Hopp til hovedinnhold

Nå har det skjedd! INCREO + Imbera har blitt ett. Les mer om sammenslåingen

Fagspalten med Christoffer Omberg

I dagens fagspalte har vi tatt en prat med Christoffer Omberg. Omberg er daglig leder og en av to gründere bak næringslivskonferansen Oslo Business Forum. 

Hva var det mest spennende som skjedde på jobb i fjor? 

– Her kommer vi ikke utenom nedstengingen. Det påvirket alle bransjer, men når 95 % av inntektene dine kommer fra fysiske konferanser, så var selvsagt det utfordrende. Vi måtte omstille oss lynraskt fordi vi tross alt selger et fysisk produkt. Vi kastet oss rundt og lanserte i løpet av 48 timer OBF leadership platform, som er en online kurstjeneste med de beste foredragene fra OBF. Det var en krevende, men faktisk spennende periode fordi vi virkelig fikk utfordret omstillingsevnen vår. Vi hadde ikke noe annet valg enn å tenke nytt og kreativt.

– I tillegg var det et høydepunkt da vi fikk arrangert en hybridkonferanse. Det var cirka 100 som møtte opp fysisk på Norges varemesse i Lillestrøm, og 4000 som fulgte digitalt. Det var en fantastisk opplevelse. Det var helt åpenbart at folk hadde lengta etter å komme ut og treffe andre, og dette var for mange den første arenaen hvor de kunne gjøre det. For flere av dem i salen var dette første gang på lenge at de var utenfor hjemmet, og det var utrolig gøy å se den gleden og de brede smilene. 

Hvordan har du tilpasset deg den nye hverdagen etter 12. mars 2020? 

– Jeg tror de færreste hadde trodd på at dagens arbeidshverdag hadde fungert, om de fikk den beskrevet den for et år siden. De fleste av oss har nok fått øynene opp for nye måter å jobbe på. Det er mer fleksible rammer nå, og vi skal ikke bare tilbake til normalen når det åpner igjen. Den fleksibiliteten på hvor og når vi jobber, er kommet for å bli.

– I tillegg har jeg som leder blitt mye mer bevisst på å sørge for at alle har det bra når det kommer til det psykososiale. Det kan gå opp og ned med oss alle, og min jobb er å legge godt til rette for at folk trives og har det bra. 

Hvem er du på hjemmekontoret? 

– Jeg er hverken A- eller B-menneske, så jeg har ingen rariteter der, men jeg starter alltid dagen med å drikke en liter vann. Ellers merker jeg at hjemmekontoret gjør meg både mer og mindre effektiv. Mer fordi det er færre forstyrrelser rundt meg, men jeg har også dårligere evne til å holde intensiteten oppe over tid. 

– Jeg merker også at jeg deler opp dagen min mye mer. Jeg liker å jobbe i  75–90-minutters økter, og har gjerne to av dem før lunsj. Men så kan jeg gjerne ta meg en ekstra lang lunsjpause,  og kanskje gå en tur, før jeg tar en ny økt, en pause og en økt igjen. I sum blir det like mye arbeid, men det blir nok strukket litt ut i tid.

Hva gleder du deg mest til å komme i gang med i løpet av dette året? 

– Det må være å arrangere fysisk konferanse igjen. Det blir en stor hybridkonferanse i slutten av september, og vi har planlagt for 3000 deltakere. Ellers gleder jeg meg bare til å treffe folk igjen. Vi har tilpasset oss bra, men hungeren etter å bare møte hverandre er stor. Å ta en øl eller en kaffe. De små, trivielle tingene.

Hvilke trender tror du vi vil se mer av i tiden som kommer? 

– Jeg har veldig tro på lydformatet. Podcast er blitt vanvittig populært de siste årene. Vi startet jo med podcast i 2016, da det nettopp hadde blitt populært i USA og Sverige, og gikk «all in» fordi vi tenkte at det også ville komme hit. Det gjorde det. Gary Vaynerchuk sa også dette for flere år siden, at lyd kom til å bli det neste store i løpet av 3–5 år.

– Clubhouse er jo en del av det. Nå vet jeg ikke om akkurat de vil lykkes, men Clubhouse-formatet er kommet for å bli. Det muliggjør en annen interaksjon enn det podcast gjør. Lydformatet oppfattes så nært og ekte, og det legger til rette for bedre samtaler. Vi ser en polarisert verden hvor nyanser ofte forsvinner, og hvor vi feiltolker hverandre. Medisinen er de gode samtalene, fordi bedre dialog gir bedre forståelse for hverandre. Clubhouse-formatet legger til rette for dette i større skala enn podcasts.

Hvem inspirerer deg, og er det noen spesifikke personer du følger for å tilegne deg ny kompetanse og innsikt? 

– Jeg inspireres av veldig mange og mye, fra stort til smått. Av kollegaene mine og samarbeidspartnere vi jobber med. Men skal jeg trekke frem bestemte kilder, vil jeg for det første nevne Seth Godin. Han er en av de fremste innen både ledelse og markedsføring, og har en egen evne til å inspirere gjennom å være enormt flink med ord.

– En annen eye-opener for meg har vært «No Rules Rules» av Erin Meyer og Reed Hastings. Det er en bok hvor de går gjennom Netflix-kulturen, som er helt utradisjonell. Personlig henter jeg mye inspirasjon fra hvordan Netflix har bygget opp sitt selskap. En annen jeg lytter til, er Patrick Lencioni. Han er nok mindre kjent her enn i USA, men han er en stor inspirasjonskilde når det kommer til hvordan du bygger gode team, og ikke minst hvordan du får dem til å jobbe sammen.

Hvor ligger de største digitale mulighetene fremover?

– Jeg tror podcast fremdels har enormt mye vekst igjen i seg. Det kommer til å leve lenge. Det er et så lett format fordi du kan gå tur mens du lytter til det, Du kan klippe gresset eller male veggen. Det er rett og slett så mange muligheter. 

– Men skal du lykkes med podcast, må du skille deg ut. For 3–4 år siden kunne du sette opp en mikrofon og få noen tusen lyttere nesten uansett, fordi det var så få. Nå er konkurransebildet noe helt annet. Du må dekke et behov, tilby mye verdi, i tillegg til å ha bra produksjonskvalitet på alt fra lyd til historiefortelling. 

Til slutt: Hva er dine viktigste råd til bedriftseiere og ledere? 

– Er det noe vi har sett de siste 12 månedene, er det viktigheten av å jobbe agilt. Dette er jo noe vi har snakket om i alle år, også før corona, at 3-årsstrategier ikke fungerer fordi endringstakten er så høy. Samtidig må du jo ha noen planer, så denne tiden har vel først vist oss at du må ha endringskompetanse internt. Det handler ikke om å slutte å legge planer, men om å rigge organisasjonen på en sånn måte at du kan gjøre endringer raskt.

– Så er det selvfølgelig et spørsmål om hvordan du gjør det, og det handler om kultur. De selskapene som hadde jobbet mye med læringskultur internt, med nysgjerrige ansatte som var oppriktig opptatt av å oppdatere seg selv, var bedre rigga for å møte endringene som pandemien påførte. Da det skjedde, hadde de allerede trent seg på å gjøre justeringer og tilpasse seg, fordi det var en naturlig del av kulturen. Skal du bygge en sånn kultur, og vekke den nysgjerrigheten hos ansatte, må du som leder gå foran og vise vei. 

– Viktigheten av kompetanseheving må være tydelig i praksis. Bruk noen arbeidstimer hver uke på å tilegne deg ny kunnskap, og vis at det er akseptert i kulturen. Ikke bare snakk om det, men oppfordre og premier det.