Hopp til hovedinnhold

Nå har det skjedd! INCREO + Imbera har blitt ett. Les mer om sammenslåingen

Fagspalten med Kenneth Dreyer

I dagens fagspalte har vi tatt en prat med Kenneth Dreyer. Dreyer er gründer av We Are Brands, et netthandels- og ventureselskap med base i USA og Australia. Han er medgründer av kontorfellesskapet Factory Tøyen, og driver også nettsiden marketing.no.

Hva var det mest spennende som skjedde på jobb i fjor?

– Fjoråret ble raskt travelt for meg. Jeg var på vei tilbake til normal form på begynnelsen av året etter å ha blitt rammet av en virussykdom i 2019. Og i løpet av et kort vindu i mars kjøpte jeg et selskap i USA, åpnet en butikk på Miami Beach, åpnet et coworking space i Oslo – alt samtidig som jeg ble pappa for første gang i begynnelsen av februar. Så kom covid!

– Resten av 2020 husker jeg lite av. Jeg gikk stort sett med tunnelsyn gjennom hverdagen. Vi kom oss helskinnet gjennom året med rekordresultater etter de fleste måleparametre. Jeg er utrolig stolt av teamet jeg har rundt meg bestående av drevne og dyktige mennesker.

Hvordan har du tilpasset deg den nye hverdagen etter 12. mars 2020?

– 2020 har blitt et lærerikt år, hvor mulighetene for nye erfaringer og kunnskap har kommet på løpende bånd. Ting er stort sett det samme på mitt eget kontor, men det har blitt lite reiseaktivitet, og jeg har ikke fått sett noe til kollegaene mine som jobber rundt omkring i verden.

– Jeg har ingen forventninger om å returnere til samme arbeidsdag som før, så jeg har skiftet fokus til å jobbe mer med digital strategi og lederskap. Jeg har en «learning path» for meg selv hvor jeg jobber med egenskaper som gjør meg bedre rustet til å kommunisere lederstrategi internt i selskapet. Og ikke minst har jeg utforsket en rekke nye verktøy for hvordan vi kan styre bedriften digitalt.

Hvem er du på hjemmekontoret?

– Stille og rolig. Jeg liker å jobbe alene og uforstyrret. En av mine styrker er at jeg nesten kan «skru på» en flyt-modus og fordype meg i et prosjekt. Da setter jeg på klassisk musikk, skrur av alle notifications og jobber i vei.

Hva gleder du deg mest til å komme i gang med i løpet av dette året?

– Jeg har blitt pappa, og sønnen min har hjulpet meg til å se verden og livet gjennom nye øyne. Jeg har ingen planer om å øke tiden jeg bruker på jobb, men heller trappe litt tilbake, fokusere på viktigere oppgaver og sette av mer tid til andre ting. Samtidig ser jeg selvfølgelig frem til å komme meg på et fly igjen, se våre nye kontorer i Australia og hilse på mange nye kollegaer i USA.

Hvilke trender tror du vi vil se mer av i tiden som kommer?

– Det er to ting vi kommer til å legge ekstra vekt på i tiden fremover. Det ene er økt innovasjonstempo, og ikke minst raskere testing og seleksjon av prosjekter og ideer.  Å gå fra idé til handling raskere enn tidligere er viktig, og vi må bli flinkere til å få dårlige ideer ut av veien. Dette kan vel oppsummeres som «fail fast».

– Det andre er å gå motstrøms. Konkurrentene våre investerer for harde livet i AI, automasjon og tech. Og selv om det er viktig for oss å holde følge, trenger vi ikke lede. Da rammes vi av Red Queen-effekten. Når andre dobler budsjettene på performance marketing, dobler vi heller budsjettene på den andre hjernehalvdelen: det kreative.

Hvem inspirerer deg, og er det noen spesifikke personer du følger for å tilegne deg ny kompetanse og innsikt?

– Jeg leser minst 30 bøker hvert år, og jeg lar meg inspirere av stadig nye personer. I det siste har jeg fulgt arbeidet til James Nestor, forfatteren av «Breath», som har endret synet mitt på noe vi ofte tar for gitt: pust. En annen spennende person jeg følger om dagen, er Ingrid Fetell Lee, som har skrevet boken Joyful. Ingrid er et spennende menneske som har gitt meg mange ideer til hvordan finne glede i hverdagen.

– Utover det lar jeg meg fascinere av personligheter som Ray Dalio, Bill Ackman, Elon Musk og Richard Branson

Hvor ligger de største digitale mulighetene fremover?

– Internett er fullt av personer som leser de samme rådene og produserer det samme innholdet. Når alle tenker likt, er det lett å skille seg ut. Her ligger også mulighetene!

Til slutt: Hva er dine viktigste råd til bedriftseiere og ledere?

– Ikke et konkret råd, men heller et spørsmål som kanskje trigger refleksjon: «Tar du like godt vare på deg selv som bedriften din?»