Mia Katrine Nilsen
Skrevet av
Mia Katrine NilsenInnholdsansvarlig988 92 322

Digitalt undervisningsopplegg for Trøndelag Teater

Increo, Spætt film og Trøndelag Teater tok i bruk digitale plattformer for å engasjere elever og lærere i forkant av forestillingen Vildanden, høsten 2017. Her får du et lite innblikk i prosjektet og resultatene som fulgte.

Bakgrunnen for prosjektet

Trøndelag Teater har i mange år samarbeidet med Den kulturelle skolesekken, hvor elever og lærere fra ungdomsskolen og videregående hvert år har kommet til teateret for å se en forestilling. I forkant har de fått utdelt bakgrunnsmateriale om teaterstykket, i form av et pdf-dokument, samt oppgaver som gjør dem kjent med stykket og tematikken.

Høsten 2017 stod Vildanden på plakaten, og teateret ønsket å tenke nytt for å engasjere og forberede elevene i enda større grad enn tidligere. Dette resulterte i et prosjekt i samarbeid med oss i Increo og Spætt film.

Prosessen

Gjennom flere workshops og arbeidsmøter ble vi enige om å lage et digitalt og interaktiv bakgrunns- og undervisningsmateriale, i tillegg til den opprinnelige pdf-en med informasjon og spørsmål. Vi opprettet en Instagram-konto med bilder og video, hvor elevene kunne bli bedre kjent med skuespillerne, karakterene og handlingen i Vildanden. På bakgrunn av dette utarbeidet vi også en Kahoot!, hvor klassene kunne teste sine ferdigheter om stykket.

Dette har vi gjort

Resultater

Prosjektet resulterte i positiv respons fra målgruppa, samt gode og ikke minst svært målbare resultater:


unike brukere, som i snitt brukte 6 minutter og 40 sekunder inne på sida. 
Dette tyder på at brukerne faktisk har lest og satt seg inn i den tilgjengelige informasjonen.

omganger ble gjennomført på Kahoot, av 1700 unike spillere.

videovisninger på Instragram-kontoen 

Har du en idé eller prosjekt du ønsker å realisere? Ring oss på 466 24 000 eller kontakt oss for en uforpliktende prat.