • Få informasjon om de ulike boligområdene og bydelene i Hammerfest, og se disse på kart
  • Se hva som skjer i Hammerfest i en kalender
  • Legge til egne arrangementer i kalenderen
  • Få informasjon om skoler og barnehager, infrastruktur og transport i og til/fra Hammerfest, fritidstilbud, naturopplevelser, kultur- og byliv – ja alt man kan gjøre på fritida.
  • Se nyheter fra Hammerfest, både eksterne lenker og egne nyhetsartikler og blogginnlegg

 

Vi synes Klapp har vært dyktige og profesjonelle, og interessert i å finne ut mest mulig om Hammerfest! Vi har fått god oppfølgning og mange gode råd med på veien.

– Trine Eliassen, prosjektleder

Vi gleder oss til videre samarbeid

Å jobbe med denne gjengen har vært en fornøyelse, og vi er spente på hvordan nettsiden og det hele kommer til å bli mottatt. Vi gleder oss til videre samarbeid!