Hopp til hovedinnhold

Nå har det skjedd! INCREO + Imbera har blitt ett. Les mer om sammenslåingen

Fagspalten med Camilla Hager

Camilla Hager

I dagens fagspalte har vi tatt en prat med Camilla Hager. Hager er tekstforfatter, foredragsholder og gründer av tekstbyrået HvabeHager. Hun har vært gjesteforeleser ved BI, Høyskolen Kristiania og NHH, og gav i 2020 ut boka «Skriv så du får JA».

Hva var det mest spennende som skjedde på jobb i fjor?

– Det må ha vært å gi ut min første bok! Å debutere som forfatter er ikke noe som skjer hvert år. Faktisk bare én gang. Jeg rakk akkurat å komme i mål med den på høstparten, rett før jeg skulle ut i permisjon. Så det var naturligvis et høydepunkt i et merkelig år.

Hvordan har du tilpasset deg den nye hverdagen etter 12. mars 2020?

– Da situasjonen var på det mest usikre, giret vi opp satsingen på de digitale produktene våre. Vi kjørte på med nettkurs og medlemsportal, og det funket i grunnen bra. Men vi er heldige som er i en ikke spesielt utsatt bransje. Vi har med andre ord kunnet levere tjenester omtrent som før. Ja, og siden kontoret har stått tomt, har jeg sneket meg til å være der ganske mye likevel. Uten kolleger der har det kanskje betydd mer konsentrert jobbing, men også mindre av det som lyser opp hverdagen.

Hvem er du på hjemmekontoret?

– Jeg benytter sjansen til å komme tidligere på jobb, siden jeg ikke behøver å ordne meg. Som regel går jeg rett i treningsklær, med mindre jeg har videomøter. I tillegg tar jeg gjerne lunsjpausen som en løpetur. Ellers er jeg relativt strukturert, og kjører en ganske lik linje som på vanlig kontor. Jeg foretrekker å jobbe når andre jobber.

Hva gleder du deg mest til å komme i gang med i løpet av dette året?

– Oi, det er flere ting. Aller mest gleder jeg meg til å komme i gang med det kollegiale. Å samle troppene og føle at vi er en gjeng som slår hodene sammen mot felles mål. I tillegg er det andre ting i gjære: Vi skal både rekruttere flere folk og begynne å se oss om etter nye lokaler. Det blir i det hele tatt et spennende år.

Hvilke trender tror du vi vil se mer av i tiden som kommer?

– Jeg tror ikke vi skal undervurdere normaliseringen av hjemmekontor. At det blir vanlig og akseptert å jobbe remote, betyr ikke bare noe for dem som allerede er ansatt, men også at selskaper ikke kun behøver å begrense seg til egen by for å finne talenter. Det blir spennende å følge med på utviklingen av arbeidslivet når konkurransen om de flinkeste tilspisser seg – på tvers av geografiske skillelinjer. Utenfor Norge finnes det allerede flere selskaper som er hel-remote, uten hovedkontor, og jeg tror vi vil se flere av den type strukturer også her.

Hvem inspirerer deg, og er det noen spesifikt du følger for å tilegne deg ny kompetanse og innsikt?

– Gjennom det siste året har jeg blitt svært inspirert av gjengen i Talerlisten, med Nils Apeland i spissen. Med deres målgruppe og forretningsmodell fikk de seg tidenes nesestyver av corona. Absolutt alt ble avlyst, men de klarte allikevel å snu det til noe positivt. De har vært der for foredragsholderne og kundene sine hele veien – og hjulpet dem å finne nye veier i et vanskelig marked. Det har vært en inspirerende reise å følge.

Hvor ligger de største digitale mulighetene fremover, slik du ser det?

– Jeg tror det kommer til å skje voldsomt mye innen digitale kundereiser. Vi har sett hvor godt det fungerer å ikke bare flytte prosesser opp i skyen, men å ta de gode samtalene digitalt.

– Det største potensialet tror jeg allikevel ligger i gjennomføringen. Det siste året har vært en slags oppvåkning, et hvor vi har eksperimentert med de digitale mulighetene som allerede ligger her. Men det har vært mye så som så. Fremover kommer det til å handle om å faktisk dedikere nok ressurser til å sette de gode ideene ut i livet på en skikkelig måte. Jeg tror med andre ord ikke vi venter på ny og bedre teknologi, men på å at vi klarer å konstruere disse økosystemene på en fornuftig og effektiv måte.

Til slutt: Hva er ditt viktigste råd til bedriftseiere og ledere?

– Når du kommer tilbake og ting er som normalt, ikke bare visk ut det siste året fra hukommelsen. Det er mye som har fungert bra i denne rare hjemmekontor- og videomøtehverdagen. Ta med deg det! Det finnes andre måte å jobbe på – og andre måter å skape verdi for kunder. Denne tiden hadde vært enda kjipere om vi ikke i det minste lærte noe fra det.