Hopp til hovedinnhold
Anne Bundgård Fuglem
Skrevet av
Anne Bundgård FuglemDesign, rådgivning483 11 598

Knapper for deling på sosiale medier – støy eller nyttig?

De er over alt, den svært sosiale gjengen med ikoner i alle regnbuens farger. "Del meg", roper de. Vel, gjør brukerne det? På tide å ta en realitetssjekk.

De er over alt, den svært sosiale gjengen med ikoner i alle regnbuens farger. «Del meg», roper de. Vel, gjør brukerne det? På tide å ta en realitetssjekk.

Om delingsfunksjonaliteten er tilstede først og fremst for å gjøre det lett å dele, ja da kjøper jeg ikke helt den argumentasjonen. Det er ikke så vanskelig uansett. At de kanskje kan bidra til å minne meg på å huske å dele, kan jeg gå med på.

Nesten ingen bruker sosiale medier-knappene

En undersøkelse fra mediebyrået Moovweb viste at få som 0.2% av mobilbrukere og 0,6% av datamaskinbrukere delte noe ved hjelp av deleknapper. Britiske GOV.co.uk sin undersøkelse viste en total sum 0.2% for alle plattformer.

Dette kan selvsagt skyldes mange ting, blant annet:

  • Innholdet. Kanskje var ikke innholdet på sidene de besøkte engasjerende og delbart nok?
  • Vi er vanedyr. Når du surfer på mobilen, er du også vant til å bruke mobiltelefonens innebygde grensesnitt for deling. Og når du har lært deg et bruksmønster, jo lettere er det å bruke det fremfor å prøve noe nytt.
  • Krøll med innlogging. På mobiltelefoner er det ofte også mer krøll med «forbli innlogget» funksjonalitetene. De fungerer bedre på datamaskiner, noe som kan føre til at terskelen for å fullføre delingen blir for høy, da man må styre med innlogging. (Jeg personlig husker sjeldent passord, «Logg inn med Facebook» redder meg hver gang.)
  • Usikkerhet. På desktop er det ikke veldig vanskelig å kopiere en URL og lime den inn på Facebook, LinkedIn eller Twitter. Hvis innholdet er interessant nok og noen har lyst til å dele det, skal de nok få til å dele det uansett. Da har man som bruker full kontroll over hva som deles på internett, og hvordan det ser ut.

Det er selvsagt viktig å påpeke at tallene som er oppgitt i dette blogginnlegget, gjelder brukere på et annet marked enn det norske. Bruken av deleknapper vil også variere etter hvilken type hjemmeside man besøker. 

Tregere sider

Deleknapper kan ofte føre til at siden din blir tregere å laste. Det viser seg at gjengen med ikoner er nokså masete, for de lager nemlig veldig mange forespørsler til herr Http.

Det koker ned til innholdet på hjemmesiden din

Har du et mål om å få flere delinger, uten at det skjer? Da ville jeg startet med å se på innholdet fra et brukerperspektiv. Start med å sette deg inn i hva som typisk skal til for å trigge folk til å dele, hvilket innhold folk typisk deler. Hvordan er innholdet ditt opp mot det du finner ut? Er det interessant nok, og er det noe brukeren har lyst til å dele?

I tillegg kan du med fordel vurdere hvilke sider og artikler som skal ha delemuligheter og ikke; det vil sannsynligvis være mer relevant på en nyhetsartikkel enn på siden med regnskapstall og fakta om organisasjonsstrukturen.

Bruke knapper? Skap interesse, ikke støy

Allerede i 2014 droppet NRK.no muligheten for å dele på Google+, av den åpenbare grunnen at ingen brukte det. NRK Beta har per dags dato ingen deleknapper i det hele tatt.

Ønsker du å oppfordre til deling, anbefaler jeg at du velger ut de som har relevans og presenterer de på en fin måte som ikke oppleves som støy. Å ha fokus på godt webdesign også i detaljene, det lønner seg.

Skjermbilde fra Visit Norway hvor de bruker Pin It-knapper
Visit Norway har flotte bilder som skal lokke turister til Norge. Alle bildene har derfor en Pin it-knapp på seg når man holder musen over, noe jeg opplever som svært relevant. (Skjermbilde)
Ryddig design hos Aftenposten og Wired, med fast posisjonering av knapper.
Aftenposten.no og Wired.com. Disse bruker samme prinsipp med deleknapper som har fast posisjonering, mens man scroller nedover artikkelen. Knappene er synlige hele tiden, men på en behagelig måte. (Skjermbilde)

Summa summarum

Deleknapper har høy risiko for å oppleves som støy, og min anbefaling er å fjerne deleknapper på mobiltelefoner.

På datamaskiner kan det være mer hensiktsmessig å bruke det som en vennlig oppfordring, men da gjelder det å ha et bevisst forhold til hvilke sosiale medier som er relevante, hvordan de designes, plasseres og oppfører seg.

De lave tallene tatt i betraktning, gjør at det trolig ikke påvirker antall delinger i stor grad om du velger å fjerne de.

Viktigst av alt: Ha tro på at innholdet ditt er bra nok! 

Lykke til, og du skal være velkommen til å ta kontakt om du trenger flere råd på veien.

PS: Eksistensen til del-knappen nederst på siden er truet, så del gjerne dette innlegget!

Du er frakoblet.