Hopp til hovedinnhold

Nå har det skjedd! INCREO + Imbera har blitt ett. Les mer om sammenslåingen

En lystbetont nettside for et sårt budskap

Noen prosjekter er krevende først og fremst fordi de er teknisk komplekse. Andre fordi budskapet er så viktig at absolutt alt må stemme – ned til hver minste, hårfine detalj. Sjekk hvordan vi klarte balansegangen for Mental Helse Ungdom.

I forbindelse med at de fikk innvilget Google Grants, en støtte til annonsering for ideelle organisasjoner, tok kommunikasjonssjefen i Mental Helse Ungdom kontakt med oss. Hvis de skulle trekke flere folk inn på siden sin, måtte den være god. Virkelig god. Vi visste det ville bli krevende – og sa selvsagt ja.

Balansegangens utfordring

Det er lett å tenke at mental helse er en tung og dyster materie. Og den eksisterende nettsiden var kanskje det. Det var et ganske mørkt budskap du ble møtt med, og det ville de naturligvis bort fra. I stedet ville de fremstå med varme og husrom, at dette var et sted du kunne komme for å få hjelp. 

Kunden ønsket også ryddigere sider, hvor unge kunne finne frem til andre menneskers relaterbare historier – og hvor veien til å bli giver var kort. At Mental Helse Ungdom har flere målgrupper, bød også på noen utfordringer. Men først og fremst: Var det i det hele tatt mulig å gjøre en side om noe så viktig, og for mange så sårt, til noe lystbetont?

Slik tenkte vi

Det vi raskt forstod under den innledende workshopen, var at dette oppdraget krevde at vi lagde nye og separate landingssider. Skulle vi rydde opp og lage dette strømlinjeformet for alle interessenter, krevde det at vi skilte ut ulike endestasjoner for løpene. Hele veien frem til disse måtte budskapet spisses. For eksempel måtte vi tydeliggjøre hva folk får igjen for å bli givere.

I det hele tatt har Increo vært vel så mye en støttespiller og rådgiver når det kommer til budskap. Hva skal vi si, hvor skal vi si det – og hvordan? 

– Design og budskap er alltid sammenfiltret. Men i dette prosjektet har det vært spesielt mye arbeid utover det visuelle. Det handler ikke bare om høy konvertering og at det er enkelt å finne frem, men at hele kommunikasjonen er ømfintlig.

Noen viktige grep

I tillegg har vi løftet frem chatten, som er en viktig kanal for Mental Helse Ungdom. De har fått en egen landingsside for møteplasser – og et langt bedre kontrollpanel.

– «Under panseret» har fleksibilitet vært et sentralt poeng for dem. Redaksjonen skal kunne styre nyheter, historier og prosjekter selv. Samtidig ønsket de ikke for mye frihet, fordi det kan forkludre et enhetlig inntrykk. Vi gikk blant annet bort fra Gutenberg og laget en skreddersydd sidebygger med et sett ulike moduler de enkelt kunne velge fra. 

Men tross en tematikk som krevde nennsomt arbeid, har kunden gjennom hele prosessen gitt stor frihet og handlingsrom.

– Selv om de har en grafisk profil, har vi fått leke oss med både fonter og farger. De har vært åpne for forslag hele veien, og virkelig stolt på oss. Alt har vært lov. Har vi kommet med et forslag, har de som regel bedt oss «gønne på». Det, kombinert med et tett samarbeid gjennom både møter og workshops, har bidratt til at dette har gått så bra som det har gått.

We are live!

For nå er en oppdatert versjon av nettløsningen endelig på luften. Gjennom 2020 kjente vi på at vi måtte sette inn et ekstra gir. Det er mange unge som sliter, og dette var vår måte å bidra på.

–  Increo gikk «all in» og gav det lille ekstra. Det tror vi kunden satte pris på. Og så har det, skal vi si det selv, blitt skikkelig fint. 

– Alt er cleant og stilig. Vi har fått frem hvem Mental Helse Ungdom er, og laget gode innganger til vanskelige temaer. Og det helt uten at det blir bekmørkt.