Hopp til hovedinnhold

Nå har det skjedd! INCREO + Imbera har blitt ett. Les mer om sammenslåingen

Fagspalten med Astrid Valen-Utvik

Astrid Valen-Utvik

Foto: Lene Elisabeth Eide / Eide Foto.

I dagens fagspalte har vi tatt en prat med Astrid Valen-Utvik. Hun er siviløkonom fra NHH og en velkjent stemme i fagmiljøet rundt sosiale medier. Hun ble i 2017 kåret til Årets Personlighet på Social Media Awards. Astrid har drevet konsulentselskapet Valen-Utvik siden 2009, og holder jevnlig kurs, workshops og foredrag.

Hva var det mest spennende som skjedde på jobb dette året?

Oj! Den omstillingen som krevdes av oss etter at vi fikk en global pandemi, var nok det aller mest spennende. Men helt konkret vil jeg nok trekke frem et av resultatene av nettopp den omstillingen som det aller mest spennende på den positive fronten: vår lansering av medlemskapet i vår nye tjeneste vukompetanse.no. Her kan medlemmene våre sparre med oss i en lukket Facebook-gruppe, i tillegg til har vi en portal hvor vi intervjuer kjente fagfolk, laster opp alt av kurs, foredrag, webinarer – og generelt byr på det vi kan om sosiale medier. Alt for å hjelpe folk praktisk og konkret i sin hverdag.

Jeg har så vanvittig tro på den gjengen som er medlemmer allerede, godt over 200 stykker, og gleder meg veldig til vi skal åpne for nye medlemmer igjen i januar 2021 – for vi har flust av spennende planer for nytt innhold og nye konsepter disse medlemmene kan glede seg til. Vi elsker å jobbe med og for den gjengen der!

Hvordan har du tilpasset deg den nye hverdagen etter 12. mars?

Jeg har nok en litt «rar» hjerne i så måte, for jeg har absolutt seriøs respekt for den globale pandemien som nå herjer, og jeg er ikke blind for de konsekvensene dette har for verdenssamfunnet, lokale bedrifter og folks liv og helse. Men hjernen min blir fort praktisk og løsningsorientert. Selskapet vårt mistet vel cirka 350 000 kroner på dagen, siden alt av foredrag og denslags ble avlyst. 

Ikke lenge etter forsvant flere av våre faste kunder, og andre pauset avtalene sine for å se an. Da blir jeg faktisk litt giret, engasjert og veldig klar for å finne på nye ting! Vi fikk digitalisert alle tjenestene våre fullt ut, og jeg har vel aldri holdt så mange workshops og foredrag som i disse dager. Vi har passet på å ha en god del flere digitale møtepunkter med gjengen vår internt, som vi kaller #teamVU, for å holde oss mentalt ovenpå, sjekke av med hverandre og få koordinert alle oppgavene våre.

Hvem er du på hjemmekontoret?

Huff, de siste månedene har jeg nok vært hun som sitter på hjemmekontoret alt for mange timer hvert døgn, og sånn cirka 7 dager i uken. En fin ting med at resten av familien også har hjemmekontor og tidvis hjemmeskole, og ellers er mye hjemme, er at jeg får sett dem ganske mye likevel. Men ja, sånn utover det at det har blitt litt vel mye jobbing i det siste, er jeg nok hun som faktisk stortrives på hjemmekontoret. Hun som elsker lister, og som er fornøyd med å ha tilgang på alt av kontorrekvisita!

Hva gleder du deg mest til å komme i gang med i løpet av det neste året?

Jeg gleder meg veldig til å jobbe med et par nye, store kunder vi så vidt har kommet i gang med nå på tampen av 2020, og så gleder jeg meg veldig til å utvikle VU Kompetanse videre! Jeg gleder meg også veldig til å få delt mer innhold i sosiale medier i året som kommer, av både hverdagsliv, tanker, bilder og videoer – og annet som gir meg en følelse av å være påkoblet resten av verden. Sånn mer på privaten gleder jeg meg til å få til den lenge ettertraktede balansen i hverdagen, med både meditering, trening og daglig skriving i boken min. Jeg kom inn i en veldig fin rutine i en del måneder før høstinnspurten med jobb virkelig tok meg, så det tenker jeg at jeg skal kickstarte 2021 med! 

Hvilke trender tror du vi vil se mer av i tiden som kommer?

Hvis jeg tenker trender i sosiale medier, så tror – og håper! – jeg vi vil se at folk deler mer av det ekte og troverdige innholdet fremover. At virksomheter byr på mer behind the scenes, byr på virkeligheten og blir mer opptatt av å skape reell verdi for målgruppen sin. Vi ser allerede at de som gjør dette i dag, ser virkelig spennende resultater! Andre trender som gjerne er knyttet opp til dette, er at vi lager enda mer innhold selv – gjerne bare med mobilen – og både tar bilder og lager videosnutter. Jeg har stor tro på at Reels og Guides på Instagram kommer til å ta veldig av fremover, samtidig som at jeg tror Story-formatet på både Instagram, Facebook, og nå også LinkedIn og Twitter, kommer til vokse videre. 

Hvem inspirerer deg og er det noen du spesifikt følger for å tilegne deg ny kompetanse og innsikt?

Det er mange som inspirerer meg, og på mange ulike måter. Jeg elsker å følge med på hva folk gjør, og plukker med meg det beste som passer måten jeg og vi i VU tenker på. Deretter videreforedler jeg det slik at det blir vårt eget. Jasmine Star, Tina Lee, Seth Godin og Gary Vaynerchuk er fine å følge med på. Men jeg henter inspirasjon og kunnskap fra folk rundt meg i hverdagen også – både digitalt og rent fysisk. Av folk i Norge jeg synes det er gøy å følge med på, for inspirasjon, kunnskap og nye vinklinger på fag og livet, vil jeg trekke frem Heidi Sperre, Nina Furu, Christine Calvert, Eirik Norman Hansen, Marte Klouman, Cecilie Thunem-Saanum og Nils Petter Nordskar som noen av dem som gir meg noe. I tillegg til de flinke folkene jeg er så heldig å jobbe sammen med, selvfølgelig.

Hvor ligger de største digitale mulighetene fremover?

Rent kommunikasjonsmessig vil jeg si at storyformatet nok er noe som virkelig bør fokuseres på fremover, fordi vi ser at det ofte kan gi svært god rekkevidde og godt engasjement. Det finnes naturligvis stort spillerom på Snapchat, TikTok og en god del andre kanaler også, men det er ikke til å komme bort ifra at flest mennesker bruker Facebook og Instagram hyppig. Derfor vil jeg si at virksomheter bør prioritere å bli skikkelig god i de kanalene aller først, før man ser etter nye kanaler og måter å kommunisere på. 

Det å fortelle historier, aller helst forankret i virksomhetens kjerneverdier og med gode kommunikasjonsmål – som å gi målgruppen verdi i form av å underholde, inspirere, engasjere, gi kunnskap og så videre – er fortsatt et uutnyttet potensial i kommunikasjon og markedsføring. Her trenger du bare en god idé og en mobiltelefon, har du muligheten til å lage skikkelig godt innhold som virkelig gir effekt!

Til slutt: Hva er ditt viktigste råd til bedriftseiere og ledere?

Oh, ett råd? Ja, da tror jeg det må være at de må tenke langsiktig i sine avgjørelser – gode relasjoner bygges opp over tid. Det koster oss litt mer tid å lage skikkelig godt innhold, men jeg er hellig overbevist om at det å ha integritet, bygge tillit inn i merkevaren sin og gi folka (både dine ansatte og målgruppen) tid nok til å få etablert et skikkelig godt, langsiktig forhold, er det som kommer til å lønne seg på lang sikt. Både økonomisk, merkevaremessig og ikke minst: Det er sånn jeg mener det er aller morsomst å jobbe!