Hopp til hovedinnhold

Nå har det skjedd! INCREO + Imbera har blitt ett. Les mer om sammenslåingen

Fagspalten med Even Aas-Eng

I dagens fagspalte har vi tatt en prat med Even Aas-Eng. Aas-Eng er gründer og direktør av Venture Factory, og han er en tydelig stemme innen media og entreprenørskap. Han har vært med på å starte en rekke nettbutikker, er styreleder i Filter Media – og har også gitt ut en roman.

Hva var det mest spennende som skjedde på jobb i fjor?

– Det skjedde litt for mye spennende på jobb i fjor etter min smak. Veldig mange av selskapene jeg er involvert i, ble rammet hardt av pandemien (media/reiseliv/restaurant). Dette har stort sett vært en daglig kamp for å redde arbeidsplasser i et og et halv år nå, og det er ikke over. Men noe positivt har kommet ut av det også, blant annet en ny forretningsmodell i Filter Nyheter, som nå henter 30–40 % av sine månedlige inntekter fra brukerbetaling.

Hvordan har du tilpasset deg den nye hverdagen etter 12. mars 2020?

– For har det ikke vært snakk om så veldig mange tilpasninger, det har bare vært snakk om å peise på!

Hvem er du på hjemmekontoret? 

– Jeg er den samme som jeg er på det vanlige kontoret, tror jeg. Shorts og t-skjorte, konstant i telefonen, mens jeg prøver å unngå å delta i møter! Møter, og videomøter spesielt, er djevelens verk. Jeg elsker hjemmekontor fordi det er sinnssykt effektivt, men jeg savner kollegene mine, og kanskje spesielt å ta en øl med dem etter jobb. 

Hva gleder du deg mest til å komme i gang med i løpet av dette året?

– Jeg er ganske tungt inne i både restaurant-, reiseliv- og mediebransjen, så jeg gleder meg bare til at verden blir nogenlunde normal igjen for disse sektorene.

Hvilke trender tror du vi vil se mer av i tiden som kommer?

– Pandemier.

Hvem inspirerer deg, og er det noen spesifikt du følger for å tilegne deg ny kompetanse og innsikt?

– Elon Musk. Han er stein hakke gæren, han har en plan og han kommer til å lykkes. Ny kompetanse og innsikt henter jeg fra diverse flinke folk på Twitter.

Hvor ligger de største digitale mulighetene fremover, slik du ser det?

– De største og raskeste digitale endringene akkurat nå foregår innen brukerbetaling, slik jeg ser det. Den infrastrukturen begynner å komme på plass både nasjonalt og globalt. Endelig! 

Til slutt: Hva er ditt viktigste råd til bedriftseiere og ledere?

– Om jeg må gi et kort og konkret råd: Dropp møtene!