Hopp til hovedinnhold

Fagspalten med Vipps-topp Even Westerveld

Vipps-topp Even Westervel

– Vi må slutte å snakke om digitalisering

Even Westerveld gikk fra stillingen som informasjonsdirektør i DNB til leder for Mennesker og Merkevare i Vipps. Få med deg hans beste råd til bedriftseiere – og hvorfor han spår døden for brukernavn og passord.

Som leder i et selskap høyt priset for sin innovasjonstakt sitter han midt oppe i den digitale transformasjonen. Likevel, eller kanskje nettopp derfor, mener han vi bør snakke mindre om digitalisering.

– Det høres ut som om det er noe du gjør i tillegg til kjernevirksomheten. Men «det digitale» er ikke lenger noe annet enn det vi ellers driver med. Det er en integrert del av virksomheten, og handler bare om å løse gamle utfordringer på nye måter, sier Westerveld.

Ser bare muligheter

Vipps-toppen lar seg ikke stresse av den raske endringstakten. Der andre kanskje føler seg utsatt, ser han bare muligheter. 

– Det er viktig å ha et bilde av konkurransen, hvordan markedet ser ut og hva forbrukerne forventer. Men de virksomhetene som er kundeorienterte, setter sluttbrukeren i sentrum og faktisk lytter til det folk ønsker. De som lager løsninger som gjør ting enklere og raskere, de har ikke noe å frykte.

– Hvordan jobber dere med innovasjon i Vipps? Er det noe dere gjør for å sikre at dere ligger i forkant?

– Alt vi gjør, er innovasjon. Enten det er å fjerne KID-nummeret, digitalisere pengegaver eller gjøre det superenkelt å handle på nett. Vi har ingen egen «innovasjonsavdeling». Vi driver med forenkling, det er vår greie. Er det ikke enkelt nok, så skal vi ikke gjøre det.

Riktige hoder, riktig kultur

Samtidig tror han det dreier seg om å ansette de rette folka. Skal du innovere, må du enkelt og greit ha innovative hoder på laget.

– Du skaper verken gode merkevarer eller brukeropplevelser uten flinke folk. Vi tror at så lenge vi klarer å ansette de mest innovative hodene, og samtidig setter brukerne i sentrum, får vi magiske brukeropplevelser ut i andre enden. I tillegg handler det mye om å sette sammen team på en sånn måte at vi får frem både mangfold og kreativitet. 

Hva med kultur og arbeidsmetodikk?

– Vi sørger alltid for å flytte flest mulig beslutninger nærmest problemet. Vår leveregel er «på lag», og for oss betyr det at vi setter oppdraget i sentrum og knytter alle funksjoner rundt det. Uansett hva slags folk det er. Hvilke fag som er involvert, kan variere, men alle er samlet rundt oppdraget.

– Mer generelt har vi en kultur med en nysgjerrighet i bunn, og det tror jeg er avgjørende. Ting går fort i denne businessen, så vi er avhengige av en delingskultur hvor alle lærer av hverandre. Og kanskje like viktig: Det skal være null stress å prøve og feile. Den viktigste læringen ligger i å teste ut nye ting, selv om det ikke går bra. Vi har til og med en egen «fuckups»-kanal på Slack hvor vi heier på feilene.

– Å avdramatisere feil og heie på læring tror jeg er viktig som leder.

Den digitale fremtiden

Fremover tror Westerveld at vi vil se en konsolidering av digitale plattformer. Kampen om trafikk og konvertering blir etter hvert så sterk at det ikke er rom for alle.

– Spesielt siden folk forventer stadig større grad av personaliserte og sømløse løsninger. Toleransen for friksjon faller som en stein, og det legger press på bedrifter som ønsker flere kunder. 

– Å be folk legge igjen kortnummer, utløpsdato og CVC-kode, eller å kreve innlogging med brukernavn og passord, er veldig lite kundevennlig. Vi kommer til å se økt modenhet i de digitale løsningene, og økte investeringer i anvendt data som faktisk forenkler for kundene.  

Hva er ditt beste råd til bedriftseiere og -ledere?

– Det er å være sårbar. Vær åpne om dilemmaer og utfordringer, og inviter til dialog om det som er vanskelig. Det skaper en trygghet i organisasjonen som jeg tror er veldig sunn.