Hopp til hovedinnhold
Mette Karine Skjelbred
Skrevet av
Mette Karine SkjelbredRådgivning, prosjektledelse974 78 482

Er nettbutikken din klar for årets store handledager?

Om du ikke har begynt allerede, er det på tide å forberede nettbutikken på høstens store handledager. Black Friday og Cyber Monday er like om hjørnet, og det samme er julehandelen. Det er to datoer i 2018 du må notere deg: 23. november og 26. november. Black Friday og Cyber Monday er salgsmuligheter du ikke har råd til å gå glipp av.

Black Friday og Cyber Monday

Black Friday er dagen etter feiringen av Thanksgiving i USA, og startskuddet for julehandelen. Dette er dagen for knalltilbud og kupp. Selv om den opprinnelig var et fenomen myntet på den fysiske handelsstanden, har den etter hvert blitt et hett konsept også på nett. For å følge opp suksessen, ble Cyber Monday til, og er en tilsvarende dag for nettbutikkene. I dag er de fleste nettbutikker på hugget i forkant av både fredagen og mandagen, og mange opplever økt salg hele helgen gjennom. Derfor blir det av mange nå også omtalt som cyber weekend eller crazy weekend.

Bygg forventninger

Ikke ta for gitt at kundene vet at disse dagene er spesielle. Mange gjør ikke det, og følger ikke spesielt nøye med. Bygg derfor opp forventninger om det som skal skje i god tid i forkant, gjennom nyhetsbrev, annonsering og sosiale medier.
Et tips er å få oversikt over samlesider hvor du kan melde fra om at butikken din kommer til å kjøre heftige kampanjer disse dagene. Mange bruker disse sidene til å finne frem til de beste kuppene.

Flere besøkende = flere kontakter

De to handelsdagene og førjulshandelen vil gi økt trafikk, og om du vil øke sjansen for at de kommer tilbake senere, må du være i forkant. Tenk ut en måte å fange opp de besøkende på, for eksempel gjennom en funksjon som gjør det lett og attraktivt å melde seg på nyhetsbrev eller å følge butikken i sosiale medier.

Derfor er førjulshandelen spesiell

At flere handler julegavene på nett er én ting, men i førjulstiden bør du også ta høyde for at en større andel ikke selv er i målgruppen, men at de jakter på en gave til noen som er det! I førjulstiden forlater også flere handlekurven enn ellers. Det kan handle mye om usikkerhet og ubesvarte spørsmål.
Kilde: Servicemail Nordic.
Kan du gi svar og råd som gjør det lettere å kjøpe gaven akkurat hos dere?
Ved å tilby chat, eller lage innhold som gavetips og tenkte ønskelister, kan du gjøre valget enklere for kunden.

Tips i forkant av Black Friday, Cyber Monday og førjulshandelen:

1. Sats på saftige tilbud.
Små avslag fungerer dårlig, spesielt i konkurranse med mange andre.

2. Slå to fluer i én smekk.
Å senke prisen kan også bety at du får ryddet opp og blir kvitt ett og annet fra lageret.

3. Frist med gratis frakt.
Det senker terskelen for å handle, spesielt for de som ikke har handlet hos dere før.

4. Planlegg og annonsér tilbudene godt.
Bruk nyhetsbrev, sosiale medier og andre kanaler for alt de er verdt.

5. Vær beredt!
Har du tilbud som lokker, og får tilbudene spredt ut, vær forberedt på storinnrykk og pass på å ha nok varer på lager. Det er surt å gå tomt lenge før midnatt.

6. Tilpass nettbutikken til alle flater.
Sørg for at opplevelsen er like god på brett og mobil som på desktop. Test gjerne selv. Da er det lett å avdekke hva som eventuelt bør forbedres.

7. Smidighet
Sørg for at kjøpsprosessen er smidig og rask. Vi begynner å bli godt vant med kjappe og enkle måter å betale med mobilen. Din nettbutikk bør oppleves like smidig, tilby for eksempel fakturabetaling fra Klarna, betaling med Vipps eller liknende.

8. Retargeting

Mange er kanskje ikke kjøpeklare helt ennå, men det er dumt å slippe taket på dem. Nå frem til disse kundene nærmere opp mot jul ved hjelp av retargeting. Det betyr at du kan målrette annonser mot brukere som har besøkt nettbutikken din tidligere, uten å handle noe.

Og du, ikke glem julegavefristen 16. desember!

Du er sikkert kjent med siste frist for å sende julegaver i posten? Samme frist gjelder for kunder som handler på nett. Pass på å gjøre kundene dine klar over fristen. Bestiller de pakker som ikke kommer frem til julekvelden, er det ikke bare leit for dem, men kan også gi en dårlig assosiasjon til nettbutikken, som du helst vil unngå. Fristen 16. desember betyr også at markedsføringsbudsjettet kanskje ikke bør fordeles jevnt over måneden, men heller med tyngde på første del av desember.

Lykke til med høysesongen!

Du er frakoblet.